Jag tänkte isolera en gammal tjock (ca15cm) timmervägg utvändigt med glasull. (2x95mm)
Tänkte passa på att isolera när jag ändå ska spöna om.

Frågan är: Ska jag riva bef yttre sågspånsisolering och lägga fuktspärr direkt utanför timret innan jag reglar upp eller ska jag strunta i fuktspärr?
Jag vet att fuktspärren ska sitta så långt "in" som möjligt men jag har tänkt att
i vardagsrummet riva fram timmerväggen invändigt för att jag tycker att det ser trevligt ut.
Kan jag förvänta mig fuktutfällning i den nya isoleringen där temperaturen sjunkit till daggpunkt?
Kan den fukt som eventuellt hamnar i isoleringen dunsta ut själv?
Finns det erfarenheter från någon som gjort nåt liknande?
 
Thomas Lundquist
Ingen plast på utsidan. Sätt vindpapp och isolera med Ekofiber så håller du dig till samma material. En utmärkt lösning.
 
Redigerat:
Tack för ditt svar Thomas!
Det kommer alltså inte att bli några problem med varm fuktig luft som kondenserar någonstans i den yttre isoleringen?
Då känns det lite riskabelt att använda återvunna dagstidningar (Ekofiber) som kanske kan mögla?
Länk: http://www.agrells.se/site.php?page=ekofiber

Är det då inte bättre i mögel/fuktavseende att använda ett oorganiskt ämne som glasull i stället?
 
Det är faktiskt tvärtom, hur otroligt det än låter...

Alltså det är med glasullen du får fuktproblem, med diverse svampar etc. Detta på grund av glasullens rädsla för vatten.
 
Aha!
Kan det fungera att ha (från insidan) Timmer, sågspån, panel, 95mm cellulosafiber, 95mm glasull, ytterpanel?

Finns liknande produkt i "skivform" för enklare montering?
 
hakaner verkar vara av den nygamla skolan som anser att plast är guds gåva till husägaren, den uppfattningen får man om man läser hans andra inlägg.

Till hakaner: Plast fungerar, oftast, vid nybyggnation, använd inte det vid renovering av ett timmerhus.

Till Pepz: 2 x 95mm låter lite väl mycket, har du tänkt på hur husets proportioner ändrar på grund av denna tjocklek. Annars här är en bild på hur jag skulle ha gjort det:

http://www.ekovilla.com/lisaeristys/lisaeristys_kohteet_hs_teksti_ulko.html
 
Det är alltid önskvärt att förhindra luftrörelser innifrån huset & ut i ytterväggarna.
Ett hus tjänar alltid på att vara lufttätt på insidan, däremot så behöver det absolut
inte alltid vara diffusionstätt, men det är oftast en fördel (vid kontinuerligt uppvärmda
byggnader i nordiskt klimat).
Ett enkelt sätt att få ett hus lufttätt är att använda en plastfolie, men ångbroms,
vindduk eller gipsskivor med spacklade skarvar fungerar lika bra...

Steg 1: Ordna en väl fungerande ventilation (Ej igenom otätheter i väggar/fönster)
Steg 2: Lufttäta husets insida
Steg 3: Tilläggsisolera huset utifrån

Det finns så många som lallar på om att "gamla hus skall andas & inte göras täta"
vilket oftast är rent skitsnack baserat på okunskap.
-Vill man "göra som man gjorde förr", "för att det fungerade förr"
så kan man inte ändra på grundförutsättningarna genom att tilläggsisolera huset ...

Gamla hus fungerade trots att dom var otäta, dom läckte samtidigt ut så mycket värme
att den yttersta delen i väggen höll sig så varm att det gick bra, trots att man fuktade
upp väggen inifrån. Sen så hade man inte heller samma levnadsvanor förr (dusch/badkar)
& därmed en lägre fuktbelastning innifrån huset....

För att återgå till ursprungliga frågeställningen så är väl den gängse riktlinjen att det
lufttäta skiktet inte skall ligga längre ut i väggen än 1/3-del (räknat i isolervärde)
så mät tjockleken på timmerväggen, räkna ut isolervärdet (beroende på virkesslag drevning mm)
dubbla det isolervärdet så ser du hur mycket du måste tilläggsisolera för att kunna
använda dig av en ångbroms/ luftspärr/ el. dyl.

