Hallå,

nu börjar det närma sig kontrakt-påskrivning, och det känns väl bra. Men jag känner mig villrådig inför beslut om innerväggarna, alla väggar har  som standard 45x95 och enkelgips (13mm), men jag/vi är nog sugna på att ha nåt rejält att spika upp saker i, är trött på att plugga hela tiden.
Om man nu förändrar saken och kör 45x45 regel, 12mm spånsskiva och 13 mm gips, blir det väldigt mycket dyrare då? regelmaterialet minskar ju en del. Sen vill vi nog välja till isolering i alla väggar, verkar det vettigt? (isolering ingår kring våtutrymmena)

Nån har nämnt att det blir "skramligt" med gips + spånskiva....? motverkar inte isoleringen detta om man väljer till det?

Hjälp
:p
 
45x45 är nog lite klent, satsa på 45x70 istället och sedan spån/gips eller osb/gips.

Isolering i innerväggarna tycker jag är självklart, det kostar så lite extra så det är ingenting att fundera på.

Att det blir skramligt håller jag inte med om, vi har spån+gips (och givetvis isolering) på vissa väggar och det blir ju betydligt tystare än bara den ena skivan.

Angående fördyringen så räkna med runt 70-80:- extra för varje spånskiva (120cm bredd på dessa) inklusive monteringen.
 
Tack för svar.
Är inte osb+gips dyrare än gips+spånskiva? Kanske är marginellt, tycker OSB verkar tåligare på nåt sätt men det kanske är inbillning
 
Jo, osb är dyrare än spån, men jag vet inte hur mycket.
Jag tror också att osb är stadigare än spån.
 
Ok, någon som valt råspont bakom gipsen då? Kanske är ännu dyrare....?
 
Råspont runt 60:- /kvm med montering.
 
Råspont + gips blir mycket trevliga väggar, en god investering. Förutsatt att man (som vanligt) har råd.

Zephir
 
Jag gjorde just det... bedrövliga, men samtidigt fantastiska valet att lägga råspont. Tanken var först att bara ha det (22mm råspont) i en verkstadsdel på ca 30kvm, men jag kände mig ordentlig och valde att köpa till hela byggnaden (ca 40-50kvm per plan). Jag köpte 1600mm och sågade, bar upp och spikade alltihopa helt själv på ca 3-3½ dagar. Det var rätt himla jobbigt, men nu känns det väldigt bra. Utanpå blir det gips. Väggarna känns enormt stabila och ljuddämpningen blev helt fantastisk. Jag rekommenderar det varmt. Speciellt om du har tillgång till spikpistol och någon som sågar samtidigt som du spikar alternativt om du har mycket ork och bra spikarm :)

Jag tror jag betalade ca 7000-8000kr för 1600m och då vart det en hel del över. Den var lite bredare än vad jag trott. Gick åt knappa 9m per kvm, dvs runt 42kr kvadraten. Klart värt det. Känns mycket rejält. Jag hatar också gipsväggar. Känns ihåligt och billigt, sedan blir man bara förbannad när man skall sätta upp något med tyngd eller råkar skada väggen.
 
C
Nog är det töntigt att man skall behöva nåt(råspont/träskiva) under gipsskivan för att det skall bli en bra(?) konstruktion snacka om stenåldern.....

Finns det inget alternativ? Känner inte för att jobba med gipsskivor,tretex,obs eller spånplatta o träpanel blir för mycket bastu. Stående/liggande "skivor" a la innertak blir för mycket kontorsstuk...

Carra

som inte tänker tapetsera utan ha målade väggar... ;D
 
Hur menar du med att du inte känner för att jobba med gips, obs, spån osv? Något måste du väl ändå ha? :)

Råspont kan tyckas vara stenålder, men det du egentligen pratar om är kvalitet. Känner man inte att man behöver något under gipset är det väl bara bra. Tidsbesparande att bara slänga upp enkelgips på väggarna. Är man sedan nöjd med det -kanon. Har själv det i boningshuset och visst, det funkar. Önskar dock att det var boningshuset som hade samma standard som jag får i uthuset (60x2 kvm med 45+145+45 väggisolering och 120+120+120+120 i tak, råspont och gips på väggar osv). Känns gediget, men krav? Det är väl absolut inte tal om något krav här.
 
Kom på att mitt inlägg egentligen inte var något svar på frågan.

Gips + spån torde väl bli bra? Gips och spån för sig funkar ju för de flesta, så gips + spån borde bli bättre. Inte mycket dyrare skulle jag tippa på. Det är ju dessutom något du kan göra själv väldigt enkelt. Fast som precis som med allt; det beror ju på hur många kvm det handlar om. Har du tiden och orken skulle jag då satsa på råspont när man ändå håller på.
 
jag röstar på 45*70, osb och gips på det!
 
Det blev livat i den här tråden :)
Kul

Börjar mer och mer luta åt 70 regel och OSB+ enkel gips
tror vi kommer åt den känslan vi suktar efter samt den praktiska fördelen att slippa plugga i gips, är grymt trött på det...
 
Jag har precis satt upp en vägg med 45*70, OSB+Gips. Hur stabilt som helst. Nackdelen är att du måste sala om du ska ha dörr i väggen.

Givetvis isolerar du 8)
 
då finns det inga dörrar som passar det måttet som blir på den innerväggen ??? vad jobbigt i så fall låter ju som en bra konstruktion på väggen.. överväger den lösningen också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.