Hej,

Besökte en bekant i helgen som håller på och färdigställer sitt nya garage. Eftersom man är yrkesskadad så tittade jag naturligtvis lite extra på elinstallationen. Noterade att elektrikern hade monterat en gammal gängsäkringscentral (som han kompletterat med JFB). Tydligen så sparade min bekanta rätt mycket pengar på detta då han i princip fick centralen gratis (minus JFB förstås). Min fråga; Är detta vanligt? Ser ju iofs inget fel i detta om grejorna är justa. Installationen så också helt OK ut vad jag kunde se. Det enda jag hade att anmärka på var att man klämt flera jordledare under samma skruv på PE-skenan. Tog en bild:


Ser det OK ut?

MVH
- Styrmannen
 
Vanligt? Nä oftast vill elektrikern sälja mer grejor. Jag satte själv upp en gammal central på firman förra veckan, och det är inget fel med det (brytarna kan iofs vara lite "meh"). Jag hade nog försökt ha en bit mekaniskt skydd där RKn går mellan kapslingarna (vanligast med en muff antar jag). Den svarta härvan uppe i vänstra hörnet hade jag nog också försökt göra nått snyggare med.
 
Jag tycker det hela verkar lite skumt. Jag hade aldrig gjort det själv. Hade centralen suttit där från början så är det ju en annan grej.

sen ser det ut som det ligger dubbelt på en säkring trots att det finns plats över? eller är det planerat för ngn 3fas grupp och centralen är för liten tro?
 
Jag gjorde ett garage där jag återanvände en liten gängsäkringscentral och kompletterade med en JFB likdant för att kunden ville ha det så.

Annars så ser det väl inte så farligt ut. Personligen så skulle jag använt RK istället för FK från stigaren, då hade man kunnat kopplat snyggare vid JFB. In bakom JFB och sedan en snygg böj in på varje hissklämma.

//Patrik
 
Redigerat:
Jag tar det som det ser OK ut. Den "svarta härvan" tror jag var en dragtråd och något som fixas till inom kort. Elektrikern var ju inte klar.

Ang. RK så tror jag elektrikern har använt "spillet" från stigaren för att koppla i centralen. Det var nämligen flertrådiga ledare i den. Verkade mycket smidigare än de EKKJ 4x10/10 eller N1XV man kopplade när man själv var elektriker...

Min bekanta är för övrigt "notoriskt" snål så det kan ju vara anledning till att han och elektrikern kom överens om detta.
 
Redigerat:
Kabel mellan PEN-plint och JFB skall vara blå
och kabel mellan PEN-plint och jordskena skall vara gul/grön utan blå tape

MVH nisse
 
Redigerat:
Ja, Ok är det (förutom anmärkningarna ovan) - en diazedcentral i gott skick skäms inte för sig. Det finns inga elsäkerhetsmässiga anledningar till att byta till en normcentral.
 
Men varför har elektriker dragit stigarens PEN till de extra snutten skyddsjordskena vid JFB. Blir ju lite onödigt mycke skarvar på PE.
Annars så var det ju gott om nollskenor.

Protte
 
Lite svårt att se på bilden. Men är det 4ledarkabel? 6mm²? Isåfall är det fel.

Ser ut att komma en blå ledare från matarkabeln, men den borde ju gå direkt till ovansida jordfelsbrytare och dit går den ju inte?

Sen är det dubbla ledare på anslutningar som är bara gjorda för en ledare. Men detta fel hittar man i princip i alla gamla centraler man öppnar så inte så farligt kanske..

Förövrigt så ska översta skenan vara jord (inte nolla som nu) och de tre skenorna under ska vara nolla.

Och så saknas mekaniskt skydd för ledarna som går mellan plåtkapslingen och plastkapslingen.
 
Redigerat:
Vad kollar du på för bild egentligen, Rrrrr? Detta är den bästa bild jag har sett här på BH någonsin, tror jag. Den går ju att klicka upp till perfekt storlek!

Angående kabeln så tycker jag att det ser ut lite som 10 mm2. Dessutom om man kollar på kabeln oisolerad så ser den ganska tjock ut..
Så frågan är snarare varför elektrikern har dragit 4G10 istället för 5G6. Haft lite över på firman?