Lyssna på allas synpunkter & välj själv vilka du tar till dig.
Lycka till!
 
Redigerat:
Jag raderade ett otrevligt inlägg i den här tråden plus ett par reaktioner på det inlägget.
 
Hakaner: du har bra poänger och som du säger då skall man lyssna på olika synpunkter. Min synpunkt är att precis som du säger så duschar vi och tillför mer fukt i kök/badrum idag än man gjorde för 40-50år sedan, men att huset består av så mycket mer än kök och badrum, så koncentrera lufttätningen där iställetför i hela huset.

Att som du nämner fixa ventilation är punkt ett, ja det stämmer dock är det lättare sagt än gjort i hus som är sedan sekelskiftet (det förra) om man inte vill göra stora förändringar, ex genom att ha stora plastiga till och frånluftsdon i hela huset.

Många med mig köper ett sekelskifteshus för att man gillar just den stilen utseendet och känslan, man diskuterar och tvekar inför om t.om elkablar skall synas, kontakter och uttag skall få synas öht och att i det läget tillföra till/frånluftsdon i taket på de flesta rum, som dessutom ofta är pappspända gör att känslan blir helt fel.


Vad som tekniskt sätt är den bästa lösningen är relativt givet, det är när man tar hänsyn till det estetiska som det blir problem. (ex. mest energisnålt hus blir utan att ha fönster öht, men vem vill bo där, då tummar man lite på energisnålheten för det estetiska...)
 
Precis Zynx, det gäller att tänka igenom huset som helhet.

Jag har en bekant som har ett äldre hus med stort uppvärmningsbehov,
men istället för att tilläggsisolera så bygger hon ett pannhus som matar
huset via kulvert. Hon har egen skog, en riktig vedprocessor, stor panna
& en traktor som kan lyfta fram 1kbm-vedsäckar ända till pannan.
-Alltså ett smidigt, billigt sätt att producera mycket värme.

Hon behåller alltså husets principer med högt värmeläckage och kan då
behålla den äldre, charmiga stilen på alla detaljer. (Hon måste dock ordna
en ersättning till den minskade ventilationen när hon inte längre eldar varje
dag i kaminerna)
 
  • Gilla
HerrP
  • Laddar…
Jag tror fan i mig att jag går old school och kör sågspån!
 
Frågan om isolering av timmerhus har diskuterats jättemånga gånger här på forumet. Om du använder sökfunktionen och skriver "isolering timmerhus" så borde du få upp tillräckligt många trådar för att kunna bilda dig en uppfattning.
 
Thomas Lundquist
hakaner skrev:
Det är alltid önskvärt att förhindra luftrörelser innifrån huset & ut i ytterväggarna.
Ett hus tjänar alltid på att vara lufttätt på insidan, däremot så behöver det absolut
inte alltid vara diffusionstätt, men det är oftast en fördel (vid kontinuerligt uppvärmda
byggnader i nordiskt klimat).
Ett enkelt sätt att få ett hus lufttätt är att använda en plastfolie, men ångbroms,
vindduk eller gipsskivor med spacklade skarvar fungerar lika bra...

Ett hus ska vara lufttätt inifrån.

Konvektion kan inträffa i "superisoleringsväggar" och i konstruktioner med mineralull utan plastfolie/ ångbroms p.g.a av densiteten i isoleringen.

Steg 1: Ordna en väl fungerande ventilation (Ej igenom otätheter i väggar/fönster)
Mekanisk ventilation är nödvändig om man inte har en gammal hederlig skorstensstock som ständigt är igång.
Steg 2: Lufttäta husets insida
Nu vet jag inte om det finns någon mineralull som är testade med vindpapp på insidan vilket är väldigt viktigt att påpeka. Sen måste man även ha vindpapp på "utsidan".
Steg 3: Tilläggsisolera huset utifrån
Det fungerar även bra att isolera insidan i ett timmerhus.


Det finns så många som lallar på om att "gamla hus skall andas & inte göras täta"
vilket oftast är rent skitsnack baserat på okunskap.
-Vill man "göra som man gjorde förr", "för att det fungerade förr"
så kan man inte ändra på grundförutsättningarna genom att tilläggsisolera huset ...

