Hallå!
Bor i ett litet utbyggt torp på ca. 70kvm med sovloft i "gamla" delen.
I nya delen har jag vardagsrum och badrum.
I vardagsrummet har jag en kamin, och min tanke var ju från början att kunna hålla värmen till större delen med ved, men det verkade inte fungera direkt.

Även fast jag har en eller ett par oljeradiatorer (el) i varje rum under varje fönster och eldar som en tok så blir det bara varmt i vardagsrummet. I övriga huset kan det bli som max 21c när det är kallare än nollan ute. Kan tillägga att jag hade elräkningar på ca. 4000kr/mån i vintras, vilket inte är okay i ett såhär litet hus, speciellt inte när det är 12c inne på morgnarna. Torpet är tilläggsisolerat och utbyggnadens isolering skall vara okay.

Nu till saken:
Det finns ingen ventilation i huset, innan jag monterade kallrasskydd i badrummet så var det minusgrader därinne på morgnarna, trots golvvärme.

Var är det lämpligast att montera en ventil, i anslutning till kaminen?

Tack på Förhand!
 
hur är det med isolering på vinden/taket?

ang. eldningen så kan man beroende på hur det ser ut sätta en temp. styrd fläkt mellan olika rum (uppe i taket) för att få runt värmen från kaminen, montera även så att du trycker värmen nedåt i rummet för att få bättre cirkulation (tex takfläkt)
 
Huset är bra isolerat överallt, men problemet som jag ser det, är att det inte finns någon inluft, så det drar in överallt i kåken och drar mot vardagsrummet, därav ingen värme förutom i vardagsrummet?
 
Det var min teori, ville bara få den bekräftad. :)
 
Om du har 4000 kr per månad i elräkning för 70 kvm trots att du eldar massor så har du ett stort läckage av värme någonstans. Antingen har du dålig isolering eller så är det springor där det drar. Du kan inte minska läckaget genom att göra fler hål i väggen. Hur är tätningslisterna vid dörrar och fönster? Ventiler är bra att ha ibland, men de minskar inte värmekostnaden utan ökar den.

Erik
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.