Hej,

Hur fungerar det om man vill ha loss lite pengar. Man har ett hus med väldigt lite lån och vill belåna tot halva huset. Finns det möjlighet och få lån upp till halva marknadsvärdet och få pengar i handen utan att tala om vad man ska köpa?

Mvh
Bambi
 
Det beror alldeles på vad banken tycker om er inkomst. Det finns inget generellt svar, utan avgörs från fall till fall, från bank till bank.
 
Det är osunt med en belåning över 5 ggr nettoinkomsten (hushåll helt år). Något som är rätt vanligt i Sverige idag...
 
Varför då? Vad är det som säger att man måste dö skuldfri?

Enligt SCB http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____163552.aspx

Så är den genomsnittliga disponibla inkomsten år 2009 för hushållen 255 tkr.

Så enligt dig så skall man inte då låna mer än 1.275 Mkr.

Räntan på 1.275 Mkr är (4% ränta) = 51 tkr = 35700 efter ränteavdrag.

Ca 3000 kr i räntekostnad / månad.

Var hittar du ett sånt boende å köpa där det finns jobb?
 
Noseone skrev:
Varför då? Vad är det som säger att man måste dö skuldfri?

Enligt SCB [länk]

Så är den genomsnittliga disponibla inkomsten år 2009 för hushållen 255 tkr.

Så enligt dig så skall man inte då låna mer än 1.275 Mkr.

Räntan på 1.275 Mkr är (4% ränta) = 51 tkr = 35700 efter ränteavdrag.

Ca 3000 kr i räntekostnad / månad.

Var hittar du ett sånt boende å köpa där det finns jobb?
d^_^b ....knappast i Stockholms omr i allafall......haha
 
Noseone skrev:
Varför då? Vad är det som säger att man måste dö skuldfri?

Enligt SCB [länk]

Så är den genomsnittliga disponibla inkomsten år 2009 för hushållen 255 tkr.

Så enligt dig så skall man inte då låna mer än 1.275 Mkr.

Räntan på 1.275 Mkr är (4% ränta) = 51 tkr = 35700 efter ränteavdrag.

Ca 3000 kr i räntekostnad / månad.

Var hittar du ett sånt boende å köpa där det finns jobb?
Det låter väl sunt att inte låna mer om hushållet inte får in mer än 21k i månaden.
Det kan vara klokt att ha lite marginal om båda kanske inte längre kan jobba heltid, ränteavdraget tas bort, räntorna blir högre osv.

Dö skuldfri behöver man kanske inte göra men i alla fall jag vill inte behöva leva som en råtta när man blir pensionär. Pensionen idag är inte speciellt hög och den lär inte bli högre i framtiden utan tvärt om.
 
Visst, det där är snittinkomsten.

Ta vårt hushåll som exempel då, en bit över snittet. Vi har ca 45-50.000 netto/mån då bilen är betald (tjänstebil). Skall vi då inte kunna låna mer än 3 Mkr?

Det går knappt å hitta ett hus i närförort till Stockholm för 3.5Mk om det inte är stora renoveringar som skall göras å då skall det ändå in kontanter.
 
Noseone skrev:
Visst, det där är snittinkomsten.

Ta vårt hushåll som exempel då, en bit över snittet. Vi har ca 45-50.000 netto/mån då bilen är betald (tjänstebil). Skall vi då inte kunna låna mer än 3 Mkr?

Det går knappt å hitta ett hus i närförort till Stockholm för 3.5Mk om det inte är stora renoveringar som skall göras å då skall det ändå in kontanter.
Mitt i en enligt många enorm bostadsbubbla ja, priserna ska justeras ner 30% om vi ska tillbaka till övriga prisutvecklingen i Sverige. Och det låter väl väldigt sunt att inte låna mer än tre miljoner? Ska du amortera bort tre miljoner på 30 år (vilket är krav i många länder) är det över 8000 kr i månaden...

Och visst klarar du säkert av kostnaderna på lånet idag, men vad skulle hända med er familj och en eller båda förlorar jobbet samtidigt som priserna faller 30%? Vilket också har hänt förut...

*Fel forum att hävda att vi har en bostadsbubbla....* ;)
 
Klart man vill låna så lite som möjligt. Men skall du spara ihop pengarna så kan du ju inte köpa huset förens du är pensionär.

