Hej jag har lite frågor angående det nya taxeringen som kom på posten nyligen.

Regeringen ville ju ändra/uppdatera så att värdet blir mer riktigt förhållande till marknadsvärdet. (läste nånstans att dom siktade på marknadsvärde -25%)

Mitt hus är värderat från mäklare/bank till 2 200 000kr men i det nya pappret från skattemyndigheten stod det 975 000kr. Bör jag uppdatera detta till riktigt?

De flesta andra jag känner har fått en lite högre.. Speciell föräldrarna fick värdet ökat med det dubbla.. mot deras förra taxering.

Eller bör man bara låta det vara då fastighets skatten vill hålla sig lägre om det blir en röd regering? Jag slipper däremot fastighets skatten varje år så det har ju ingen jätte betydelse för just mig
 
Låt det va!
 
Ok.. ska låta det vara som det är.. Men hade gärna hört för / nackdelar med detta
 
kimmo_thn skrev:
Ok.. ska låta det vara som det är.. Men hade gärna hört för / nackdelar med detta
Jag kan vid en snabb tanke inte omedelbart komma på något bra med ett högt taxeringsvärde alls.
 
timmelstad skrev:
Jag kan vid en snabb tanke inte omedelbart komma på något bra med ett högt taxeringsvärde alls.
Ok.. då låter jag det vara lågt då..:cool:
 
Du kan ju egentligen inte själv bestämma ditt taxeringsvärde, utan du ska se till att de uppgifter Skatteverket har om din fastighet stämmer. Är tex största badrummet renoverat efter 2003 eller inte? Taket bytt? Sedan är det upp till Skatteverket att beräkna taxeringsvärdet utifrån dina uppgifter. Den fördel som kan finnas med ett högt taxeringsvärde är väl att banken tittar bland annat på det om man behöver låna pengar. Det är ju självklar flera faktorer som spelar roll då, men taxeringsvärdet är en faktor.
 
Wilfa skrev:
Du kan ju egentligen inte själv bestämma ditt taxeringsvärde, utan du ska se till att de uppgifter Skatteverket har om din fastighet stämmer. Är tex största badrummet renoverat efter 2003 eller inte? Taket bytt? Sedan är det upp till Skatteverket att beräkna taxeringsvärdet utifrån dina uppgifter. Den fördel som kan finnas med ett högt taxeringsvärde är väl att banken tittar bland annat på det om man behöver låna pengar. Det är ju självklar flera faktorer som spelar roll då, men taxeringsvärdet är en faktor.
Ok.. men när jag köpte huset 2009.. banken sa inget om taxeringsvärdet.. utan mest en kommentar när jag fråga om det "bankens svar - jaja den brukar vara låg den.. inget och fundera över. utan vi ser på marknadspriset för det är den som står för låne säkerheten"

Men visst jag sak ta och uppdatera lite då. på små punkter. b.la badrum
 
Hemmakatten
Det står faktiskt i Skatteverkets instruktioner för ifyllande av blanketten att omständigheter utöver det vanliga som kan medföra ett högre taxeringsbelopp (t.ex.swimmingpool eller fantastik utsikt) skallanges under "övrig information" på deklarationen.

Taxeringsvärdetskall avspegla ett genomsnittligt värde för de hus som ingår i ens värdeområde. Har man då en fastighet där tomten är mycket större i bästa läge samt ett hus som avviker mycket från genomsnittet så blir det per automatik att taxeringsvärdet blir lägre eller mycket lägre än marknadsvärdet. Gäststugor, andra byggnader, trädgård, brygga mm skall inte deklareras. det bidrar också till att taxeringsvärdetkan bli mycket lägre än marknadsvärdet.
 
Taxeringen baseras inte på vad du själv betalat för ditt hus. Istället tar man hänsyn till ALLA överlåtelser i samma "värdeområde" sedan förra taxeringen, för att - i princip - återställa alla fastigheters taxeringsvärde till 75 procent av ett beräknat totalvärde.

Alltså ska du INTE jämföra ditt nya taxeringsvärde med din köpeskilling. Du ska jämföra ditt nya taxeringsvärde med ditt GAMLA. Rätteligen ska detta ökas i samma mån som resten av taxeringsvärdena i samma värdeområde. Allt under förutsättning att din fastighets standard är oförändrad sedan förra taxeringen.

Man adderar köpesumman av alla sålda fastigheter och jämför med summan av deras taxeringsvärden sedan 2009. Om kvoten exempelvis hamnar på 0,67 ska taxeringsvärdet för områdets alla fastigheter öka med 0,8 procentenheter för att kompensera allmän prisutveckling. Om ditt individuella taxeringsvärde - givet allt annat samma - ökar med mer än så bör du dra öronen åt dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.