Jag har en cylinda FT46 tvättmaskin från 2003. fem kilos
Har möjlighet att få en helt ny electrolux EWF16840. åtta kiloskapacitet
Jag gick in på deras respektive tekniska information och enligt den så drar electrolux mer ström och mer vatten på alla tvättprogrammen.
Fast den gamla är från 2003. Drar åtta kilos tvättmaskiner mer?
En jag känner som tydligen sålt tvättmaskiner påstår att om man stoppar in mindre tvätt än åtta kilo så känner den av det och använder inte lika mycket vatten som det står att den ska göra. Att det som de redovisar är något genomsnitt.
Är det någon som vet? jag vill ju inte byta om den nya ändå drar mer..
 
8 kg drar mer än 5 kg om allt annat är lika. Samtidigt så borde det ha hänt lite under 8 år också...Vidare så kan du ju tvätta färre gånger och på så sätt spara energi/vatten.

Det finns maskiner som känner av tvättmängden, men om din Elektrolux gör det vet jag inte.
 
Vi sålde vår FT46 från 2006 när vi flyttade då det i nya huset stod en Electrolux EFW 12440 W från 2009.

Både jag och hustrun ångrar oss varje gång vi tvättar.
 
För mig känns det högst rimligt att det går åt mer el och vatten till åtta kg tvätt än till fem kg. Hur ser det ut om du dividerar uppgiven förbrukning med kapaciteten? Jag vet att det finns maskiner som anpassar vattenmängden efter mängden istoppad tvätt, men jag vet inte om denna maskin gör det. Enda sättet att minska energiåtgången till en tvättmaskin är att minska på vattenmängden eller temperaturen. Därför skall man nog inte vänta sig några jättestora skillnader mellan gamla och nya maskiner.

Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.