I huset därjag bor har vi tre tvättstugor. Två med nyare maskiner och en olåst tvättstuga med två jättegamla tvättmaskiner.

Den ena gamla maskinen är toppmatad och vattnet måste fyllas på av personen som startar maskinen. Också termostaten måste sättas på manuellt osv. Vet ej om den fungerar, har aldrig använt den.

Den andra maskinen är frontmatad och styrs av ett hålkort som sätts i en läsare. Jag använder den maskinen i dag på grund av att jag ville tvätta en madrass. Min Miele maskin i lägenheten är för liten för madrassen.

Jag satte i hålkortet för kulörtvätt och maskinen startade som den skulle. När jag var nere efter en timme verkade det som om hålkortet hade fastnat eller något. Det satt snett och maskinen lät konstigt.

Jag försökte rätta upp kortet och drog det framåt en bit. Verkade fungera ok.

Min fundering är om det är ok att dra fram kortet som jag gjorde eller om fastighetsägaren kan säga att jag hade sönder maskinen (när kortet satt snett)

Kan maskinen gå sönder om man drar kortet framåt? Jag hittar ingen instruktion till den.

Infogar bild på maskinen.
 
  • A2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att dra fram kortet med handkraft är väl ungefär likvärdigt med att vrida fram programverksvredet på en "vanlig" tm vilket man normalt kan göra utan att orsaka någon skada. Du rättade ju till kortet och maskinen fortsatte programmet tills madrassen blev färdigtvättad? Ingen skada skedd.
Maskinen på bilden är minst 45 år gammal och har säkert varit utsatt för långt värre misshandel i sina dagar utan att gå sönder; en rätt skottsäker konstruktion. När den en dag ändå till slut ger upp så har den ju levt på övertid rätt länge och hyresvärden kan med lättnad byta ut den mot en modernare och vatten/energisnålare variant.
 
Den tvättade färdigt programmet ok och madrassen torkar nu i en stor torktumlare. Det är nästan bara en gammal dam i huset som använder Hålkorts maskinen. Jag tänkte att hon skulle bli ledsen om maskinen gick sönder.

Det finns till och med en gammal stenmangel i ett annat rum där nere. Har ej vågat använda den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.