Jag är novis vad gäller VB-programmering, men jag behärskar språket såpass att om jag har ett färdigt program som snarlikt gör det jag vill så kan jag ändra i det. Och det är min fråga: känner ni till om och var det går att hämta färdiga VB-delar som jag kan labba med själv?

Det jag vill ha är ett popup-fönster i word där jag kan välja en eller flera kategorier och baserat på det klistras text in på särskild plats i dokumentet.

Vet ngn om det kan tänkas vara dyrt att be ngn utveckla detta?
 
Jag kan göra detta. Men det är roligare att göra det själv! :)
 
Det du vill göra åstadkommer du bäst med VBA (Visual Basic for Applications). Jag vet inte hur mycket erfarenhet du har av detta, vet du hur man skriver in, ändrar och testkör kod? Det finns gott om exempel på hur man gör drop-downs etc i Word på nätet (googla på VBA word drop-down tex) men man måste ju först veta vad man ska göra med dem ;)
 
Jag hade ambitionen att lära mig för ett tag sedan och kom relativt långt. Lyckade skapa ett word som när det startades skickade upp ett popup. Men sen blev det svårt och jag hade heller ingen användning för det i jobbet eller privat. Och nu inser jag att jag skulle behöva så mkt för kunskaper för att ge mig på detta.

Men jag är duktigt sugen på att behärska detta, och jag skulle bli hjälte på jobbet om jag kunde det. Tips på hur jag ska lära mig?

Pepz: intresserad av ett litet uppdrag?
 
Starta Word.
Tryck Alt+F11
Tryck CTRL+R
Högerklicka på "ThisDocument", Insert -> UserForm
Rita ditt formulär med en Ok-knapp
Dubbelklicka på Ok-knappen och skriv ditt script du vill ska exekveras när du klickar på den.

Ta-Daaaa!
 
När jag inte har skrivit kod på länge så brukar jag spela in en hel del kod i VBA.

Spela först in det du vill göra och lägg in det under knappen som Nyfiken hänvisade till.

Den inspelade koden är mycket lätt att redigera och förstå i mitt perspektiv.
 
Vill du påverka det underliggande dokumentet så ska du titta på bokmärken och formulärfält. Tyvärr är ju svenska Word översatt till svenska så det är lite bökigt att Googla på exempel, men jag har alltid hittat det jag söker.
 
Är sjukt sugen på att lära mig detta. Envisheten finns nog, men dock inte tiden. Jag får inse att antingen släpper jag detta eller så får vi leja bort det. Har fått en slags offert men ser direkt att vad vi får ut inte motiverar kostnaden för att utveckla det.

Jag har viss möjlighet att gå en utbildning i jobbet, men efter att ha kollat upp lite har jag förstått att jag troligen först behöver gå en grundläggande utb i programmering och sen gå en grundkurs i VBA. Sen måste jag köpa programvara om jag ska sitta på jobbet och göra det [gratis hemma ;) ]. Så budgeten räcker inte till. Synd.
 
Mikael_L
Nyfniken skrev:
Vill du påverka det underliggande dokumentet så ska du titta på bokmärken och formulärfält. Tyvärr är ju svenska Word översatt till svenska så det är lite bökigt att Googla på exempel, men jag har alltid hittat det jag söker.
Ja det är faktiskt en stor fördel att använda engelsk word när man ska programmera VBA.


Jag gjorde några enkla VBA-script i word och excel på mitt förra jobb.
Men jag är/var väl ungefär i cederbusch belägenhet. Kunde inte riktigt koda och fick inte heller någon arbetstid tilldelad för detta, så det blev som det blev. ;)
Jag har inga fler tips att tillföra, men att googla efter applikationer och/eller spela in som PCLarsson skriver håller jag med om är en bra start.
 
Detta går att lösa på många sätt.
Jag antar att texten som är associerad med "kategorin" ska kunna ändras och "kategorier" kunna läggas till och tas bort?
Kan du kladda till ett exempel i tex paint för att visa hur du vill ha det samt göra några exempelkategorier med tillhörande text?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.