Jag har byggt ihop solfångare som ska läggas på läkten. Jag har tänkt köra med vinkelbeslag i nederkant och skruva fast dessa. Men jag tror jag måste alltså spika dit en extra läkt så att man kan skruva "plåtlådorna" i , så betongpannorna får plats. Eller har jag fel?
När man sedan har fått upp solfångarna (3st i bredd) hur gör jag då för att få tätt runt solfångarna så inte vattnet åker ner på pappen utan rinner ner på takpannorna?

Jocke
 
Du skall nog kontakta en plåtslagare som på ett säkert sätt kan bocka plåt, så det blir absolut tätt. Kostar kanske mer än du tänkt dig, men blir betydligt billigare än ett takläckage.
 
Någon som vet hur man på ett enkelt och billigt sätt kan få upp solfångarna på taket? Solfångarna är 2,1m x 1,25m och väger 50kg/st. Taket har 45graders lutning och det är ett altantak i vägen, den tar upp hela sidan där solfångarna ska sitta. Inga takpannor ligger på taket nu.
 
Finns det inte något annat sätt att fixa detta runt solfångarna så man slipper ta dit en plåtslagare? ;)
 
Kanske bocka vinkelbeslag som man fäster i läkten med reglar på takpannorna, som takstege är monterad. Kanske inte så snyggt men tätt, alt om man vet hur vatten rinner köpa färdiga plåtar på ex vis Byggmax och klippa skruva m farmarskruv.
 
Verkar vara svårt att hitta plåtslagare som har tid att hjälpa till. :) Hur skulle ni har gjort för att få det riktigt och tätt? Det kommer en pannrad vid nock sedan plåt till solfångare.
 
Takpapp! På sidorna och nedanför behöver du bara några cm, så det inte regnar emellan. Ovanför behövs lite längre så det lutar från slutet på tegelpannan och ut på solfångaren. Takpappen under pannorna är ju det egentliga taket, teglet är mer för syns skull, och lite solljusskyddande i och för sig. Så det är inte katastrof om det rinner igenom lite grann.
 
joukko menar säkert en plan solfångare som fästs direkt på tegelläkten. Låt en plåt gå raka vägen från solfångarens överkant direkt upp och under nockpannan.Dvs det regn som faller på plåten kommer att rinna på solfångarglaset o vidare nedåt. Sidoplåtarna vinklas så de slutar nere i en tegelpannas dal. (Detta var svårt att förklara..) Från solfångarens nederkant fästs en plåt likt ett fönsteröverbleck som vattnet kan rinna ner på och vidare ut på pannorna nedanför. Detta är en princip som används till Lesolsolfångarna och blir garanterat tätt utan att behöva plåtslagaren till annat än att ev bocka till plåtarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.