Hej!

Familjen växer och jag håller på att skapa mer lebensraum genom att bygga ett nytt rum i garaget. Funderar lite över hur jag ska göra med golv och tak.

Väggarna är murade av lättbetongblock. Här har jag tänkt regla upp med 45 stålregel och gips (ångspärr innanför gipsen) för att bättra isolering och få en snygg yta att tapetsera på.

Men...

Golvet: Golvet är gjutet på plats -59 och ligger 3-4 decimeter över omgivande mark. Vad är bästa sätt att få lite varmt om fötterna? Jag har tänkt på 8mm platonmatta, golvspånskivor och heltäckningsmatta. Men eftersom varje mm är viktig för takhöjdens skull kanske det skulle fungera med bara dubbel ångspärr, tunna cellplastskivor med någon golbeläggning på.

Tak: Vad är bäst i här?Taket lutar nämligen åt ett håll så takhöjden är 240 i ena ändan av rummet men bara drygt två meter i den andra. Det ger inte allt för mycket spelrum för isolering. Är det lönt att regla upp och isolera bara ett par centimeter? Eller finns det nån form av innertaksskivor som också isolerar bra?

Tacksam för råd från någon som har erfarenhet av detta.
 
Lite cellplast,golvgips och elekriskt golvärme/flyttspackel och klinker.

Elkablar bygger inte så mycket på höjden.Du får ett snabb system och skönt om fötterna.
 
Kanon! Hur gör jag med fuktspärr? Golvet ligger som sagt över mark och verkar snustort om man tejpar en bit byggplast på betongen. Räcker cellplasten eller ska jag lägga plast, icopal eller platon under?

Sen en annan dum fråga... Hur fäster jag golvgipset i cellplasten eller ska den ligga flytande. Ska jag i så fall limma ihop cellplasten på nåt sätt??

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.