Hur kraftigt virke behöver man använda sig av till en (minst) 60cm hög trähäck till en släpvagn? Behöver t.ex. frakta tunga fönster ståendes och det är ju lite vikt i dem.
 
Du behöver ingen häck, ställ fönstren på träpall och spika fast dom i ovankant med tvärgående små brädbitar samt förankra i botten så dom inte glider på pallen. Så fraktas fönster från fönsterfabriker iaf.
 
Aha, det hade jag inte tänkt på. Underlättar nog lite då en 200kg kamin i egen trähäck ska fraktas tillsammans. Tack för tipset.
 
Och så en diagonalsträva eller helst krysslagda på var sida, så att det inte välter.
 
snaggletooth skrev:
Och så en diagonalsträva eller helst krysslagda på var sida, så att det inte välter.
Helt rätt, glömde jag....
 
Diagonalen är viktig.....

Har fraktat tre garagedörrar ståendes på flaket på detta vis och det är som sagt "rätt" sätt att göra det på.
 
Räcker det att göra på en sida eller bör det göras på bägge?
 
Skruva fast ett "Z" på båda gavlarna så blir det bra....
 
Man känner om man ruckar på fönstren om man stagat upp tillräckligt.
 
Får försöka kapa till pallar så att det kan passa då det är flera olika storlekar på fönster. Inget man vill försöka göra på plats, 30 mil hemifrån. :)
 
Om du tar en standardpall och skruvar fast tex en 45x45 regel i pallen, dikt mot gavlarna på fönstret, då behöver du inte kapa pallarna (låter jättejobbigt).

Egentligen är det viktigaste att fönstren sitter ihop i varandra, inte att dom sitter fast i pallen. Du måste ändå lastsäkra fönstren, inte bara pallen. Pallen kan du se som ett underslag eller pallning även om det är lättare om fönstren även sitter

Om du ändå ska lasta fönstren styckevis är det ju också ett alternativ att ställa fönstren där du vill ha dom på flaket (på längden på flaket) och sedan slå på en regel tvärs flaket på golvet med sugpassning mot sidoväggarna. Fäst fönstren i denna och bygg sedan resten av ditt "Z". Enkelt att surra därefter.
 
Fönstren är ca 130 och 190 cm långa, så hur fäster jag dem på den sidan där det skiljer ca 60 cm i längd?
 
Det enklaste är ju att göra två paket och surra var och en för sig.
 
Hur gör jag då om jag vill fästa i pallens kortsida på båda?
 
Hur du ställer dom beror på hur många du har av varje sort. Antingen gör du två paket eller så ställer du dom kortare i mitten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.