Någon som har erfarenhet av elementfläkten?
Ger den något resultat?
 
Köpte den till ett element i köket. Utan den får vi ojämn värme i det rummet. Här även skruvat ner tempen till radiatorerna efter att ha installerat ett exemplar.
 
Köpte en igår kväll, ska bli roligt att kolla om det gör någon skillnad! Har vedeldning idag men funderar på att byta till en värmepump. Så jag skulle vilja ha ner returtempen lite ligger idag ca 5 grader lägre på returen, men det vore bra att ligga på 7-8 grader mindre. Tänker man på ljudet från fläktarna?
 
Du kan köra de på så låg hastighet att det knappt märks. Jag kör på högsta eftersom de sitter i köket, där är aldrig tyst när jag är där ändå.
 
Nu sitter fläkten på plats. Låter en del om man kör den för fullt, men den sitter i tvättstugan. Funkar den bra kan det bli ett par till i vardagsrummet. Fast då får de gå på lite lägre hastighet.
 
Fint, skriv ett utlåtande när du kört de ett tag.
 
Har kört några dagar och tvättstugan som varit det svalast rummet i huset är nu varmast. Så den ger effekt.
Det ska bli intressant att kolla i vinter vad jag får för differans på returvattnet när det blir kallt ute. Ska skaffa 2-3 st innan det blir riktigt kallt ute. Återkommer när jag har kollat av returvattnets temp när det är kallt.
 
Intressant , såg denna för nåt år sedan och började fundera nyligen på den igen då jag ska göra om gillestugan till bio-/kolla sport-/umgänges-rum och vill få lite bättre värmekomfort där inne.
Ungefär hur många graders ökning har du fått i rummet du installerade dom?
 
Har inte mätt tempraturen men skulle gissa på att det är ca 3 grader upp. Jag är mest intreserad att se om mitt värme system kan fungera med bergvärme. Har vedeldning idag så jag försöker att ligga och shunta ut ca 40gradigt vatten för att symbolisera temp. från en värmepump. Vad har du för värme system idag? Enda gången som man kan tjäna pengar på att ha fläktarna är tillsammans med värmepumpar.Jag tjänar idag inget eftersom jag eldar med ved, förutom att det höjde tempen i tvättstugan. I och försig så kan man kanske se en liten vinst med att förlusterna o golvet blir lägre eftersom jag kör ut kallare vatten i systemet.
 
Har bergvärme själv så visst är det intressant om det funkar så bra som du säger och som det påstås på deras hemsida , då kan man ju sänka framledningstempen om man skulle installera på fler ställen i huset och då förhoppningsvis spara en slant.
 
Jag ska sätta in 3 till ( tror jag )Sedan ska jag köra ett dygn på elpatronen i tanken ( för att få en jämn temperatur) nästa dag kör jag med fläktarna på kopplade. Då kan jag se differensen på matning och returvattnet. Det är en sak som jag funderar på, det är ju hur luft kvaliteten blir i huset, det borde ju virvla runt en del dam. Som du säger så kan du sänka vattentempen ut på radiatorerna och då blir pumpen effektivare.
 
Följer tråden med intresse.
Vart köpte du dem och vad fick du pynta?
 
Köpte fläkten på elementflakten.se
Köpte en fläkt till en 800mm radiator, kosta med frakt ca 800.
 
Har kört med elementfläktar i snart 2år på alla element och det är stor skillnad på både förbrukning och komfort.
Har ställt ner framlednings temp ca 10-12 grader och ökat rumstemp ca 0,5-1 grad.
Trots en kall vinter så gick förbrukningen av pellets ner ca 15%.
En stor komfort vinst är att golven inte är så kalla längre.
Så för dom med vp så borde besparingen bli ännu större med lägre framledningstemp.
Går väl inte jämföra dessa fläktar med riktiga konvektorelement men kostnaden blir ju inte mer än ca 800:-/element mot ca 3500-4000:-/element + installation om du inte byter elementen själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.