Byggagarage skrev:
Jag räknade på takstolar till garaget, 7,2 m spännvidd, 15 graders taklutning och betongpannor, 12 st.
Färdiga landade på 1200:-/st inkl. frakt och hemmagjorda på 800:- virke och 200:- plåt+spik per styck. Eftersom jag spikat takstolar förr var det ett lätt val att välja bort det arbetet. :)
Du gav alltså bort 12x200kronor, det blir 2400 kronor :p. Får man fråga hur lång tid det tog att spika en takstol, hur stor, var det W? (Nu vill jag alltså inte påstå att du gjorde fel val, bara intresserad av tidsåtgång)

I mitt fall blir det triangel för friggan så det blir ju mycket enklare men vore kul att veta ungefär vad en större takstol tar.

/Anders
 
  • Gilla
putte9
  • Laddar…
Jag tycker det är lite äpplen och päron nu..
Spika takstolar själv till en frigga på max 15m2, sure.
Börja spika takstolar till hus eller garage med spännvidder bortåt 7m, nej nej nej.. :)
 
Mikael_L
På friggan vår slog jag ihop själv 5 st stolar med spännvidd 2,4 meter helt utan att fundera på några alternativ.
På huset beställde vi 10 st färdiga takstolar med spännvidd drygt 10 meter, här funderades det inte heller på några alternativ. Givetvis till största delen beroende på den mer komplicerade formen och lasterna, samt att det är skönt att ha skjutit över konstruktionsansvaret åt någon annan.
Men även om det vore en enkel sorts takstol som takbok hade kunnat räkna ut åt mig så hade själva materialkostnaden för mig antagligen blivit samma som helt färdiga och klara stolar från fabrik.

Till sist.
När garaget skulle få sina 9 stolar med spännvidden 4 meter så var jag i valet och kvalet.
Jag hade nyligen gjort friggebodstakstolarna och kunde därigenom inse att jag antagligen i bästa fall skulle göra 2-3 stolar om dagen.
Så jag tog in offert och jämförde med materialpriset ifall jag skulle göra själv och insåg att det var ingen vinst, utan skulle bli ren förlustverksamhet där jag "tjänade" 50kr/timme att göra dom själv.

Så jag bestämde mig för att beställa istället, men då var plötsligt leveranstiden 2 månader, så det gick ju inte.

Men i slutänden, troligen från övningen med friggeboden som gav lite färdighet, så gick det mer än dubbelt så snabbt att sätta ihop takstolarna till garaget än jag trott, så i slutänden "tjänade" jag dryga 100:-/ timme på att göra det själv.

Jag tror att gränslinjen för när det är lönt att göra själv går runt 4-5 meter spännvidd. Efter detta så blir lönsamheten spöad redan av materialkostnaden.
Ja lite generellt sett sådär. Beroende på konstruktion och ev leveransproblem (tid eller dålig väg etc) så kan ju saken komma i annat läge.
 
Redigerat:
  • Gilla
JonasVbg
  • Laddar…
Jag kollade btw va K24 virke (45x220) kostade igår, strax under 50:- /m men var dock bara en femma dyrare än 'vanligt' K12? 45x220.
Så skillnaden var inte så stor som jag inbillat mig :)
 
Mikael_L
FredrikR skrev:
Jag kollade btw va K24 virke (45x220) kostade igår, strax under 50:- /m men var dock bara en femma dyrare än 'vanligt' K12? 45x220.
Så skillnaden var inte så stor som jag inbillat mig :)
Precis, det är lönsamt med konstruktionsvirke isf att gå upp i dimension.

Men ska man spika ihop en takstol på säg 8 meter spännvidd, så går det väl åt bortåt 25-35 lpm virke.
Så bara på virket blir det väl 1200 - 1800:- nåt ...
Sen en 16-30 spikplåtar och spik för 200 - 400:-. Det börjar vara svårt att nå ekonomi i att göra det själv.
 
Ja jag har runt hälften, 14m 45x220 per takstol (i underramarna), sedan en 10-12m 45x170, och resterande i klenare dimensioner.
Sedan som nån skrev, skarvar man själv med spikplåt och spik så bör man gå upp i dimension för det var inte lika starkt som pressplåtarna som takstolstillverkarna använder sig av.

Men visst, den dagen en frigga eller vedbod ska fabriceras här på tomten så tänker jag inte beställa takstolar till den/de. :)
 
Snailman
spännvidden på garaget var nog lite mer än 4 meter, valet att göra dem själv underlättades av att jag fick ganska mycket rabatt på virket och spikplåtarna och ankarspiken... Har tyvärr inte orkat räkna ut ett pris

sen lär jag aldrig behöva skotta taket någonsin - första ekvationen så skulle de utnyttjas till 98 procent så det blev nästa storlek istället typ 60 procent eller så, så det lär inte rasa ihop i första taget...
 
