Nu har vi äntligen kommit på hur vi vill ha köket i lägenheten vi håller på att helrenovera. Vilket nu leder till att elen i hela köket skall planeras och dras innan väggarna kan prepareras.

Här är två bilder på köket, en på hela med köksö och en på själva huvuddelen:

helbild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


kök utan el.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Först och främst skall ju placeringen av uttag bestämmas, min tanke efter att ha studerat föräldrarnas nyrenoverade kök är att sätta utanpåliggande uttag innuti skåp så långt det är möjligt, så slipper man största delen av betongknackandet. Nedan är en plan på uttagen, låter det vettigt?

Eluttag
Köksfläkt: 100mm ifrån skåpskanten, 2000mm ög
Eluttag: 2st under överskåpen
Spis: 300mm ög
Diskmaskin: Diskbänkskåp, 150mm ifrån skåpskanten, 500mm ög
Kyl/frys: 2000mm ög
Micro, 100mm ifrån skåpskanten i skåpet ovan micron
Eluttag köksö: 800mm, 100mm ifrån skåpskanten?

Sedan har vi ju planeringen av grupperna, här är jag lite osäker, i dagsläget går det två grupper till köket, en 10A som kommer ut bakom kylen och en 2fasgrupp till föredetta spisen, denna kommer ut där diskmaskinen är på bilden. Vill givetvis undvika att dra fler grupper än nödvänligt då rören/slangen måste korsa två hörn för att nå köket. Alternativet är väl att dra ner allt i golvet, är nog det som känns smidigast, lätt att lägga under den uppreglade parketten.

Någon som vill våga sig på ett förslag på lagom många grupper eller snarare, lagom få nya rör?
 
Helt enligt boken vad jag kan se d^_^b
Uttaget till DM sitter i diskbänksskåpet bredvid va?
Standardhöjd på uttag ovan köksbänk är 1150 mm - det vid köksön hade du tänkt sätta på sidan? Det är ju tillåtet om man finner det praktiskt bäst.

Har man fria händer så skulle jag planera grupperna så här:
  1. Trefas, 2.5 mm2, 16 A till spis.
  2. Enfas 1.5 mm2, 10 A till DM
  3. Enfas 1.5 mm2, 10 A till micro
  4. Enfas 1.5 mm2, 10 A till kyl/frys
  5. Enfas 1.5 mm2, 10 A till uttag och belysning. Kanske flera grupper om rördragningen blir enklare med färre kopplingsdosor.
  6. Eventuellt en egen enfas 1.5 mm2, 10 A till köksön om det är praktiskt lämpligt för att slippa fördelningsdosor.
  7. Eventuellt förbereda en enfas 2.5 mm2, 16 A till ugn om ni vet med er att det kanske blir en separat sådan en bit ifrån spisen i framtiden.

Om det nu finns praktiska hinder för att dra fram ~ 7 slangar så får man se vad för nödlösningar som är lämpliga. Micron kanske inte behöver en egen grupp, det beror på vad ni stoppar i uttagen samtidigt (köttkvarn, vattenkokare mm...). Och det går att göra trefasgrupper. Men kan du dra en slang så kan du kanske dra flera?
 
  • Gilla
Mustafa123
  • Laddar…
Tack så väldigt mycket för svaret!

Tanken med eluttagen över köksbänken är att installera något liknande dessa, gillar dem, men de hamnar ju ovan standardhöjd, men det bör väl inte vara någon fara?

Ja, de uttagen till köksön blir nog på sidan, får se om de går att fälla in på något snyggt sätt.

Tack för ett förslag på den "ultimata" gruppindelningen, skall se hur smidigt det är att dra så många rör, vad tros om att dra dem i golvet för att slippa väggen? Skulle undlätta en hel del tror jag.
 
