Badrumsrenoveringen börjar komma till sitt slut och det är en del saker som vi tycker inte är korrekt utförda. Nedan saker är tillhör väl kategorin "svårt att åtgärda i efterhand" så kanske är vi för petiga?

De saker som vi inte är nöjda över är

1) att vi tydligt specade att toastolen skulle vara centrerad under ett takfönster. Den avviker 3-4cm.

2) att det känns som om det är för lite fog i golvet. Man känner tydligt kanterna på klinkers när man går barfota. Klinkers är skurna så kanten är vass, men tycker att man borde fått fogen mer upp till kanterna.

3) att två klinkersplattor ligger lite skevt vilket gör att hörnet är mycket vasst.

Vad tycker ni? Är vi petiga?
Helst av allt vill vi bara bli av med hantverkarna nu, men är det ens värt att tjafsa om slutpriset pga ovanstående? Påpekar vi detta så kommer vi vara ytterligare 1-2veckor utan badrum och det börjar tära på oss som barnfamilj.
Kontrakt är skrivet med tydligt start & slutdatum inkl vite vid försening. Jag är inte ute efter att pruta etc, men det är en stor investering och det är väl självklart att vill vara nöjd med arbetet?

Har inte tagit upp detta med hantverkaren ännu, vill ha lite input från Er först...
 
Hej gadu,

Jag har fått lite badrum omgjorda och jag anses nog som jag vill ha vad jag betalar för, mot det petiga hållet.

1. Toastolen anpassas ju efter avloppet och jag tror det hade gått att få bättre men min erfarenhet här är att de inte kontrollmäter 3 ggr utan de mäter upp och kör och utan att ha sett hur de ser ut så tror jag ni kommer glömma detta.

2. Jag har 30x30 plattor med rakskuren kant i båda våra badrum och lider av samma problem, antar att det är för lite fog men att det är väldigt vanligt med rakskuren kant, en platta med radie blir mer följsam och lättare att stryka ut mot. Då lösningen är att kratsa ur(risk för skadad tätskikt) då det blir för lite fog ovanpå som får svårt att fästa valde jag att leva med något lite fog i stället. Inget jag tänker på i dag.

3. Skulle jag syna båda badrummen i dag kan jag hitta många ställen jag har språng på men givetvis ska det inte vara vasst så familjemedlemmar kan skada sig, vart finns den vassa kanten, vad har ni för tätskikt, hur länge sen las golvet?

Mvh
Bambi
 
Nu kom hantverkaren och vi diskuterade samtliga punkter.
Vad gäller nr.1 så hade de lodat in cc på avloppet. De kan justera stolens position en cm ungefär, men tydligen så är hela huset skevt och takfönstret vart monterat med skevheten (en annan hantverkare gjorde detta för ett tag sedan). Inte mycket att göra åt och hoppas vi kommer glömma detta.

Vad gäller nr.2 så är detta också plattor med rakskuren kant och hantverkaren sa precis det du beskriver. Nåja, får hoppas att vi kan glömma detta...

När det kommer till nr.3 så krävs det nog otur om någon skadas av språnget på plattan, men lite irriterande att det är där. Golvet lades förra veckan och det är matta (inte rollat) som tätskikt.
 
Hej,

Matta är ju mer "tåligt" än rollat tätskikt vad jag förstått, så om det inte brännt klart och plattan inte sitter i duschen eller annat utsatt ställe så borde de kunna justera plattan. Men det borde hantverkaren kunnat bedöma.

Annars får jag gratulera till ett nytt badrum utan större problem och brister, njut av det, om någon vecka är punkt 1 och 2 glömt och 3:an om det inte finns risk för skador.

Mvh
Bambi
 
Tack! Jo, man får försöka njuta och inte se det negativa i det hela... :)
 
det finns ju muffar/stosar för förflyttnng av toaletten, kolla upp det. Borde gå att flytta 3-4cm.
Problemet med ocentrering är att ni aldrig kommer släppa det. Sån är jag iaf:)
Ingen annan ser det, men jag vet om det, därför ändrar jag:)

Anser att man inte ska godta fel/slarv utan kompensation.
Att plattor ligger skevt är just ett sånt fel, det är inga småpengar när man anlitar hantverkare och man ska därför kräva ersättning, annars blir det aldrig någon bättring på dom som utför jobben.
 
Det är ju trots allt människor som gör arbetet...med det menar jag inte att det skall vara bra gjort men mindre avvikelser an ju förekomma. Skulle man läsa branschens toleransregler tror jag man skulle häpna hur generösa toleranserna är.
 
Jag gör i stort sett allt själv och får på det viset lida för mina fel och brister, skulle jag anlita någon skulle jag vara ÖVERTYDLIG om hur jag skulle vilja att slutresultatet ska vara, skriftligt och så att en 5-åring förstår....
 
gadu^ skrev:
1) att vi tydligt specade att toastolen skulle vara centrerad under ett takfönster. Den avviker 3-4cm.

av ren nyfikenhet, hur mycket hade du tolererat?
 
blackadder skrev:
av ren nyfikenhet, hur mycket hade du tolererat?
Hade jag gjort det själv så hade den vart centrerad med avvikelse på nån/några millimeter. Inte centimeter.
 
blackadder,

Av ren nyfikenhet, hur mycket hade du tolererat?

Mvh
Bambi
 
Jag brukar säga: ser det bra ut, så är det ju bra.
Mao: hade jag inte sett det med bara ögat hade jag inte brytt mig men 3-4cm ser man ju.

Den som tror att något är slätt, rakt eller rätvinkel har inte tillräckligt fina mätinstrument ;)
 
blackadder,

Av ren nyfikenhet: Du säger, ser det bra ut så är det ju bra, men 3-4cm ser man ju, precis som gadu också påpekade. Varför kommer din följdfråga om vad han tolererat då han inte har möjlighet att se stolen 1,2,3 cm fel och då inte kan följa ditt resonemang, se det bra ut är det bra?:)

Mvh
Bambi
 
"ser det bra ut, är det bra" är ju vad JAG tycker.

Frågan var ju om han var petig, och då blir man ju nyfiken på, om han hade tolererat ett fel som inte syns. För i så fall är han petig i mina ögon.
 
Ja, du tycker så.

Men hur ska han veta vad han tolererat eller reagerat på då han inte se den mindre avvikelsen, och det går ju knappast att testa, eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.