hahalj
Har ett rum med 45° snedtak ner till ca 1.20 över golvet vid väggen. Jag funderar på att använda IKEA:s PAX garderober och såga av dem i bakre överkanten för att få dem att passa mot taket. Kommer använda den höga modellen på 236 cm och dörren kommer gå nästan ända upp till taket.

Är det någon som gjort detta och kan dela med sig av hur det fungerade? Eller om någon kan se några möjliga problem med detta?
 
De djupaste garderoberna i PAX-serien är väl 66 cm och då blir din garderob 186 cm hög i framkant. Du klarar dig alltså med att köpa 2-meters garderober.
 
Jag gjorde detta hemma. Jag delade dörrarna så man slipper öppna hela dörren "mot sig"

Nu är det endast den övre tårtbiten som öppnas åt fel håll.

Mvh Wasa

p.s. Oj nu insåg jag att dina garderober nog ska stå på andra hållet men se detta som en variant :) d.s.
 
  • Garderob.jpg
  • Gilla
Frankoblanko och 1 till
  • Laddar…
Låter omständigt. Är det inte enklare att använda tex ELFA som är gjort för "konstiga" utrymmen?
Wasas bild illustrerar ju rätt tydligt att du annars får ett stort tomt utrymme uppemot 1 meter djupt bakom din garderob.
 
hahalj
Jo, det blir ca 1 meter mellan garderoberna och väggen om jag vill ha dem 236 höga i framkant, tänkte att det kunde gå att använda till förvaringsutrymme, några 20-30 cm hyllplan på väggen så får man fortfarande plats med sig själv s.a.s. Rummet är stort så det gör inget att det inte går ända mot väggen, bättre då att få garderoberna lite högre och nåt hyllplan mer.

Intressant lösning Wasa, mina blir som sagt på andra hållet, kul att se ändå :)

Anledningen till PAX är att vi har dem genomgående i resten av huset, vi är nöjda med dem och kostnad/kvalitet är helt ok.
 
Redigerat:
Jag hade ett liknande "problem" och gjorde en speciallösning med inredning och skjutdörrar från Mirro. Special blev billigare och framför allt snyggare än IKEA. Om du vill göra garderoben så djup som du tänkt så kan du ju lägga ett mellanrum mellan skjutdörrar och inredning, då kan du hänga kläder framför hyllorna och ha förvaring för sånt som du använder sällan på själva hyllorna, typ julpynt, sommar resp. vinterkläder. Att ha jättedjupa hyllor blir ganska opraktiskt - svårt att hålla koll på allt på hyllan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.