Vi fixar å betala boendet på 1 och 1/2 inkomst. Man kan inte räkna med att båda skall bli av med jobbet. Visst bor man i Trollhättan så men jobbar man i olika branscher så funkar det.

Att prisutvecklingen har varit enorm de senaste åren är inget konstigt, det finns massor av andra saker som oxå stigit mycket, el-priset, bensin etc. Å de lär ju inte sjunka bara för att de "ska" följa snittet.
 
Noseone skrev:
Varför då? Vad är det som säger att man måste dö skuldfri?

Enligt SCB [länk]

Så är den genomsnittliga disponibla inkomsten år 2009 för hushållen 255 tkr.

Så enligt dig så skall man inte då låna mer än 1.275 Mkr.

Räntan på 1.275 Mkr är (4% ränta) = 51 tkr = 35700 efter ränteavdrag.

Ca 3000 kr i räntekostnad / månad.

Var hittar du ett sånt boende å köpa där det finns jobb?
Om jag och andra halvan i hushållet hade en nettoinkomst på ca 10' per skalle skulle jag inte ens fundera på ett lån på 1,3 mille. Och att gå över det bara för att det inte finns billiga bostäder på orter med drag på arbetsmarknaden? Vad tycker du skulle vara en sund utlåning till medelhushållet? 2 miljoner? 3 miljoner?

Har inte tidigare hört Stringfellow Hawkes schablon om ett tak på 5 gåner nettoinkomsten för hushållet. Men rent spontant gillar jag den schablonen.
 
Nu pratar jag att jag inte har någon inkomst alls att tala om, men vill få loss lite pengar från huset(belåna max 50% av marknadsvärdet) så jag kan leva ett tag, finns det någon möjlighet eller är det beroende på handläggare?

Som ex. Man vill vara hemma med barnen lite mer etc, lägg nu inga moraliska värderingar i ex. tack :)

Mvh
Bambi
 
Redigerat:
Det finns ju denna lösning för pensionärer, de kanske kan hjälpa. Dyrt men för dig kanske det är värt det?

http://www.bluestep.se/
 
Ja precis - "Seniorlån" tror jag att man brukar kalla det ute på bankerna och säger du att du vill ha motsvarande Seniorlån fattar nog de flesta banktjänstemän vad du menar om du ringer/mailar dem.

Fast det hade nog varit lättare för bara något år sedan - Nu i samband med Greklandskrisen tror jag att bankerna blivit lite försiktigare.
http://bankforsakring.konsumenternas.se/Lana--Betala/Seniorlan/Om-seniorlan
 
Noseone skrev:
Visst, det där är snittinkomsten.

Ta vårt hushåll som exempel då, en bit över snittet. Vi har ca 45-50.000 netto/mån då bilen är betald (tjänstebil). Skall vi då inte kunna låna mer än 3 Mkr?

Det går knappt å hitta ett hus i närförort till Stockholm för 3.5Mk om det inte är stora renoveringar som skall göras å då skall det ändå in kontanter.
Det är bara att inse att om man vill ha ett hus i Stockholm så kan man kanske inte bo kvar om en blir långvarigt arbetslös. Vi satte först en gräns att inte låna mer än 3,3 miljoner för då tänkte vi att vi klarar oss även om en har a-kassa under en längre period men då skulle vi få bosätta oss så långt bort eller i ett hus vi egentligen inte gillar.

Så då fick vi helt enkelt tänka om och låna 4 miljoner så nu bor vi i ett hus vi gillar i ett område vi gillar (fast vi har fått bygga mycket på det själva för att få det för det pris vi betalat). Vi ska snart få vårt andra barn och då kommer vi väl inte ha det sådär jättefett med pengar när vi är föräldralediga men vi trivs i alla fall och jag känner mig inte ett dugg orolig. Om priserna faller så ser jag inte att det påverkar oss om det inte sammanfaller med att något händer som gör att vi måste sälja. Vad gör det om huset vi inte ska sälja blir värt en miljon mindre under en period? Om man ser på priserna i området så tycker jag att de varierar så kraftigt att en värdering av vårt hus skulle kunna diffa på en miljon mellan olika veckor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.