Förra sensommaren fick jag några rotbitar av en släkting, jag blev så förtjust i bladen på busken hon har. Hon visste dock inte vad busken heter och kunde inte berätta så mycket om den heller, minnet. Det här är vad jag vet:
  • Växer mycket på en säsong, släktingen klipper våldsamt ner sin buske till fotknölarna varje år och nästa år växer den ändå upp 2-3 meter.
  • Vita blommor på våren/försommaren (vet ej månad), känner inte till formen på blomman.
  • Blommorna utvecklas till bär, känner inte till färgen.
  • Bladen är mycket större än en hand.
  • Bladnerverna och -stjälkarna har glest sittande små mjuka "taggar" som inte sticks
  • Sträva blad, men känns ändå lena och mjuka.
  • Grenarna är ganska böjliga (vajar i vinden), inte styva som på t.ex ett träd.
  • Busken på bilden är ca 80 cm hög, kom upp i år från ingenting, endast en rotbit, växte i skugga och trängdes med andra buskar och perenner. (Nyligen flyttad till egen solig plats med förhoppning om 2 meter nästa säsong)
Skulle någon känna igen busken kanske du också känner till vad som äter på bladen?

Jag har inte sett några djur som rör sig på busken, men jag såg hundratals 5 mm långa vita sytrådar med brun prick i änden. Jag trodde det var fröställningar från de vissnande perennerna runt omkring, men kanske det egentligen var larver? De rörde sig inte så jag trodde inte det kunde vara det.
 
  • mysteriebuske_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mysteriebuske_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mysteriebuske_grenverk.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mysteriebuske_blad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mysteriebuske_parasit.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej.

Blev först lite osäker då du skrev vita blommor men googlade lite och såg att det även finns numer en vit sorts rosenhallon lat. Rubus odoratus
Det som äter är en larv, som du skrev. Bästa är att så fort man ser dessa symptom är till att plocka bort djur man ser samt spraya på en såpalösning. Om det inte hjälper finns tex. pyrex och liknande..
Lycka till
//Stefan
 
Ja! Tusen tack för det svaret Stefan, du verkar ha rätt.

Alla bilder och all info jag hittat på Google tyder på att det är rosenhallon jag har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.