Hej,
ska byta ut köket och har förslag på ett par olika planlösningar. Tar tacksamt emot alla kommentarer!

Förslag 1:
http://hem.passagen.se/andersson_ola/kitchen/alt1.jpg

Förslag 2:
http://hem.passagen.se/andersson_ola/kitchen/alt2a.jpg
http://hem.passagen.se/andersson_ola/kitchen/alt2b.jpg

Förslag 3:
http://hem.passagen.se/andersson_ola/kitchen/alt3a.jpg
http://hem.passagen.se/andersson_ola/kitchen/alt3b.jpg

I köket finns en liten vägg bredvid kyl/frysen på andra sidan den väggen är det öppet ut mot hallen även om det inte synns på bilderna. Köket har en öppen planlösning mot vardagsrummet vilket heller inte riktigt syns på bilderna.
mvh
/ola
 
Jag gillade lösning nr 3 med de liggande vitrinskåpen+liggande med hel lucka ovanpå. Modernt, enhetligt och "rent" i utseendet. Inget oroligt och plottrigt. Dessutom rejält med bänkyta.

Men de där liggande skåpen under fönstret...näe... Jag förstår att den extra förvaringen lockar, man kan verkligen aldrig få för många skåp i köket, men jag tyckte det såg lite klumpigt och övermöblerat ut. Tror att det skulle kunna bli mycket snyggare att ställa någon fristående möbel där, tex en skänk eller avställningsbord som matchar med rena linjer eller bryter av i lite mer rustikt utseende. Något loppisfynd? Kökssoffa för att sitta och småsnacka med kocken och samtdigt få förvaring under sitsen?

Lösning nr 1 går bort direkt för bänkytan som kan användas effektivt för matlagning är liten. Den bänkyta som blir under fönstret och tilll höger om fönstret kommer ni aldrig att använda förutom till att ställa fruktfatet och allehanda pinaler på.

Lösning 2 gillar jag förutom att jag gillar överskåpen i nr 3 bättre.
 
Nr 1: håller med föregående - för lite arbetsyta

Nr 2: Bättre arbetsytor. Långsidan orolig med flera olika skåpsbredder och varianter. Bra med mikron som lyfts upp från bänken. Dishoarna aningen för nära hörnet,alternativet är att flytta diskmaskinen vä om hoarna.

Nr 3: Utseendemässigt bäst alternativ till ett öppet kök/vardagsrum. Mikro?

Ni vill behålla den öppna kontakten mot hallen. Väggsnutten + halvväggen i alt 2 & 3 känns inte naturlig i mina ögon. Hur vore det att bygga en vägg mellan hallen och köket längs hela bänkraden? Tydligare avgränsning hall/kök och bättre fungerande fläkt. Även helt andra möjligheter att skissa planlösning till köket.
 
Tack för kommentarerna! De är till stor hjälp. Håller med om att alt 3 är snyggast. Fördelen med alt 2 är att det är lite mer skåputrymme och att mikron får plats. Det sista är klart viktigt! Eventuellt går det att bygga in en mikro i ett av glasskåpen i alt. 3. Bredden stämmer ju inte men det kanske går att snickra till själv, nån som byggt in mikro i Ikea's horisontella väggskåp?

Angående väggen så håller jag med liilbjorn men att bygga helvägg är inget alternativ eftersom det helt skulle ta bort ljuset i hallen + ta bort den öppna känslan mellan kök och vardagsrum. Den del av väggen som är fullhöjd finns där redan nu, halvväggen är tänkt tillbyggnad, alternativt kan man riva fullhöjdsbiten och göra halvvägg hela vägen. Det kanske skulle bli snyggare (?) probelmet med det är att jag måste flytta elcentralen i så fall :(
/o
 
Mikron ja...tänkte inte på det. En sådan måste man ju ha och helst inte som ful utrymmestjuv på bänken. Hmmm... Hur pass mycket använder ni ugn och mikro samtidigt? Idag behöver man ju egentligen inte ha separat mikro eftersom det finns ugnar som är kombinerade vanliga ugnar och mikrovågsugnar. Men det beror ju på hur man använder sitt kök. Vi som har tre små barn och ofta värmer tex gröt åt bebisen samtidigt som något annat står i den vanliga ugnen skulle absolut inte klara oss utan att ha en separat mikro. Jag vet inte heller vad en sådan ugn kostar men det kan kanske vara värt att kolla upp om en sådan kombinationsugn skulle gå ihop med ert användande av köket.
 
Även jag tycker bäst om alternativ 3. Jag funderar på om man kanske skulle kunna göra "bänken" mellan fönstren högre och under fönstret samma höjd som nu och av dom skåpen kan ni kanske göra en soffa,så tänkte vi göra när vi börjar renoveringen om några veckor,(dom skall sitta tillsammans alla skåpen).Vet inte om det blir bra men ni kanske kan testa och rita in det och se hur det blir. Sen har jag fått höra av folk som är kunniga när det gäller inredning att om man skall ha både vitrin och hel lucka som ni skall ha så skall man byta plats så att vitrinskåpen kommer överst,det för att de att det inte skall se så tungt ut ,vi har bestämt att vi skall göra så nu när vi renoverar och på vår ritning blev det riktig bra. Vet inte om dessa råd passar er men testa på ritn kan man kanske alltid göra.

Lycka till!!
 
oandersson skrev:
.../ Den del av väggen som är fullhöjd finns där redan nu, halvväggen är tänkt tillbyggnad, alternativt kan man riva fullhöjdsbiten och göra halvvägg hela vägen. Det kanske skulle bli snyggare (?) probelmet med det är att jag måste flytta elcentralen i så fall :(
/o
Halvvägg hela vägen vore ett mycket bra alternativ! Det skulle jag överväga starkt...
Mikron i ett liggande skåp borde funka, skåpen är ju 40 cm höga. Det finns mikrovågsugnar som är betydligt lägre. Nackdelen är att barn har svårt att nå till skåpsluckor som öppnas uppåt. Blir det plottrigt om tar bort en av glasluckorna och har endast en öppen stomme? Inte riktigt lika snyggt, men åtkomligt för alla.
 
Vad har du använt för program för att göra layouterna?
Skulle behöva nåt sådant inför planeringen av vårt nya kök
 
Mikron sittrer för högt.

Det är farligt att ha den på så hög höjd. precis lagom högt för att det skall vara obekvämt att lyfta ut ett varmt kärl och sedan tippa det rakt över sig.

Framförallt så blir det olämpligt för barn (gamla nog att använda mikron).
 
falcor skrev:
Vad har du använt för program för att göra layouterna?
Skulle behöva nåt sådant inför planeringen av vårt nya kök
IKEA's eget köksplaneringsverktyg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.