Nej det kan inte vara möjligt för då är den ju värdelös.
Uppstartstiden syftar antagligen på den tid den behöver för att börja fungera efter spänningssättning. Men spänning har den ju normalt för jämnan så jag vet inte varför dom anger detta.
 
Kanske om man använder den till nån larm applikation? Om strömmen bryts så specar de tiden det tar innan larmet funkar igen?
Spekulerar vilt här... :)

/Janne
(Skickat från min mobil)
 
Uppstartstid har jag för mig just är från den stund den fått spänning tills den fungerar som den bör. Samma sak på vissa skymningsrelä.
Kanske man ha rörelsevakten eller skymningsrelät liggande över en brytare.
 
Har faktiskt aldrig läst instruktionen men det är garanterat tiden det tar för den att starta efter spänningssättning. Ibland hinner man tänka: vad har jag nu kopplat fel, den funkar ju inte! Och så *klick*
 
En förträfflig funktion, den gör att man kan slå på strömmen till den rörelsevaktstyrda lampan och sen passera rörelsevakten påväg därifrån utan att lampan lyser en extra vända i onödan.
 
Tack för alla svar. Jag var inne på att det var just uppstart efter spänningssättning men var inte helt säker. Det blir att beställa en sån här till garaget. Såg också att den klarar av extern tryckknapp. Vet någon av er om det behövs eller fungerar dagens vakter så bra att de är på hela tiden om man jobbar i garaget? Jag vill inte behöva stå och vifta med armarna var 15min för att tända igen. Då sätter jag hellre en extern tryckknapp till den.

/ Markus
 
Tryckknapp är kanske tänkt som knappar i trapphus, korridorer o.s.v.?

En "konstant tänd" fixar nog alla rörelsevakter, jag har inte hört talas om nån som tar stryk av att man kopplar förbi den med en strömbrytare.

En dubbel brytare som dels slår av/på rörelsedetektorn och dels slår av/på belysningen är kanske lika bra? (Jag har inte en aning om hur bra moderna detektorer är, men kan tänka mig att det plötsligt blir mörkt om man t.ex. ligger under bilen för att meka eller sitter still en stund för att fundera på hur man ska lösa nåt problem).
 
Jo det är precis det jag är rädd för. Initialt tänkte jag främst på den inbyggda funktionaliteten i vakten men jag har börjat vela lite. Tror mer på det du beskriver med en förbikoppling. Vakten funkar så här:

Extern tryckknapp inkopplad på kopplings klämma 1
har två funktioner: Kort tryck och långt tryck.

Kort tryck
Rörelsevakten skiftar tillstånd mellan tänt och
släckt. Trycktid < 0,5 sekunder.

Långt tryck
Rörelsevakten skiftar tillstånd och förblir tänd eller
släckt i 2 timmar (förlängd timertid). Trycktid > 1,5
sekunder.

Det känns som att det är meningen att man ska koppla in en vipptryckknapp till denna för att "köpa tid". Säg då att man går in i garaget och planerar att lägga sig under bilen. Vakten tänder upp när man kommer in men man kan inte "köpa tid" för då växlar man tillståndet till AV?! Om det är på det sättet känns det feldesignat. Detta kräver ju att vakten inte har tänt upp när man kommer in.
 
Skulle det funka att mata både vakt och en brytare med samma fas och sedan koppla ihop de styrda faserna till samma förbrukare? Tror ni vakten kan ta skada av att "matas baklänges"
 
Dom flesta rörelsevakter och ljussensorer etc har ett relä på utgången. Hör du ett klick när den tänder så kan du vara lugn.
 
Jag har inte införskaffat just denna vakt än men enligt dokumentationen så står det att det är en reläutgång så det verkar gå...
 
Det är inga problem med det. Blir en rejäl och robust lösning med en förbikopplingsbrytare när du vet att du ska jobba länge i garaget.
 
Bonusfrågan är väl att avgöra om du vill ha en brytare som bryter bort vakten helt, och i så fall om du vill ha den före eller efter vakten (d.v.s. om du vill ha med uppstarttiden eller inte).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.