Hej,
Renoverar WC med väggar av spontat virke. undrar om det räcker med 6 mm sk renoveringsgips som väggbeklädnad eller om det är för klent?
//Marcus
 
Jag har kört med det överallt i zon 2 i mina toaletter och badrum (totalt 4 st sedan 1991 i gamla trähus) och det har fungerat utmärkt utan några som helst sprickor, (men man bör ha ett godkänt tätskikt ovanpå). Det är dessutom godkänt enligt branschreglerna.
 
Jag hade ju aldrig satt 6mm gips i ett sådant läge.

För det första uppnår du inte full böjstyvhet vilket gör att det kan komma och spricka med tiden.
För det andra är det inte godkänt om du har duschzon.

Varför inte använda ordentlig gips som dessutom är billigare...
 
Böjstyvheten hus vanlig 13 mm gips som limmas och skruvas direkt på träspont räcker inte heller till för att förhindra böjning. Om trästommen böjer sig följer gipsen med lika lätt som renoveringsgips. Därför tycker jag att det är andra faktorer som avgör valet. I befintliga bad- och toalettutrymmn kan 7 mm tjockleksskillnad vara avgörande för hur man får ihop lösningen. Det är också mycket lättare att hantera den tunnare och lättare renoveringsgipsen som trots sin tunnhet är riktigt hållfast vid hanteringen pga att den är armerad med fiber.

Om man ska sätta gipsen direkt på reglar så behövs givetvis en tjockare variant, men då tycker jag att vanlig gips inte duger utan att det endera behövs rejäla mineralplattor för våtrumsbruk eller att man först sätter åtminstone 15 mm plyfa först för att få något att skruva upp handdukshängare och väggskåp på i zon 2 och då kan man också använda renoveringsgips ovanpå plyfan om man så vill.

Jag använder aldrig vanlig gips i ett badrum, även om också det skulle vara godkänt i våtzon 2!
 
Där är vi inte öeverens , men det kan man ju inte vara i allting... ;)

För att uppnå tillräcklig böjstyvhet för kakelsättning krävs det ett lager 13mm gips på reglar med cc300 och två lager om man har reglar med cc600...
Då anser jag verkligen att en 13mm på råspont räcker länge och väl för att uppnå böjstyvheten som krävs.

MEN... du talar lite emot dig själv ju...

Du menar först på att det är helt ok med en 6mm renoveringsgips men sen att en 13mm inte räcker till.
Du skriver att en 13mm följer med träet lika lätt som en 6mm...och där har du faktiskt fel anser jag, och det är lätt att bevisa...för du kan ju försöka böja en 13mm gips så som man kan böja en 6mm... ;)
Hhmm...
 
I mitt fall är det en WC som är aktuell (zon 2/ej dusch). Huset är av tegel/trä (är väl trästomme i markplan).

Jag sitter på ett lager 6 mm kartonggips så kostnaden är ingen fråga här. Vill förstås inte vara dumsnål, men har fått info från kakelbutiken att det räcker med denna gips. Alltid bättre att höra från fler som har erfarenhet av detta dock!

Vad jag förstår finns inga krav på tätskikt i WC (förutom golv + 5 cm uppvik). Var ju mycket snack för några år sedan om helt icke-organiska skivor ("våtrumsgips") men verkar ha lugnat sig? Hantverkarna som gjorde om mitt badrum för ett knappt år sedan (försäkringsärende) använde "vanlig" kartonggips (13 mm). Hela badrummet kläddes ju å andra sidan med matta som tätskikt. Förutom kraven tänker jag ev. sätta en våd tätskiktsmatta bakom handfatet.
 
Snacket om de skivorna har aldrig varit på tal i vanliga toaletter utan där har kartongbeklädd gips varit godkänt hela tiden vad jag vet iaf...

Om de klädde badrummet med matta så är det godkänt med kartongbeklädd gips...
Det är om man ska följa BKR branschregler som det inte är godkänt och jag tror de ännu är den enda organisation som har detta kravet i reglerna...
Måleribranschens regler för våtrum godkänner väl t.o.m kartongbeklädd gips som bara vävas och målas som tätskikt om jag förstått det hela rätt....

Oavsett anser jag att det är ganska stor skillnad på 6mm och 13mm gips i böjstyvhet.
Det är även betydligt svårare att skruva fast en 6mm gips utan att skallen går genom skivan och därför rekommenderas denna tunna gips oftast att limmas vilket blir ganska fördyrande
 
Redigerat:
Dubbla lager 6mm gips :D
 
Till Paul-Staffanstorp:
Vad jag menade var att det är så gott som helt och hållet råsponten som står för böjstyvheten och att om huset rör sig så att denna böjer sig, så spelar det ingen roll om man har 6 mm eller 13 mm gips limmat och/eller uppskruvat på väggen. Det böjer sig hur som helst lika mycket som huset rör sig. Möjligen skulle dubbla 6 mm gipslager som limmats mot varandra kunna stå emot litet grann.
Min slutasts av detta blir att det är andra avväganden som får avgöra om man skall ha renoveringsgips eller standardgips ovanpå råsponten.
Om man bygger med reglar är problemet ett helt annat eftersom husets rörelser då inte i lika stor utsträckning fortplantas till gipsskivorna och då är det i mycket större utsträckning gipsskivornas (tillsammans med kakelkonstruktionens) egen böjstyvhet som avgör om det spricker.
Så frågan är nog egentligen snarare om det är tillrådligt överhuvudtaget att sätta skivor direkt på råsponten eller om man alltid skall regla upp först. Min erfarenhet efter de fyra badrum som jag hittills byggt under de senaste 20 åren är dock att det fungerar utan uppregling och att 6 mm renoveringsgips går bra utan en enda spricka hittills och detta till och med i 170 år gamla timmerhus (vilket kanske inte var självklart från början).
 
Ok, men då är jag med dig lite mer... men dock inte hela vägen... ;)

Dock gör var och en som den vill... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.