Hej! Jag har en bänkdiskmaskin av märket Bosch. Modellbeteckningen vet jag tyvärr inte, för den är gammal och etiketten med modellbeteckningen är oläslig. Men jag har bifogat bild. Nu är det så att den tar in vatten, men den pumpar inte ut någonting. Jag har rengjort rotorn och alla hålen i den är som det ska. Jag har öppnat maskinen men kunde inte förstå var jag har pumpen så att jag kunde försöka rengöra den. En firma har varit och sett på den och de ville ha 1400 kr för att laga den. Men då det kostar ca 2200 kr med en ny maskin så är det inte värt det.

Min fråga är: Vart sitter pumpen och hur rengör jag den? (Om jag kanske kan få liv på maskinen...). Som ni redan förstår så är jag inte teknisk av mig. Den firman vill ha 600 kr för besöket som tog max 3 min om vi väljer att tacka nej för arbetet. Det kan inte vara rimligt, någon som har erfarenhet av sånt?

Tack på förhand!
 
  • bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
Den heter något i stil med SKT5xxxx

http://www.bosch-eshop.com/eshop/bosch/se/prodp.htm?prod=SKT5112EU/01
och sida 2 finner du pumpen, position 0321
Bör inte skilja nämnvärt gentemot din maskin

Ett tips som du kan prova. Om du öppnar luckan, tar ut vagnen och plockar bort filtret så ser ett litet hål, nån mm i diameter. Ta en liten mejsel och rör omkring lite, meka lite fram och tillbaka. Du når impellern där och med lite tur lossnar det som blockerar.
 
Tack Torbeno, jag ska prova det. Tack för att du tog dig tiden att svara på min fråga.

Hälsningar Filmon
 
En sån där hade vi förut.
Faktiskt två stycken.
Den andra började efter runt tre år började att diska dåligt, allt lät OK men den diskade dåligt. Eftersom nya de kostade runt 2000 var repbudgeten klart begränsad. Dessutom hade jag plockad ner den första utan att lista ut vad felet var. Det var någon annan som försökt laga maskinen före mig.

Nåväl, jag köpte något som hette diskmaskinsrengöring - som inte fungerade.

Här krävdes det depserata åtgärder, till slut hällde jag kaustiksoda, propplösare i maskinen. Efter det började den diska igen.

Jag tror att det är något fel på konstruktionen som gör att det lagras upp fett i pumpen efter ett tag.
 
Blindnit skrev:
Jag har med förbrukat två såna :)
Var med inne på att försöka laga den men det blev sånt gnäll om disken här så jag skickade efter en ny istället, snabbt och lätt :p

[länk]

Känns betydligt mer gedigen än föregångarna.
Det var vad jag hade bestämt mig för att göra också, jag skulle bara som desperat försök köra med lite kaustiksoda, för att se om det blev bättre.
 
Hej! Tack för alla svar jag har fått. Innan jag provar med någon kaustiksoda så bestämde jag mig för att öppna maskinen och denna gång verkligen försöka komma åt pumpen. Men nu vet jag inte vilken av dessa bilder som visar på pumpen. Båda bilderna visar det som finns precis under maskinens inre bottenplatta. Dvs, precis i anslutningen till silkonstruktionen i mitten. Så frågan är alltså, vilken av dessa bilder visar på pumpen och isåfall vad har ni för tips. Annars blir det kaustiksoda och därefter en ny maskin. Mvh Filmon
 
  • IMG_1001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det jag avser med första bilden är det som är precis i mitten fast i bakgrunden, inte i förgrunden. Med bild två avser jag det som är till höger.
 
Den undre
 
Ok, den undre alltså. Då gäller det bara för mig att komma åt den på något sätt. Det är lättare sagt än gjort som man kan se på bilden. Tack för svaret, jag ska prova det imorgon.
 
Ja då har jag gett mig på maskinen. Jag kom åt pumpen, kopplade bort den, men hittade inget som jag kunde plocka bort. Så jag kopplade monterade ihop allt igen och provade med kaustiksoda. Men det hjälpte inte heller. Ni som har provat kaustiksoda, hur mycket la ni in och hur gjorde ni? Annars kan det vara så att pumpen kan ha lagt av helt. Men det kommer bli en ny diskmaskin snart.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.