//Patrik
 
PEN-ledaren direkt till PE-skena, blå till JFB-blå tillbaka till N-skenor. Som sagt onödiga skarvar på PEN. Mekaniskt skydd mellan lådorna. (PEN 10mm2). "Jordgaffel" för att slippa dubbla ledare.osv osv osv Om man är petig, men jag brister själv på vissa punkter ibland, det är ju lätt att sitta och säga hur allt ska vara när man tittar på en bild. Men i verkligheten kanske man står ute på vischan och måste få igång sk*ten innan fyra på fredan. Med fel grejer i bilen.

Annars har jag inget emot att återvinna en bra gängcentral om någon vill det, men om folk är dumsnåla blir det kalla handen och nya grejer.
 
Ser ju ut att vara 5-ledare som matning, konstigt att han inte använder den så, dumt att skarva i plastkapslingen oavsett vilket. Som sagt borde det även finnas lite skydd vid övergången mellan kapslingarna.
Övre skenorna verkar rätt använda trots allt om man ser till den inpräglade märkningen i dem. Som nämnts är det även oklart med arean på stigaren och samhörande fråga om TN-C, TN-S. Porslinsringarna för isolering av säkringselementen verkar saknas utom för ett av dem. Om man vill vara petimeter är även gruppnollorna för nedersta raden inte anslutna i ordningsföljd som det brukade vara tänkt att göras i denna typ med en plats för nolla per säkring. (Enligt AMA när det begav sig för dessa centraler.)

Det är väl utmärkt att återanvända sån här utrustning, den är ju inte omodern, säkerhetsmässigt bättre än tvivelaktiga typer av normcentraler och kommer funka under närmast obegränsad tid framöver.
 
Nja, jag tror du blir lurad av nollan som går till nollskenan från jordfelsbrytaren, GK100. Jag tycker att det ser ut som en fyrledare.

//Patrik
 
Den där centralen är säkert helt okej. Om den känns mekaniskt frisk och det inte finns några brännmärken eller liknande så är det inte mycket som kan vara dåligt. Som Mnor skriver så är det dock inte helt säkert att huvudbrytaren är bra, det går nog inte att veta genom att bara titta och känna på den.

Jag håller med om anmärkningarna på att det ska vara blå från PEN-plint till jordfelsbrytare, och att det ska vara gulgrön utan blå från PEN-plint till PE/jordskena.

Jag tror att nollskena och jordskena är rätt upptill. Den övre nollskenan är ju monterad på isolerade plintar förutom att markeringen också pekar på nollskena och jordskena.

Men är det verkligen bra att ha tre nollskenor och en jordskena idag? Jag tror att jag ser dubbelplintade jordar och då är inte hela centralen använd. Det kanske vore bättre att märka om en nollskena (t.ex. den översta) till jordskena? Det märks att centralen är från den tiden man sällan hade skyddsjord mer än en tredjedel av alla enfasgrupper.

Jag ser två grova blåa på de två nedre nollskenorna och en grov blå på den övre nollskenan. Alltså lär nollan ut från jordfelsbrytaren vara ansluten på den nedersta skenan. Då är frågan vad det är för grov blå ledning som går samma väg som de andra ner från stigaren? Det går dessutom en grov blå från nånstans under huvudbrytaren och verkar ta vägen nånstans under nedre vänstra propphållaren, är det en icke ansluten blå ledare från stigaren?
 
För att förtydliga lite. Inkommande matning är TN-C. Dock har man dragit en 5G10 "för framtiden".
Den blå ledaren som skymtas längst ner i gängsäkringscentralen är ej ansluten och används ej.

Jag blev först också lurad av PEN-ledaren i stigaren som går direkt till PE-skenan i plastkapslingen. Men jag antar att man gjort såhär därför att det bara finns 1 anslutning på jordskenan i den gamla gängsäkringscentralen som har ett skruvförband som fixar 10kvmm.

Ang. noll och jordskena upptill så kan man väl tycka att jordskenan skulle vara överst om det skulle vara logiskt men den översta skenan har instansat "0" i sig och den under jordsymbolen så det är väl därför man gjort såhär.

Jag är också tveksam till de dubbla anslutningarna på vissa skruvförband, men jag kände på dem med tången och de verkade sitta OK. Är ju som sagt inget ovandligt i gamla gängsäkringscentraler. En variant hade ju varit att komplettera plastkapslingens jordskena med fler plintar och använt den.

Till elektrikerns försvar skall man väl säga att han inte var färdig med centralen. Det saknas ju som sagt några porslingsringar runt säkringshållarna...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.