Troligtvis kallar du mig lallare, då jag sen -98 har enbart byggt lösvirkesvillor med diffusionsöppen konstruktion och cellulosaisolering (Ekofiber).
Jag antar att du missuppfattat vad som är vad, då du i stycket ovanför själv hänvisar till en "diffusionsöppen konstruktion".


Gamla hus fungerade trots att dom var otäta, dom läckte samtidigt ut så mycket värme
att den yttersta delen i väggen höll sig så varm att det gick bra, trots att man fuktade
upp väggen inifrån. Sen så hade man inte heller samma levnadsvanor förr (dusch/badkar)
& därmed en lägre fuktbelastning innifrån huset....

Återigen så var det skorstensstocken som var hjärtat och ventilerada gamla timmerkåkar.
Tvätt och dusch är vad vi tagit in sedan tidigare vilket är viktigt att ventilera ut mekaniskt.

För att återgå till ursprungliga frågeställningen så är väl den gängse riktlinjen att det
lufttäta skiktet inte skall ligga längre ut i väggen än 1/3-del (räknat i isolervärde)
så mät tjockleken på timmerväggen, räkna ut isolervärdet (beroende på virkesslag drevning mm)
dubbla det isolervärdet så ser du hur mycket du måste tilläggsisolera för att kunna
använda dig av en ångbroms/ luftspärr/ el. dyl.

Lyssna på allas synpunkter & välj själv vilka du tar till dig.
Lycka till!
Jag har kommenterat Hakaners inlägg med fettext ovan.

Mitt förslag är att du reglar, isolerar med ekofiber (sågspån kommer att sätta sig), vindpapp, luftspalt/ gles och panel.

En annan intressant fråga är hur vi kan ha fler allergiska ungar än Polen?
 
Citat av Thomas Lundquist:
"Troligtvis kallar du mig lallare, då jag sen -98 har enbart byggt lösvirkesvillor med diffusionsöppen konstruktion och cellulosaisolering (Ekofiber).
Jag antar att du missuppfattat vad som är vad, då du i stycket ovanför själv hänvisar till en "diffusionsöppen konstruktion".

Jag menade att en diffusionsöppen konstruktion har en del fördelar &
att en diffusionsspärr inte alltid är det bästa, utan ångbromsar har även
fördelar. En luftspärr är dock alltid ett måste vid tjockare isoleringstjocklekar.

Ekofiber har även det sina fördelar, om man skulle råka få höga fukthalter i en
byggnadsdel, men det bästa måste väl vara att minimera risken för höga fukthalter.

Om man använder en luftspärr, ångbroms eller diffusionsspärr i inre delen av
konstruktionen är väl valfritt, bara man använder något av dom.
-Det jag vänder mig emot är alla som fått för sig att man kan vara utan alla tre bara
man använder Ekofiber...
 
hakaner skrev:
Om man använder en luftspärr, ångbroms eller diffusionsspärr i inre delen av
konstruktionen är väl valfritt, bara man använder något av dom.
-Det jag vänder mig emot är alla som fått för sig att man kan vara utan alla tre bara
man använder Ekofiber...
Klart man kan vara utan alla tre om man inte isolerar med en hydrofob isolering, nu har jag svårt att ta till mig vad en luftspärr eller ångbroms är, (De produkterna i innerväggar är ren och skär lurendrejeri enligt mig) men diffusionsöppet är en självklarhet hoppas jag i alla fall.

Om man med "luftspärr" och "ångbroms" syftar på att förhindra konvektion så verkar det rätt onödigt i och med att i det ögonblick man tillägsisolerar ett äldre hus samtidigt bör se till att man har ett fullgott undertryck i bostadsytorna, detta gör enklast och osynligast med hjälp av PAX i badrummen. (Badrummen brukar få vara relativt moderna även om man är en entusiast).

Om man av någon anledning inte vill ha maskinell frånluftsventilation så bör man fortsätta med det gamla tankesättet, som är regel i äldre orenoverade hus, att kitta skarvar, lister och övriga hål från bostadsytan utåt sett och vips där är din ångluftsspärrbroms. Men mina pengar går nog till PAX.

Mvh,
Jonas / 5" timmer, oisolerat ~20MWh/år.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.