Redigerat:
Anders_Nilsson skrev:
Du gav alltså bort 12x200kronor, det blir 2400 kronor :p. Får man fråga hur lång tid det tog att spika en takstol, hur stor, var det W? (Nu vill jag alltså inte påstå att du gjorde fel val, bara intresserad av tidsåtgång)

I mitt fall blir det triangel för friggan så det blir ju mycket enklare men vore kul att veta ungefär vad en större takstol tar.

/Anders
Visst är jag generös! ;)

De jag spikat tidigare har varit bland annat takstolar till ett pulpettak med en spännvidd på 5 m, tror det var 14-15 st. Kompisen hade sågat upp alla delar dagen innan och det tog oss hela dan att få ihop dem med ankarspikpistol... Låter lite sjukt med 1h arbete per takstol, Det är ju "bara" att slå ihop när det är färdigsågat.

Sedan är man glad och noggrann amatörbyggare, då blir det lätt lite överarbetat. :) Sedan kanske vi skulle hållt igen på byggölen lite.

FredrikR skrev:
Jag tycker det är lite äpplen och päron nu..
Spika takstolar själv till en frigga på max 15m2, sure.
Börja spika takstolar till hus eller garage med spännvidder bortåt 7m, nej nej nej.. :)
Jag hoppade in mitt i tråden och missade att det var en frigga... Det hade till och med jag bankat ihop. ;)
 
För övrigt gäller detta :
http://www.takstolsfabriken.se/STAK_version_4.pdf
Så chansa inte.
Även om du hör med närmaste takstolfabrik och sedan spikar ihop rubbet efter deras mått och beräkning
hemma i garaget sparar du kanske några tusenlappar istället för att vara på säkra sidan under kommande
vinter med 1,5 m snö på taket.
MvHPosta svar

Hobbit
 
Mikael_L
Hobbit skrev:
För övrigt gäller detta :
[länk]
Fast bara för takstolstillverkare.

Bygger man sina egna takstolar kan man göra som förut.
 
Jag använder plyfa som jag limmar och spikar när jag bygger takstolar, håller mycket bättre an spikplåtar.
 
Jag ska nu i veckan påbörja bygget av mitt garage som blir ihopbyggt med huset.
Blir pulpettak. 3 graders lutning.
Bredd 5m, längd 9m.
Jag kommer ha LVL-balk (Fanerlaminatträ, nämns också som kerto), i dimension 45x300.
Egentligen ville konstruktören att det skulle vara 45x330 enligt eurokoderna, men det är lite overkill.
Kommer bygga en terass ovanpå garagetaket.
 
Mikael_L
Mikael_L skrev:
Hobbit skrev:
För övrigt gäller detta :
[länk]
Fast bara för takstolstillverkare.

Bygger man sina egna takstolar kan man göra som förut.
Jag har (hade) kanske fel.
Jag har inte fördjupat mig i det än, ... men någon annan här har kanske lite att tillägga ...

Från boverkets webplats:
Konstruktionsregler-BKR gäller inte längre
Boverkets konstruktionsregler, BKR upphävs den 1 januari genom BFS 2010:28, EKS 7.
Från den 2 maj 2011 får byggherren endast tillämpa eurokoder med tillhörande EKS för dimensionering av bärande konstruktioner i Sverige.

http://www.boverket.se/Bygga--forva...ionsregler-ESK/Boverkets-konstruktionsregler/
 
Redigerat:
Jag spikade mina takstolar själv till farstukvisten ( spännvidd 4800 ) och det vart inte nämvärt billigare. Nu till garaget så bestämde jag mig för att köpa färdiga från Arlanda snickeri, och landade på ca 1900:- st för ramverkstolar spännvidd 6000

Jag fick då veta precis det som Hobbit ovan länkar till, jag kollade då lite närmare på vad som gäller och om jag tolkat det rätt så får inte vem som helst smälla ihop takstolarna även om lasten är beräknad och CE-märkning finns. Spika ihop dem kan man ju alltid, men tyligen så gäller inga försäkringar om man inte är certifierad.

Hurvida detta stämmer helt vågar jag inte uttala mig om, men jag tolkade det så i alla fall. Men även om vem som helst får spika ihop takstolarna så tror jag inte att det är mycket billigare med tanke på att du måste vända dig till nån som räkna ut lasten och tar fram CE-märkningen och "godkänner" ritningen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.