Hej alle!

Håller på med totalrenovering av lägenhet och har nu kommit till elen.

Jag har förberett en del för elektrikern, på så vis att jag drar slang och fk själv.

Min fråga är dock(står lite still i huvudet, bakis.... :)

Matningen in till ett rum kommer till en takdosa, blå,g/g,brun. Då har jag obruten fas. Från takdosan antar jag att fk ska gå ner till en apparatdosa där dimmer kommer sitta. Vilka fler färger behöver jag då?

Från apparatdosa så ska det gå upp kablar tillbaka till takdosa igen eller?
Där jag kan koppla in en lampa alternativt trafo till spotlightsen.

Vilka färger används som "retur" i röret upp till takdosan igen? För att sen gå ut till belysningen? Och hur många?

Tack så länge :)
 
Vill du inte reta elektrikern ska du fråga honom och ingen annan, det finns lite olika sätt att arbeta på, så det som den ena tycker blir bra kan den andra ha lite problem med. Är det bara en dimmer skulle jag dra brun och svart och är det två tändningar lägga till en vit. Nu brukar man ofta fortsätta från dosan med brytaren till uttag och då tillkommer blå och g/g. Vad som blir bäst hos dig är svårt att säga utan att veta "helheten".
 
Brun och orange blir bra färger om du inte använt orange redan till något annant i rummet.


Edit: Ja, som elmont säger så kan man redan här se skillnader på hur två olika elektriker vill ha det. Jag vill hellre ha en orange tändtråd, medans elmont föredrar en svart.


//Patrik
 
Redigerat:
Dumma frågor men... :)

Från matning till takdosa, hur många fk?

Från takdosa till dimmer, hur många fk? Vilka färger, ska blå, brun och g/g med?

Från dimmer till belysning, hur många fk? Vilka färger?
 
Du har i stort fått svar på dina frågor redan, kan du inte tolka dom ska du nog inte dra så mycket el.
 
Det som inte stod i inlägg #2 var att till dimmer eller vanlig brytare behövs det (oftast) ingen jord. Men som påpekats så ligger det ju ofta en dosa med ett uttag under som man matar vidare till, då behöver man både nolla och jord från takdosan till brytaren/dimmern för vidarematning nedåt till uttaget.
 
Har några enstska dosor där jag har dosa vid golv för eluttag! Tackar för svar, kör på brun och orange, känns lättare att hålla isär men ska prata med elektrikern i veckan!
 
Lycka till!

//Patrik
 
OBS att vissa dimmers med fjärrkontroll, t.ex. Waveman, vill också ha en nolla framdragen.

Det är inte fel att dra t.ex. brun+svart+blå+gulgrön FK till dimmern, då kan du dessutom fortsätta med brun+blå+gulgrön nedåt om du vill ha ett vägguttag nedanför dimmern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.