Nej, jag tänker inte koppla själv, men jag vill bolla ideér med det trevliga folket här innan jag blir idiotförklarad av elektrikern...

Idag sitter det ett 3-fas 16A CEE uttag bredvid min elcentral (relativt ny med automatsäkringar) kopplat utanför jordfelsbrytarna (har två jfb, separat till kyl/frys).

Första frågan: Är det godkänt med ett 3-fasuttag inomhus utan jordfelsbrytare i en i övrigt ny anläggning?

Fråga två: Jag skulle vilja ha ett 3-fasuttag till i rummet vägg i vägg. Min tanke var då att dra 5x2,5 mm2 från samma trepoliga 16A säkring som matar uttaget bredvid centralen. Har hört att man inte får ansluta två trådar till samma säkring i en central, vilket jag tycker låter konstigt.

Fråga tre: I rummet som ska få 3-fasuttaget meckas det en del och jag vill gärna ha skyddet av en jfb. Jag vill dessutom ha ett vanligt 10 A vägguttag utanför husets övriga jfb. Kan man då sätta upp en liten normcentral med en 4-polig jfb och en 10A säkring?
Alltså:
16A trepolig säkring utanför jfb i huvudventralen ----- några meter 5x2,5mm2 ----- 4-polig jfb ----- 3-fasuttag ----- 10 A säkring på ena fasen efter jfb ----- vanligt vägguttag.

Hoppas ni fattar :)
 
  • Gilla
Hassel1949
  • Laddar…
1) Är uttaget avsett för allmänbruk är det enligt dagens regler inte tillåtet. Men om centralen sattes upp före år 2000 så var det tillåtet.

2) Flera trådar under samma klämma är en gråzon. Men vet inte säkert om en besiktningsman kommer att slå ned på det eller inte, men det är ganska troligt :(. Det viktiga är ju om det är möjligt att få dit två ledare som sitter bra.

3) Utmärkt.
Men för ordningens skull bör CEE-uttaget också ha en trepolig säkring efter JFBn (måste alltså skyddas av JFBn), trots att det i nuläget (2.5mm² och 16 A i HC) egentligen inte behövs. Det är ju en central du monterar, om än liten, och då bör man inte förutsätta att huvudledningen till den har en viss avsäkring.
 
Tack för att du tog dig tid att läsa, förstå och svara.
Uttaget sattes upp runt 2010 när centralen byttes, så då är det alltså bäst att ta bort det när man håller på. Då elemineras ju även gråzonen med två trådar på en klämma.
Alla grejor är Hager, så det är ju bra skit, och jag skulle väl inte se några problem med att få dit två eller flera ledare säkert, ser ut att vara plats till 16 mm2 på säkringarna eller nått, men men...

Angående säkring efter säkring... "För ordningens skull" och "bör" tolkar jag som att det är tillåtet att skippa den extra trepoliga säkringen :) Anledningen är att om den ska till måste jag köpa ny normapsling till "mekrummet"´. Ingen stor kostnad i och för sig, men det känns bra att använda saker man har.
 
Det fungerar, det ser bara ut som en smula "fel". En lösning som jag tror ser bättre ut kan vara att tillåta 16 A för enfasuttaget för då kan man se JFBn som inkopplad på en gruppledning. Då kan du också köpa ett CEE-uttag med inbyggt schukouttag d^_^b
 
Om du har nån slags planer på att i framtiden kanske köra fler grejer som drar mycket ström så är det kanske dumsnålt att bara montera upp ett schukouttag om du ändå drar fram tre faser?
 
Byt till en trepolig (eller tre enpoliga) dvärgbrytare från Hager med Quick connect. De är tillåtna att ansluta två trådar på.

//Patrik
 
Tackar för all input. Det finns redan en 10 A grupp till belysning och befintliga uttag, skyddad av husets jordfelsbrytare. Jag vill mest ha ett "experimentuttag" som inte släcker hela huset när något går fel... Har hänt när man testar gamla maskiner mm. Tänkte passa på när jag ändå ska få 3-fasuttaget installerat.
 
Eller varför inte ett t.ex ABB Cee-uttag med inbyggd JFB i uttaget?
Har dock inte sett ett sådant med Schuko-uttag ockå.
 
Det enklaste är nog en uttagslåda från tex garo:
1987206.jpg
 
Det var en rätt smidig lösning. Men nu eskalerade det som vanligt och helt plötsligt har man en "riktig" undercentral på gång...
Frågan om mitt 3-fasuttag utanför jfb kvarstår. Min elektriker hävdar att det är OK. Enligt Bo här tidigare i tråden är det det inte.
Vad får man ha utanför jfb? Om jag har förstått rätt är det aldrig OK med ett uttag utomhus utan jfb. Badrum likaså.
 
1994 kom lagkrav (ELSÄK-FS 1994:7) på JFB för jordade uttag utomhus upp t.o.m 16 A, plus att uttag i badrum tilläts med JFB.
1999 (ELSÄK-FS 1999:5) utökades kravet till alla uttag t.o.m 16 A.
2009 utökade elinstallationsreglerna (SS 436 40 00) detta krav till 20 A (lagkravet är fortfarande 16 A).

Så om uttaget monterades före 1999 (år 2000 trädde kravet i kraft) så är det tillåtet enligt lagen (men inte nödvändigtvis "ok" ;)).

Det är bara fast installerade apparater som får undantas från JFB. Praxis idag är dock JFB för allt.

Så vad handlar frågan egentligen om? JFB är bra!

Ang din lilla central så skulle jag rekommendera en +8 modulers kapsling som rymmer JFBn och dvärgar till alla uttag. Det kostar så lite extra och då blir det "rätt". Jag ser ingen anledning i detta fall att göra något som visserligen fungerar elsäkerhetsmässigt men som ser ut som hempul, för det kan slå tillbaka senare t.ex vid försäljning av huset.
 
Redigerat:
Tackar! Då har jag svart på vitt. Uttaget tas bort, problemet med två trådar på en klämma försvinner och allt blir tillåtet. :)
Det blev en enrads kapsling med 13 moduler. IP65 eftersom det är ett hobbyrum/verkstad där man aldrig vet vad som exploderar. 4-polig jfb, en trepolig 16 A till 3-fasen, tre 10 A till vägguttag. Det hittade även in en kontaktor och en timer så kompressorn får ström i 2 timmar med en knapptryckning. d^_^b
Belysningen är redan nydragen och går på källarens grupp. Så nu kan jag dra ström så det räcker, lösa ut jfb och ändå ha ljus i rummet (och övriga huset).

Eftertanke: Nu låter det kanske som jag är oansvarig hemmapulare som kopplar grejor och eldar upp saker för skojs skull, men så är det inte riktigt ;) Men visst har det hänt att billiga/gamla elverktyg har löst ut både säkringar och jfb när jag meckat.
 
Se där, det låter bra.
Men huvudbrytaren då evilgrin0021.gif ?
 
Jadu...
Elektrikern kanske tyckte att huvudbrytaren i huvudcentralen räckte? Eller 3-poliga säkringen som matar undercentralen? Kom på att det nog inte ens är plats för huvudbrytare :S

Ur huvudet:
4 jfb
3 16 A 3-polig
3 x 10 A
1 timer
1 kontaktor

Totalt 12 moduler så en modulplats ledig, om inte kontatorn tar upp två, för då är det fullt.
 
Man ska alltid ha en huvudbrytare. Undantaget kanske om centralen sitter bredvid mätartavlan och det finns en huvudbrytare där.

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.