Hej!

Håller och planerar för dragning av spånsugsrör (160mm spiro). Funderar lite på om min rördragning är vettig. Tar gärna alla typ av input på den.

Det finns en bifogad skiss som visar hur jag har tänkt. Samtliga avstick är 45 grader, böjarna består av 2x45 grader med en kort bit emellan. Bokstav J = arbetsbänk, där ska det ej gå ner ett spånsugsrör. Övriga bokstäver är maskiner, där det ska finnas rör. En cirkel med ett X i mitten (finns ett vid varje maskin) markerar att röret går ner till maskinen.

Rören kommer in i lokalen uppe till vänster på ritningen.
 
  • skiss 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror du tänker rätt med att försöka få så direkta (korta) sträckor som möjligt. Frågan där dock om inte rören till B, C och K inte antingen kan grenas av allt eftersom från röret som går till D?
 
Anslutningspunkten till spånsugen är vid A antar jag?

F, G, H och I är det väl inte mycket att snacka om...

Ett altenativ är att dra ett rör A -> B -> C och sen ett rör A -> K -> E med ett avstick till D. Om du gör det senare slipper du 90-gardersböjen i hörnet vid I. Du slipper dessutom rör i taket över arbetsbänken, vilket är bra om takhöjden inte är generös.

K/E/D skulle också kunna anslutas mellan F och G med ganska lite extra rörlängd.
 
Vore det möjligt att flytta spånsugen så att den hamnar mellan J och K?
 
Hej jag skulle vilja veta vad varje bokstav symboliserar och sedan undrar jag över takhöjden.
Och så är det alltid bra att ha rör till arbets bänk speciellt med tanke på att den är hyfsat mitt i lokalen och din spånsug har ett väldigt bra undertryck så du kan städa med 50mm slang i hela lokalen och det är inte dumt.

Pär
 
phl skrev:
Tror du tänker rätt med att försöka få så direkta (korta) sträckor som möjligt. Frågan där dock om inte rören till B, C och K inte antingen kan grenas av allt eftersom från röret som går till D?
Rör K går till en planhyvel, och jag tänkte (kanske fel) att det vore vettigt om det var "grenat" så tidigt som möjligt och sen fick gå utan avstickare, just för att planhyveln producerar mkt skit.
 
bygga_bo skrev:
Anslutningspunkten till spånsugen är vid A antar jag?

F, G, H och I är det väl inte mycket att snacka om...

Ett altenativ är att dra ett rör A -> B -> C och sen ett rör A -> K -> E med ett avstick till D. Om du gör det senare slipper du 90-gardersböjen i hörnet vid I. Du slipper dessutom rör i taket över arbetsbänken, vilket är bra om takhöjden inte är generös.

K/E/D skulle också kunna anslutas mellan F och G med ganska lite extra rörlängd.
Ja, anslutningspunkten är vid A. Gillar din tanke med A-B-C resp A-K-E/D. 90-graders vill jag gärna slippa. Rör över arbetsbänken är rätt så ok (slipper gärna men takhöjden är inget problem).
 
mattiasp skrev:
Vore det möjligt att flytta spånsugen så att den hamnar mellan J och K?
Nej, det funkar tyvärr inte.
 
pär h skrev:
Hej jag skulle vilja veta vad varje bokstav symboliserar och sedan undrar jag över takhöjden.
Och så är det alltid bra att ha rör till arbets bänk speciellt med tanke på att den är hyfsat mitt i lokalen och din spånsug har ett väldigt bra undertryck så du kan städa med 50mm slang i hela lokalen och det är inte dumt.

Pär
Takhöjden är 3,5m vid långsidan A-I och 2,5m vid C-D långsidan. Armaturerna är pendlade så att vi kommer att kunna dra spånsugsrören ända upp i taket.

Spånsugsrören kommer att kompletteras med 50mm rör till en dammsugare (trots att min spånsug har högt undertryck är det fortfarande lågt jmf med dammsugare) så dammsugning kommer att skötas separat.

Nedan följer en lista över vad maskinerna är. Tanken med dragningen av spånsugssystemet är dock att jag i framtiden ska kunna skifta om maskinerna - jag vill ha alla möjligheter att byta ut/förändrato maskinparken. Därför är det framdraget spånsugsrör till alla maskiner, även om inte alla är i lika stort behov av detta.

A: långhålsborr
B: Pelarborr (ja, rutan är lite felritad i storlek)
C: rikthyvel
D: bordssåg
E: kap/gersåg
F; fräsbord för handöverfräs
G: bandsåg
H: spindle sander
I: liten planslip och tallriksslip
J: arbetsbord
K. planhyvel
 
Dragningen är obra med det stora spindelnätet i början, gå hellre F->B->C och sedan med ett stick mellan G och H som tar K->E->D
Då slipper du både spindelnätet och 90gradaren i slutet på stammen.
 
Hej Daniel
Jag har skissat lite svårt att veta om det funkar efter som det varit svårt att lista ut vissa mått men så här skulle jag göra. Jag står med ryggen mot dörren inloppet har jag över vänstra axeln

Huvudstammen skulle gå parallellt med den övre väggen på skissen hela vägen bort mot kortväggen
Jag skulle börja med ett Y direkt efter inloppet till verkstaden som pekar mot höger på det Y skulle jag montera ett till som också pekar mot höger går då parallellt med kortvägen sen rakt rör till B. Andra utloppet av Ynr 2 skall gå till C men du måste montera 2 st 15 gr med mellanrum kan vara över 1 m så det blir en fin böj . Tillbaka till huvudstammen nästa Y skall gå till vänster till F men (här är problemet jag vet inte riktigt hur långt det är mellan väggen och huvudstamen)
Y skall inte sitta parallellt med taket utan ca 45gr mot golvet på det rakt rör mot väggen där en 45 gr ner mot F på så vis har du sparat en 45gr. Nästa Y monterar du till höger mot D rakt rör hela vägen. Nästa Y blir mot K rakt rör hela vägen. Nästa blir mot G monterat den 45 gr mot golvet rakt rör sen en 45 mot golvet på samma sätt som till F. Sen H och I görs på samma sätt som G och F. Kvar är bara I det får du hitta på själv. Klart som korvspad eller?

Är maskin lejaouten spikad eller.

Mvh Pär H
 
hängde med rätt bra, tack för input! Det är ännu inte spikat vilka maskiner som skall stå på vilket ställe, utan jag vill ha flexibiliteten och möjligheten kvar att flytta omkring i lokalen.
 
Hej Daniel
Om du inte har brutit benet eller prioriterat något annat som är viktigare än spånsugsrörsdragning så kanske det ha hänt något?

Mvh Pär H
 
Inget brutet ben:) Men har tvingats prioritera en massa annat...Men en bit på vägen har vi kommit. Ca 15 m rör, 4 spjäll och 10 förgreningar har kommit upp. Med lite tur kommer det upp ett par spjäll till imorgon. Lovar att återkomma med bilder;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.