Vi har ett par Velux takfönster från 1978 som behöver bytas ut och har fått en offert på byte av 2 takfönster. Priset inkluderar arbete, material, ställningsbyggnation.

Materialkostnaden är 16160 kr och arbetet ska gå på 24 200 kr.

Är detta ett rimligt pris, jag tycker det låter mycket även om man kan utnyttja ROT-avdraget.

Behövs det verkligen byggnadsställningar? På de instruktionsfilmer jag sett så verkar man göra hela bytet innefrån huset.
 
Var i Sverige bor du?
 
I sörmland
 
Det låter mycket...en van montör byter ett takfönster pä 1 dag inklusive invändig smyg. Då använder man velux intäckningsplåtar. Skall du klä in fönstret med plåtslagare brukar de ta ca 3-4000 kr per fönster innan rot.
Ställning behövs sällan men kan som säkerhet behövas vid takfoten för att fungera som ett fallskydd.
 
Hej
Mina föräldrar bytte nyligen ett velux takfönster. De kläddes in med medföljande smyg, arbetet tog ca 1dag totalt och har för mig att det landade på ca 18k efter rot för ett fönster. . Då var materiell, fönster och sophantering medräknat.
Större delen av arbetet skedde inifrån. De var två gubbar och gjorde själva fönsterbytet, ibland sprang någon på taket, dock klättrade de upp på bara stege. Sedan var den en gubbe som gjorde inklädnaden.
//Tobias
 
Tycker även 18k är snäppet för dyrt, vi landade på 13k exkl smygen på ett byte. Smygen sätter man dit på två timmar och den kostar 1000kr.
 
Du menar alltså att bara arbetet ska gå på 24ksek? Inte material och arbetet?

Vad är det för storlek på fönstren? Taklutning? Taktäckning? Invändig gipsning eller färdig smyg?

Om det är fråga om P08 i storlek eller mindre, "normal" taklutning och tegel eller annan standardtäckning på taket och likaså färdig smyg eller enkel gipsning tycker jag det låter (mycket) högt. 24ksek är 2 ungefär 2 man konstant i 6 dagar grovt räknat. Kör man två man (som behövs vid två större fönster) och det inte är några större problem klarar man det utvändiga arbetet på under 2 dagar dvs <32 timmar.
 
myrstack skrev:
Du menar alltså att bara arbetet ska gå på 24ksek? Inte material och arbetet?

Vad är det för storlek på fönstren? Taklutning? Taktäckning? Invändig gipsning eller färdig smyg?

Om det är fråga om P08 i storlek eller mindre, "normal" taklutning och tegel eller annan standardtäckning på taket och likaså färdig smyg eller enkel gipsning tycker jag det låter (mycket) högt. 24ksek är 2 ungefär 2 man konstant i 6 dagar grovt räknat. Kör man två man (som behövs vid två större fönster) och det inte är några större problem klarar man det utvändiga arbetet på under 2 dagar dvs <32 timmar.
2 man i sex dagar?? Hur räknar du då. Får det till ung 45 timmar. Lite högt räknat
 
viktorj skrev:
2 man i sex dagar?? Hur räknar du då. Får det till ung 45 timmar. Lite högt räknat
Hmm, räknade lite galet, får skylla på en gigantisk jetlag. Gissar på runt 500pix timmen för att få med ev framkörning och andra kringkostnader och 24 000 / 500 = 48 timmar fördelat på x antal personer.
 
Tack för alla svar.
Lite förtydligande...
Det är Velux minsta fönster 55*78 inkl smyg. Glömde att tala om att offerten går genom ett Woody bygghandel via ett koncept som de kallar We do. Det innebär att de sköter all kontakt med byggfirma samt ordnar Roten samt att man får garanti på arbetet och att det utförs av en snickare som fått utbildning av Velux. Självklart gör woody ett påslag för tjänsten, hur mycket framgår inte i offerten. Totalpriset är iallafall 40360 kr. efter Rotavdrag så blir priset 28260 kr och det är två stycken takfönster. Taklutningen är ganska stor, brutet tak på ena sidan.
 
Redigerat:
Med den storleken kan man arbeta på egen hand utan problem med vikten, det utmanande är snarare att öppningen är så liten så det är svårt att stå i öppningen och lyfta i kassetten eftersom man måste lyfta i den lodrät utifrån. Iofs kan man göra det när man står inne och kassetten är i detta fallet rätt lätt. Oavsett är det hanterbart och har man gjort det förut och dessutom har gått utbildningen är det inget problem.

Listpriset per fönster (solo 5 med standardval) är 6.850 och på flera ställen går det direkt att få 5% på listpriset (tex via villaägarna), vet du exakt vilket fönster det rör sig om så står velux priser på deras hemsida
 
Med tanke på att ett Velux GGU 0059 C02 kostar dryga 6000:- Velux listpris ( 5000:- billigaste priset) ink moms komplett med smygar. Då landar ditt arbete på Ca 28.000 Vilket är dyrt tycker jag om man räknar på 450 per timma så blir det ca 62 timmar.

Som jämförelse kan jag säga att vi har 6 stycken GGU P08 94x140 ( Pris 8000 st ) takfönster monterade i vårat nybygge, fönstren monterades av "mindre kunniga" snickare så vi fick ta in Pro Build ( akutoriserade Velux montörer) för att montera om alla. Då ingick nya smygar, bortforsling av material, takpannor runt fönstren, ny drevning, diffussionsspärr mm. Detta till priset av 50.000

Så om jag jämför med ditt pris, så jo en aning för dyrt tycker jag att det är. Det du bör fösäkra dig om är att det ÄR kunnigt folk som montear vilket det verkar vara i ditt fall då snickaren skall vara utbildad av Velux, och då kan det vara värt några spänn extra. Lyssna med Vekux om vilka de rekommenderar, deras lista finns här: http://www.velux.se/privat/installation/hitta-aterforsaljare-montorer ring några och be om en offert.
 
Redigerat:
Känns bra att jag satte in mitt Velux själv när man läser vad det kostar att leja bort. Kostade bara materialet och en knapp dag i tid.
 
Om du monterar själv så får du inte den 10-åriga garantin.

Har fått priset 16 500 på att montera 2 st GPU PK10, (94x160cm). Inklusive moms före ROT.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.