Jag bor permanent i ett fritidshus med detaljplan 60 kvm. Vi bor trångt och ska snart få vårt andra barn. Är det någon som kan berätta vilka regler som gäller för att bygga en loftvåning?
Har hört något om 1,89 cm i takhöjd på en viss begränsad bredd och sen att det får vara 40 cm vägghöjd längst ut innan taket börjar (på långsidorna). Någon som kan bekräfta detta eller ge mig annan info? När jag har ritat på det verkar det helt oanvändbart med så lite ståhöjd, 2/3 av ytan får man huka sig.
Kommunen hänvisar till Boverkets sidor, men jag hittar inget, har inte tålamod att plöja igenom.

Har något fått igenom att tänja lite på reglerna?
 
Öppna takstolar! :)
 
Innertaket går ju redan längs med yttertaket så jag förstår inte skillnaden, det är ju snetak på låg höjd och det går inte att ändra på.
 
Rumshöjden i bostäder ska vara minst 2,40 meter. I småhus får dock rumshöjden i vinds- och suterrängvåningar samt källare vara lägst 2,30 meter. I begränsade delar av rum får dessa rumshöjder underskridas. I sådana delar av rum där stå-höjd behövs får rumshöjden dock inte vara lägre än 2,10 meter under horisontella delar av tak eller 1,90 meter under snedtak.
3:3 i BBR http://www.boverket.se/Global/Webbo...sutformning-rumshojd-driftutrymmen-bbr-18.pdf
 
Hej Skogsmulla.

Jag är inte säker på att jag förstår din fråga..

Vill du inreda en befintlig vind och undrar vad som blir bekvämt att leva i?
Eller vill du byta taktyp/höja väggliv och undrar hur mycket plats du behöver?

I det andra fallet behöver du naturligtvis byggnadslov, eftersom det kommer att synas utifrån.
Även i första fallet behöver du förmodligen bygglov, men eftersom det inte syns utifrån kan du ju skärma av rummet med tex lakan, för att prova hur det blir innan du ansöker.

Ett alternativ, om du inte kommer att ändra taket så att det syns utifrån, är ju att bygga och strunta i vad reglerna säger. Du avgör väl bäst själv om din livskvalitet ökar eller minskar med inredd vind, oavsett om den följer boverkets regler eller inte.

/ Fredrik
 
  • Gilla
caelestis
  • Laddar…
För att det inte ska räknas som en extra våning, vilket antagligen inte detaljplanen tillåter, så är det viktigt att du håller dig till en bredd under 60 cm där det är över 1,90m i takhöjd, precis som i dokumetet på sid 4 som cecilia72 länkar till. Jag har själv byggt ett loft där det är ca 40cm brett över 1,90. Iom att jag har 45 graders vinkel på taket blir alltså taköjden precis i mitten 2,10. Man går ledigt upprätt där men minsta steg åt sidan gör ju att man får ducka. Hade tänkt ungarna kunde ha det som lekrum nu när de är små och antagligen så kommer det fyllas upp med bråte med tiden :)
 
  • Gilla
Snylle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.