  • uploadfromtaptalk1318174077834.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
(Bild längst ner)
Eftersom att jag vet om att du bara har tvåfas i LGH så är min planering gjord efter det.
I köksön kan du sätta ett pop-up uttag. http://www.hager.se/service-dokument-ladda-ner/installationstips/tehalit-pop-up/5133.htm


Angående grupperna så skulle jag göra så här om antalet slangar var oviktigt:


  • Spis - Tvåfasgrupp 16A
  • Kyl och frys - Enfasgrupp 10A
  • DM - Enfasgrupp 10A
  • Micro - Enfasgrupp 10A
  • Hörnboxar - Enfasgrupp 10A
  • Pop-up uttag köksö - Enfasgrupp 10A
  • Belysning och spisfläkt - Enfasgrupp 10A
  • Kanske även ev. framtida inbyggnadsugn - Enfasgrupp 16A
Så här skulle jag göra för att få så få slangar som möjligt:

  • Spis - Tvåfasgrupp 16A
  • Kyl & frys - Enfasgrupp 10A
  • DM & Micro - Tvåfasgrupp 10A
  • Hörnboxar och pop-up uttag - Tvåfasgrupp 10A
  • Belysning och spisfläkt - Enfasgrupp 10A
Belysning:
Jag föreslår LED-strip under överskåpen och en LED-konverter möjligtvis ovanpå skåpen om ni sätter passbit och inspektionslucka ex. inuti ett överskåp.
Regla ner taket lite grann för att kunna sätta möbelspottar?
Lamputtag ovanför ev. matbord.

Kommentar: Kyl & frys helst på en egen enfasgrupp för att slippa lägga den på en tvåpolig dvärgbrytare alt. känna sig dum om man lägger tvåfasgruppen på två enpoliga dvärgar.
Onödigt att kyl & frys blir strömlösa om en belastning på den andra fasen löser tvåpolig dvärg.
Men vill man spara in en slang så går det att lägga t.ex. bel. och kyl & frys på en tvåfasgrupp.


Övriga kommentarer om er planering: Ni ska inte bygga upp skåpen till typ 1,5 dm från taket och sedan passbit för att undvika dammråttornas veckomöte?
Spis?! Ni har ju köksö! Ska ni inte ha häll och ugn i den och det andra som ren avställningsyta och arbetsbänk?


//Patrik
 
  • kök.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Patrik_Hed skrev:
Spis - Tvåfasgrupp 16A
Du menar väl trefasgrupp?
 
  • Gilla
Daboq
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Du menar väl trefasgrupp?
Har man följt TS tidigare trådar så känner man till att h*n bara har tvåfas i sin LGH, eller åtminstone ska få uppgraderat till det.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Har man följt TS tidigare trådar så känner man till att h*n bara har tvåfas i sin LGH, eller åtminstone ska få uppgraderat till det.
Aha, det hade jag missat :blushing: Har man bara två faser så är ju såklart en tvåfasgrupp bäst...
 
Hehe Om man har annat för sig än att bara sitta på BH så är det ju svårt att inte missa något. ;)

//Patrik
 
vad har du ritat i för prg ?
 
Jag ser tre bänkytor, men läser bara om två uttag. Jag skulle monterat ett uttag över varje bänkytadel. Det verkar rätt dåligt att låta en kabel hänga förbi diskhon och direkt superdumt att dra en kabel över spisen för att nå den "tredje" ytan. T.ex. ett våffeljärn vill man nog helst köra på diskbänken ovanför diskmaskinen, eftersom diskbänken lär vara mest tålig mot flott å sånt.


Hur var det, var det eventuellt trefas på gång? I så fall skulle jag dra in 5*2.5mm2 till spisen men bara använda fyra ledare.

Det är väl klart god praxis att ha tvåpoliga brytare för tvåfasgrupper, men i nödfall är det kanske godkänt med två enfasbrytare för en tvåfasgrupp om den ena halvan är kyl/frys?


Stämmer det att det ska vara utdragslådor under diskhon, eller är det bara "ta vad som låg först" i ritprogrammet? Det finns väl viss risk att det strular att ha utdragslådor under diskhon, kolla gärna upp det i förväg.

