Hej alla TV-antennproffs!

Jag tänkte distribuera min antennsignal ut från satellitmottagaren till hela husets TV-uttagsnät. Hur åstadkommer jag detta? Jag har alltså en kabel från min vanliga antenn och en kabel från satellitmottagaren, totalt två kablar. Detta vill jag få ihop till en kabel som sen går ut till alla TV-uttagen. Vid varje TV ska man sen kunna titta på digital-TV via antennen och analog-TV från satellit mottagaren.

Kan man vända på en splitter och köra 2:1 eller krävs det någon dyr distributionsmojäng?

En fråga till: finns det något sätt att mäta signalstyrka utan avancerad utrustning?

/Erik
 
Man vänder, precis som du säger, på en splitter (alt en tapp) för att "koka" ihop signalen. Tänk bara på vilken RF-kanal du använder från boxen så den inte krockar med någon mux i marknätet.
 
Satellitboxar med antennutgång brukar väl även ha "antenn in"?

/Hasse
 
[SKPG]Zamora;1394967 skrev:
Man vänder, precis som du säger, på en splitter (alt en tapp) för att "koka" ihop signalen. Tänk bara på vilken RF-kanal du använder från boxen så den inte krockar med någon mux i marknätet.
Du kan inte använda vilken splitter som helst, då de flesta bara är envägs-splitter. Dvs en kabel till två, i detta fallet är det ju tvärtom.

TS, du behöver en combiner, dvs en splitter som går på båda hållen.

T.ex. denna: http://www.kjell.com/content/templa...&path=636500000,641000000,660000000,660500000
 
ELN skrev:
Hej alla TV-antennproffs!

Jag tänkte distribuera min antennsignal ut från satellitmottagaren till hela husets TV-uttagsnät. Hur åstadkommer jag detta? Jag har alltså en kabel från min vanliga antenn och en kabel från satellitmottagaren, totalt två kablar. Detta vill jag få ihop till en kabel som sen går ut till alla TV-uttagen. Vid varje TV ska man sen kunna titta på digital-TV via antennen och analog-TV från satellit mottagaren.

Kan man vända på en splitter och köra 2:1 eller krävs det någon dyr distributionsmojäng?

En fråga till: finns det något sätt att mäta signalstyrka utan avancerad utrustning?

/Erik
Väldigt få satellitmottagare idag har inbyggd RF-modulator. I detta fallet vill du att övriga tv-apparater skall kunna se "satellitmottagrens kanal" analogt via en vanlig koaxialkabel? I så fall behöver du en RF-modulator vid satellitmottagaren som distrubuerar signalen vidare analogt
 
Jag gör idag precis som du säger Berka81 - extern RF-modulator från scarten på satellitmottagaren fast bara till en extra TV. Men min fråga ovan handlar om hur jag istället kopplar in mig på antennätet i hela huset.

Combinern som Punktjacke föreslår är avsedd att kombinera satellitantennkabel med vanlig antennkabel. Funkar den även för två antennkablar till en, vilket det blir i mitt fall?
 
harry73
Om jag förstår dig rätt vill du distribuera en satellitsignal från ditt parabolhuvud (LNB) till alla tv apparater i huset. Eftersom en LNB bara kommunicerar med en satellitbox behöver man en LNB per TV och satellitbox.
Varje LNB får en egen antennkabel som kan kombineras på en kabel med en DiSEq switch. I princip kan man också koppla marksänd TV på samma kabel, men då måste man kolla att den combiner man använder är avsätt för rätt frekvensområde, och att det inte ger problem med DiSEq (t ex att det marksända signalet filtreras bort)
 
harry73: Jag vill göra precis som Berka81 säger "övriga tv-apparater skall kunna se satellitmottagarens kanal analogt via en vanlig koaxialkabel. Ämnet handlar alltså om hur man skickar in 2 koaxialkablar till 1 antennät.
 
Du tar signalen från RF-modulatorn, vänder en splitter "fel" så har du kokat ihop vanliga antennsignalen med signalen från boxen, alltså samma satellitkanal på alla TV-apparater plus vanliga antennen.Du ska inte använda en combiner.
 
ELN skrev:
Jag gör idag precis som du säger Berka81 - extern RF-modulator från scarten på satellitmottagaren fast bara till en extra TV. Men min fråga ovan handlar om hur jag istället kopplar in mig på antennätet i hela huset.

Combinern som Punktjacke föreslår är avsedd att kombinera satellitantennkabel med vanlig antennkabel. Funkar den även för två antennkablar till en, vilket det blir i mitt fall?
hur och vart delar du antennsignalen idag? Går det en nedledning från antennen till en splitter eller antennförstärkare som sedan går ut till flera rum eller har du serieuttag i huset som går med kaxialkabel mellan varandra?
 
Kolla först om det finns en antenningång på RF-modulatorn. Det finns på de som jag har.

Du ska inte använda Sat/TV-combinern som någon länkade till. Satellituttaget på en sådan är avsett för andra frekvenser.

/Hasse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.