Hejsan,

jag har 4 st fina gamla stolar i teak där sitsen skruvas fast underifrån genom hål i själva stommen och en bit in i botten på sitsarna.

Problemet är att hålen i sitsarna blivit så pass stora att skruvarna faller ner i golvet... & jag vill gärna åtgärda stolarna innan ngn av våra gäster så att säga sätter sig på golvet istället för på stolen :)

Jag har redan bytt skruvar till modell grövre en gång tidigare så detta är inte aktuellt att göra ytterligare en gång utan jag skulle helst vilja fylla i hålen med lämplig massa som tål att skruvas i och sätta fast dem på nytt. Jag har kollat runt och hittat några olika alternativ såsom plastiskt trä, tändstickor + trälim, borra och plugga med träplugg + trälim etc. men inte hittat ngt alternativ som entydigt är bättre än andra

Frågan lyder alltså - vad ska jag fylla hålen med för att det ska hålla ordenligt?

Mvh Daniel
 
Plugga med en träplugg som du limmar med pu-lim.
 
Jag har flyttat på mina dörrkarmar några mm. Då måste det borras nya hål i de gamla.

Det löste jag genom att tälja till en pinne som var något grövre än hålet och hamra in den.
 
Borra och använd träplugg limma med vanligt trälim 6-8mm beroende på hur stort dit nuvarande hål är.
Prova med att borra först med vanlig 6mm borr om det blir nya spånor blir det bra så om inte ta 8 mm.
För att få så stark limfog så är det viktigt att det är helt och rent trä runt pluggen.

Pär H
 
Teak är sådant att du inte kommer att få några egentliga spånor när du borrar i det, utan snarare damm/pulver, och skruvar brukar kunna fästa lite halvtaskigt i teak av samma anledning. Sätt en plugg som är klart större än skruven du ska använda, så att skruven tar helt i pluggen.
 
Om det nu är så att teak är besvärlig så skaffa detta från CO

Tapp- och cylinderborrsats
Tapp- och cylinderborrsats. Komplett sats som ger möjlighet att avlägsna defekter och dölja skruvar i trä. Tillverkat av verktygsstål, Ø 15, 20 och 25 mm. Levereras i trälåda
bygg > elhandverktyg > borrar/hålsågar
449,00 TAPP- OCH CYLINDERBORRSATS

Borra ur så stort hål det går ur sitsen och gör pluggar av furu eller kanske plywood.
Limma gärna med PU och låt torka ordentligt, skruva fast sitsen.

Protte
 
Oj jag läste inlägget dåligt det är teak stolar då är vit lim inte det bästa. Jag skulle hellre använda epoxy istället för pu-lim.

pär
 
Hej alla,

tack för tipsen :). Tänkte att det kunde vara på sin plats med en uppdatering av hur det gick till slut (har saknat det själv när man läser många trådar på forumet...)

Jag pluggade med 6mm träplugg och limmade med vanligt vitt trälim efter pär h:s 1:a inlägg nedan. Kollade även på PU-lim men det verkade lite mer omständligt att hantera och hade vissa hälsorisker enligt vissa länkar på nätet, dock ingen aning om det stämmer eller ej.

Iaf tog skruvarna väldigt bra och än så länge sitter de som berget. Får se hur länge det håller då pär h sedan påpekade att vitt lim kanske inte håller så bra i teak.

mvh Daniel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.