Värt att kolla är kanske om det finns nån specialbredd på skåp/lådor, typ 50cm, eller att det går att kombinera bredderna annorlunda, så du slipper ha 10cm tomrum till vänster om kyl/frys samtidigt som lådorna till vänster om spisen är toksmala.

Jag håller till 100% med Patrik_Hed om att det är en bra idé att låta skåpen gå ända upp till taket. Utrymmet ovanför blir annars bara dammsamlare och går i stort sett bara att använda till att ställa några prydnadssaker som man blir tvungen att köra i diskmaskinen då och då fast de aldrig använts. Bättre att slänga upp nån slags skåp där.

En sak som kan vara värt att fundera på redan nu är om ni vill kunna spela musik lite lyxigare än en vanlig bärbar radio. Ett par högtalare kanske passar bra uppe i hörnen ovanför skåpen, en stereoreciever på nåt smidigt sätt istället för en vanlig utdragslåda i köksön (borde vara stället som samlar minst flott/damm), och en kabel för ljudsignaler från vardagsrummet med ljud från datorn, stereon o.s.v.? Högtalarna borde gå rätt bra att gömma om du sågar lagom stort hål i en skåplucka, låter bli att sätta handtag på luckan, och klär luckan i tyg i färg som matchar skåpluckorna. (Rena färger är såklart lättast, trä blir svårare).

Jag kanske är Captain Obvious, men:
Det verkar som om du tänkt att man ska kunna sitta vid köksön (eftersom den har ben istället för skåp på ena sidan). Tänk på att bänkskivan där kommer högre upp än ett vanligt köksbord, så det är högre stolar som gäller, som givetvis inte passar nåt vidare vid ett vanligt bord.
 
Vi gjorde såhär att vi drog fram 5*2,5 till köket där vi sedan delade mellan vitvarorna. Sedan 3*1,5 till belysning samt uttag.
 
yxis skrev:
Jag ser tre bänkytor, men läser bara om två uttag. Jag skulle monterat ett uttag över varje bänkytadel. Det verkar rätt dåligt att låta en kabel hänga förbi diskhon och direkt superdumt att dra en kabel över spisen för att nå den "tredje" ytan. T.ex. ett våffeljärn vill man nog helst köra på diskbänken ovanför diskmaskinen, eftersom diskbänken lär vara mest tålig mot flott å sånt.
Håller med. Jag har sex dubbeluttag under överskåpen i ett normalt/litet U-kök. Elektrikern nästan skrattade åt mig och tyckte jag överdrev men jag kan lova att det inte är ett uttag för mycket. Man kanske inte kör så mycket samtidigt men det är många prylar som kan vara anslutna.

På rak arm ser jag åtminstone följande: Kaffebryggare, mikro, matberedare, stavmixer, mixer/blender, elvisp, hushållsassistent, vattenkokare, våffeljärn, toastjärn, citruspress, glassmaskin, med flera....

Det är mycket smidigt att kunna ställa vad man vill, vart man vill, och alltid ha ett ledigt uttag nära.

Hade jag byggt köket idag hade det nog blivit ännu flera uttag.
 
Snabb liten kommentar rörande spis eller häll i köksö... Om man har eller tänker skaffa t.ex. barn, hundar eller annat som kryper på golvet (dammråttorna räknas nog inte) så vill man förmodligen ha sin häll/spis i samma obrutna yta som diskbänken, precis som Sultanen ritat. Annars kommer du att behöva lyfta din potatiskastrull över golvet för att hälla av vattnet, med risk att snubbla över lilla Nisse och hälla ut potatisvattnet över honom och dig själv. Men att ha både diskho och spis i köksön är såklart helt ok ur detta perspektiv.

Även att få ventilationen dragen snyggt kan vara svårt, i alla fall i en lägenhet som detta gäller, och du vill absolut inte ha stekfett över hela möblemanget i onödan.

