hej
såg detta huset på hemnet
lite ovanligt med både betong och puts, vad kan det vara för betong på ett så gammalt hus?
finns det nackdelar/fördelar med en putsafasad?
jag tycker mig se att huset har en tillbyggnad, kan det stämma?
hur är det med källaren här kan den vara extra utsatt eftersom den ligger i en sluttning?

mvh
från en som vet inget om hus whatsoever



Byggnadstyp: 1½-plansvilla i vinkel
Byggnadsår: 1909
Grundläggning: Källare
Grundmur: Betong
Stomme: Trä
Fasad: Puts
Fönster: 2-glas 2005
Bjälklag: Trä
Tak: Betongpannor ca 2000
Utv.plåtarbete: Lackerad plåt
Uppvärmning: Direktel, luftvärmepump 2006, kamin + vedspis sotade och ok.
 
  • 6832460.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 6832456.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hejsan

En fördel med putsfasaden är väl att den är relativt underhållsfri.

Det är betong i källardelen, som sig bör, och trästomme med putsfasad på överdelen, så det är inte en kombination av betong och puts i egentlig mening.

Huset skulle kunna ha blivit tillbyggt upp till 3 gånger, eller inte alls, beroende på hur det såg ut när det byggdes. Vinkeln kan vara tillbyggd, inte helt ovanligt på hus med det utseendet, samt de två "flyglarna" på vinkeln.

Att huset ligger i sluttning är snarare bra för källaren, eftersom hela källaren då inte ligger under jord och kan torka ut bättre och utsätts antagligen inte riktigt lika mycket för fukt på den täckta sidan heller.
 
hej
tack för ett jättebra svar!
en annan fråga då, när det gäller avlopp, så här står det bara Enskilt avlopp till trekammarbrunn, mäklaren vet inte när den installerades, nuvarande ägarna köpte huset 1990 och då var den redan där. Kan sådana brunnar gå sönder eller bli för gamla, vilken yrkesman vänder man sig till för att kolla detta?
 
sralismazgalis skrev:
hej
tack för ett jättebra svar!
en annan fråga då, när det gäller avlopp, så här står det bara Enskilt avlopp till trekammarbrunn, mäklaren vet inte när den installerades, nuvarande ägarna köpte huset 1990 och då var den redan där. Kan sådana brunnar gå sönder eller bli för gamla, vilken yrkesman vänder man sig till för att kolla detta?
Ja, det kan dom, min svärfar har en som inte är alls så gammal och som redan är "slut", inte helt ovanligt tydligen, enligt någon grävare som ska hjälpa honom göra om det hela.

Vattnet leds ut från trekammarbrunnen till en markbädd, och sedan vidare från markbädden ut i dagvattensystemet eller ut i marken (infiltration). Markbädden blir med tiden igensatt och det är nog det som hänt hos min svärfar. Vad jag förstod så är livslängden runt 20 år, men det kan variera kraftigt beroende på olika omständigheter. Men sök lite på nätet så borde du hitta massa information om detta med trekammarbrunnar.

Ja, allstå, själva brunnen håller, det är markbädden som "tar slut".
 
Redigerat:
ja jag har redan börjat läsa, det är en helt ny värld detta med eget hus :)
kommunen måste ju veta vilken sort brunn det är eller hur?
sånt måste man väl ha tillstånd till tänker jag mig...
om det är som du skriver så är det väl en fördel att huset sedan 1990 bara varit fritidsbostad för då har bädden inte behövt arbeta så mycket...
 
Mikael_L
Slarvar man med slamtömning av brunnen så tar markbädden stryk. Så har dom missat att att tömma någon/några gång är det inte alls omöjligt att markbädden "tar slut" på ett eller några år.
 
ok men hur vet man när den är slut då?
 
Nu vet man ju inte hur den är konstruerad, men när avloppsvattnet stiger och inte sjunker undan då tar inte marken emot.
 
Om filterbäddenär äldre en 20 år får deu räkna med att du får göra om det inom den tid du bor i huset. Och det är möjligt att en ägarbyte blir anledning för kommunen att kräva att du moderniserar din anläggning, så du ska definitivt prata med kommunen.
Sen kostar det inte jättemycket pengar att byta filterbädd. En modernanläggning med brunn och filterbädd kostar väl mellan 40 000 och 80 000? Att byta filterbädd kan knappast vara dyrare
 
tack för svar men detta hus blev inte mitt tyvärr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.