För bästa verkningsgrad sätt en framåtriktad brännare i oljehålet.
En begagnad brännare typ Iwabo Villa S1 med lågriktare fungerar bra och kan enkelt monteras själv. Lägg inte ned några stora pengar innan du ser hur det fungerar.
Mycket av värmen strålar ut där pannan står medan en modern panna eller oljepanna är välisolerad. Har du nytta av så mycket värme där pannan står?
Tycker du sedan att sotningen är för bökig och vill ha ett modernt lättskött system säljer du brännaren för lika mycket som du gav.
 
Jag har en uppåtbrinnande brännare som sitter i hålet för oljebrännaren. Det du ska kolla är att höjden från brännkoppen till taket i brännkammaren inte är mindre än vad tillverkaren föreskriver, jag har för mig att det var nånstans 15-16 cm för min thermia t.ex.
 
Jaha det var ju informativt. Det är väl fakta som frågetällaren behöver och inte snack om pannor för enmetersved.
 
Men hörru, pellejohan, mitt inlägg, om det nu var mig ditt ovett riktade sig till, innehöll i alla fall fakta.... :rolleyes:

Och det är ju så, att det blir inte sämre verkningsgrad för att man har en uppåtbrinnande brännare. Och det går fint att sätta uppåtbrinnande pelletsbrännare även i luckan för oljebrännare på vissa pannor, som min t.ex. Nu har vi ju fått veta att denna pannan är en pannornas rolls royce, så då klarar den säkert det också. Å då kan det ju vara bra att TS får veta det när det kommer någon och antyder att det måste vara på ett visst sätt, tycker du inte? ;)

Vem är det som skrivit om pannor för enmetersved, det har jag missat!?
 
Haha där avslöjade jag min i det närmaste totala okunnighet om pannor. Jag skulle gärna vilja se en sprängskiss på hur den ser ut inuti, finns det två vattenbehållare? En för varmvatten till radiatorerna och en för tappvatten eller hur funkar detta? Och vad är hög resp lågvärmesystem på radiatorerna. Ibland läser jag om radiatorsystem med dubbla resp enkla rör, vad 17 är detta...

/frågvis
 
Hobbadobba skrev:
Haha där avslöjade jag min i det närmaste totala okunnighet om pannor. Jag skulle gärna vilja se en sprängskiss på hur den ser ut inuti, finns det två vattenbehållare? En för varmvatten till radiatorerna och en för tappvatten eller hur funkar detta? Och vad är hög resp lågvärmesystem på radiatorerna. Ibland läser jag om radiatorsystem med dubbla resp enkla rör, vad 17 är detta...

/frågvis
Vad jag lärt mig är att t.ex. värmepumpar är lågvärmesystem, för de klarar inte att värma upp vattnet till så höga temperaturer som olja, ved eller pellets t.ex. som följdaktligen är högvärmesystem. Det ger en lägre temperatur ut till element osv och då måste man ha lite större element för att få samma effekt. Det finns med största sannolikhet bara en vattenbehållare i din panna, och det vattnet används även i radiatorkretsen. Det är vatten som finns i systemet hela tiden och inte byts ut, det gör att det blir syrefattigt och minskar risken för rost i systemet. Tappvattnet däremot värms ju upp och används. Därför går det igenom en slinga i pannan och värms upp på så vis, en form av värmeväxlare i pannan. Det finns även en del system där man har en plattvärmeväxlare utanför pannan för att ordna med tappvarmvatten.

SKillnaden mellan en och tvårörsystem för radiatorer, är så att tvårörsystem då har du ett rör med varmt vatten från pannan fram till varje element, och sedan ett rör med "kallt" vatten i retur till pannan. Alla elementen är parallellkopplade. Men i enrörsystem är det tydligen så att elementen sitter i serie. Dvs varmvattnet går från pannan ut till ett element, och därifrån vidare till nästa, och från sista elementet i kedjan tillbaka till pannan. Jag tycker att den här senare enrörslösningen känns lite tveksam, men det är vad jag hört att det är så det funkar.

Surfa runt lite på nätet och läs på om pannor, värmesystem m.m. det är bra att kunna och förstå dessa om man bor med dem, rätt som det är är det något som krånglar, och då vill man oftast ha ordning på det illa kvickt. Vet man då hur allting fungerar blir det så mycket lättare. Kanske finns någon i din bekanskapskrets som kan lite och kan titta förbi och förklara ditt system.
 
Man kallar också t.ex värmepumpar av olika slag för "kalla" värmekällor, och pellets, olja m.m. för "varma" värmekällor. Jag var t.ex. helt inställd på att sätta in bergvärme när jag köpte vårat hus från tidigt 1900-tal som då hade olja. Men jag insåg snart att huset mådde bra av att ha en panna i källaren som värmde lite där nere och hjälpte till att hålla torrt, samma sak med skorsten och vinden, som värms upp av rökgaserna och hjälper till att hålla huset i gott skick. Så det blev alltså en pelletsbrännare i befintligt panna istället.
 