Detta löst, så kommer besvikelsen över att inte automatiskt laga mat som TV-kockarna bara för att man kan se likadan ut när man står i köket... ;) Men det är en helt annan fråga. :D
 
Just ventilationen löser man väl med kolfilterfläkt? Min erfarenhet är att kolfilter klarar att äta upp flott och os lika bra som en vanlig fläkt. På köpet slipper man att luftdraget genom lägenheten ändras rejänt när man slår av/på fläkten, varpå t.ex. kalldrag å sånt inte ändras. Det är kanske inget större problem, men man kan ju tänkas råka ut för att det drar skitkallt på den som sitter i tv-soffan när nån annan drar igång fläkten med en vanlig fläkt.
 
Tack så väldigt mycket för alla kommentarer!

Patrik_Hed skrev:
Eftersom att jag vet om att du bara har tvåfas i LGH så är min planering gjord efter det.
I köksön kan du sätta ett pop-up uttag. [länk]
Smart uttag, skall kika på möjligheten att installera något liknande!

Angående grupperna så skulle jag göra så här om antalet slangar var oviktigt:


  • Spis - Tvåfasgrupp 16A
  • Kyl och frys - Enfasgrupp 10A
  • DM - Enfasgrupp 10A
  • Micro - Enfasgrupp 10A
  • Hörnboxar - Enfasgrupp 10A
  • Pop-up uttag köksö - Enfasgrupp 10A
  • Belysning och spisfläkt - Enfasgrupp 10A
  • Kanske även ev. framtida inbyggnadsugn - Enfasgrupp 16A
Så här skulle jag göra för att få så få slangar som möjligt:


  • Spis - Tvåfasgrupp 16A
  • Kyl & frys - Enfasgrupp 10A
  • DM & Micro - Tvåfasgrupp 10A
  • Hörnboxar och pop-up uttag - Tvåfasgrupp 10A
  • Belysning och spisfläkt - Enfasgrupp 10A
Om jag skulle köra på detta förslag skulle det innebära 4 slangar till centralen, då det i nuläget redan kommer ut en 10A bakom kylen, den kommer ut på ungefär en meters höjd men det är väl bara att sätta en kopplingsdosa bakom kylen och dra upp uttaget till rätt höjd eller räknas det som dold kopplingsdosa?

Övriga kopplingsdosor för tvåfasgrupperna, var bör jag placera dessa? komma ut med slangen in i ett skåp där exempelvis diskmaskinsuttaget sitter, dosa där och sedan uttaget direkt jämnte, sedan slang vidare ifrån dosan till Micro uttaget? på samma sätt med bänk och köksö.

Här är min stora fråga fortfarande, är det okey att dra slangen under den uppreglade parketten?

Belysning:

Jag föreslår LED-strip under överskåpen och en LED-konverter möjligtvis ovanpå skåpen om ni sätter passbit och inspektionslucka ex. inuti ett överskåp.
Regla ner taket lite grann för att kunna sätta möbelspottar?
Lamputtag ovanför ev. matbord.
Det är väl bara att sätta konvertern bakom ledlisten, bör väl inte synas om man har en dekorlist under underskåpen?

Kommentar: Kyl & frys helst på en egen enfasgrupp för att slippa lägga den på en tvåpolig dvärgbrytare alt. känna sig dum om man lägger tvåfasgruppen på två enpoliga dvärgar.
Onödigt att kyl & frys blir strömlösa om en belastning på den andra fasen löser tvåpolig dvärg.
Men vill man spara in en slang så går det att lägga t.ex. bel. och kyl & frys på en tvåfasgrupp.
Kyl/Frys kommer hamna på en egen, särskillt iom. att det redan är draget dit.

Övriga kommentarer om er planering: Ni ska inte bygga upp skåpen till typ 1,5 dm från taket och sedan passbit för att undvika dammråttornas veckomöte?
Spis?! Ni har ju köksö! Ska ni inte ha häll och ugn i den och det andra som ren avställningsyta och arbetsbänk?
Tanken med att inte köra skåpen upp till taket är att det skall dras en ventilations"trumma", den sitter i dagsläget längst upp till höger i köket och behöver ju byggas in.. Känns osmidigt att bygga in den i skåpen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.