Hej alla pelletsfreak,
stort tack till alla som svarat och särskilt till Danne och Thomasx. Grymt bra kunskapsspridning.

Är det någon som vågar sig på att peka ut topp 3-tillverkarna av brännare utifrån driftsäkerhet/robusthet?

H.
 
thomasx skrev:
Man kallar också t.ex värmepumpar av olika slag för "kalla" värmekällor, och pellets, olja m.m. för "varma" värmekällor. Jag var t.ex. helt inställd på att sätta in bergvärme när jag köpte vårat hus från tidigt 1900-tal som då hade olja. Men jag insåg snart att huset mådde bra av att ha en panna i källaren som värmde lite där nere och hjälpte till att hålla torrt, samma sak med skorsten och vinden, som värms upp av rökgaserna och hjälper till att hålla huset i gott skick. Så det blev alltså en pelletsbrännare i befintligt panna istället.
:D När vi köpte huset vi bor i nu byggt 1933 tyckte kvinset som gjorde energideklarationen att vi skulle satsa på berg eller jord värme istället för el/olja som vi har nu. Jag frågade då hur vi skulle säkerställa att självdrag systemet skulle funka med ouppvärmd källare då tyckte hon att vi skulle sätt in en elradiator mot mur stocken ..... Nä det känns lite väl mycket som en chansning och grymt stor investering på ett system med många frågetecken(markens beskaffenhet, mängden grundvatten osv) ;)
Jag skulle klarat mig utan den så kallade energideklarationen det hon kom med kunde jag räknatut själv vid köksbordet. Vanligt bondförnuft säger mig att en panna i källaren är ett nästan måste i ett hus med naturstenmur i en bergslutning.

Häftig RR panna den hade jag velat ha i min källare !!
Sicka möjligheter!!
 
Redigerat:
Mick13 skrev:
:D När vi köpte huset vi bor i nu byggt 1933 tyckte kvinset som gjorde energideklarationen att vi skulle satsa på berg eller jord värme istället för el/olja som vi har nu. Jag frågade då hur vi skulle säkerställa att självdrag systemet skulle funka med ouppvärmd källare då tyckte hon att vi skulle sätt in en elradiator mot mur stocken ..... Nä det känns lite väl mycket som en chansning och grymt stor investering på ett system med många frågetecken(markens beskaffenhet, mängden grundvatten osv) ;)
Jag skulle klarat mig utan den så kallade energideklarationen det hon kom med kunde jag räknatut själv vid köksbordet. Vanligt bondförnuft säger mig att en panna i källaren är ett nästan måste i ett hus med naturstenmur i en bergslutning.

Häftig RR panna den hade jag velat ha i min källare !!
Sicka möjligheter!!
Så du satsade på pellets också alltså. Vad för panna och brännare kör du med?
 
Hur gick det? Framåtbrinnande brännare i oljedelen eller en EcoTec eller Bequem brännare i veddelen. Alltid roligt att veta.:)

Och Mick13 en Eryl är nog ingenting du skulle vilja ha i ditt pannrum. Halvdålig på pellets och jobbig att sota. Vedeldning möjlig men inte på bekvämt sätt. Acktank måste då enligt lag anskaffas + tillbehör. Ska du ta den stora kostnaden så tar du säkert en riktig modern vedpanna på en gång.
Tur att du tänker bättre än de som gör energideklarationer för de behöver ingen kompetens alls. Nu dras snaran åt ändå mer, man kan inte längre kunna friskriva sig från eländet som villaköpare.
 
Hej johanpelle,

Det är inte bestämt än. Får tillträde till huset först i början av nov. Har iof haft en bergvärmesnubbe där en timma. Tyvärr var han inte så saklig, svävade iväg om annat istället för att fokusera på ärendet.

H.
 
Hej Alla!

Dax att plocka upp den här tråden igen :) Det blev en vinter med oljepanna och trots att vintern var rel mild här i Stockholm så blev det ju en hel del pengar till olja. Uppfostrande... Ang ny värrmekälla så lutar det nu kraftigt åt att sätta in bergvärme efter sommaren. Jag var länge väldigt sugen på pellets (som framgår av den här tråden) men bekvämlighet och möjligheten att använda utrymmet till annat där panna + oljetank står idag vägde över. Irriterande dock att bli så väldigt beroende av el...

//H.
 
ha kvar pannan som stöd värme så slipper du betala dyrt när pumpen står och durar på tillskott när det går under 15-
 
pyerdarn skrev:
ha kvar pannan som stöd värme så slipper du betala dyrt när pumpen står och durar på tillskott när det går under 15-
Nä, det är ju Stockholm där du inte har så många dagar med dessa temperaturer och med rätt djup på hålet, med rätt dimensionerad pump så blir det inte många kronor för tillskottsel.
Onödigt med en gammal panna och oljetank som inte kommer att behöva användas och bara tar plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.