Jag har fått ett dokument från stadsbyggnadskontoret eftersom en granne till mig vill uppföra ett nytt dubbelgarage med förråd (48 kvm) 1 meter från min tomtgräns vilket är en avvikelse från detaljplan som säger 4,5 m. Jag har nu fått chansen att yttra mig och undrar hur stor chansen är att bygglov ändå godkänns?

Till saken hör att byggnaden även är väldigt hög 3,5 m till takfot och alltså ca 5,5 - 6 meter (förrådsvind) mot min tomt där långsidan 8 meter ska läggas. Det är naturligtvis grannens norrsida men min södersida vilket ju kommer att skymma solen en hel del.

Någon som har erfarenhet av något liknande?
 
Eftersom de skriver till dig betyder det att de åtminstone vurderar att ge bygglov. Men om detaljplanen säger 4,5 meter och garaget är tänkt att byggas bara 1 m från tomtgräns borde ditt ord väga tungt både för kommunen och för Länsstyrelsen vid ett ev. överklagande.
 
Är det bara en estetisk fråga om du får skymd sikt eller kommer du på sikt att vilja bygga mot det hållet själv?

Estetiskt kan du bara bedöma själv, hur du ska yttra dig.

Praktiskt map brandskyddsavstånd mellan byggnader kan det vara klokt att "kräva" att eventuella tilläggsåtgärder för att klara brandskydd mellan byggnader (t.ex. klassade fönster, obrännbar takfot eller takbeklädnad osv...) åläggs din granne och inte kommer att drabba dig den dagen du ska bygga (om du ska bygga dvs).
 
Hemmakatten
Och när du svarar så ta inte bara upp avståndet till tomtgräns utan även storleken på garaget och den stor yta som kommer att vara en stor olägenhet för dig. Finns det ingen annan plats på tomten där grannen kan ha sitt garage eller går det att vrida så att gaveln står mot din tomt. Han kanske kan få bygglov för endast ett garage utan loft eller bara för ett enbilsgarage.
 
Om du nu vill samla argument mot så kolla också hur stor byggrätt grannen har. 48 kvm är rätt mycket för ett garage. Kan ju vara så att dte bryter mot planen på mer än ett sätt.
 
Tänk dig noga för, släppt kvällsol kommer inte tilbaka. Tänk om du i framtiden skulle kunna behöva medgivande från samma granne. Om inte så tror jag de flesta skulle acceptera ett nej, men han skaffar sig ett bra förhandlingsläge om han egentligen nöjer sig med ett garage:)
 
Eftersom detaljplanen säger minst 4,5m till tomtgräns, vilket är det normala, så tror jag att kommunen inte får/kan godkänna bygglovet med mindre än att du accepterar avvikelsen. Det är förvånansvärt att din granne inte tagit kontakt med dig och bett om ditt tillstånd innan han ansökte om bygglov och skickade med din medgivelse i bygglovet. Så gjorde jag med mitt bygglov i somras, jag bad alla mina grannar om skriftligt ok trots att allt var inom plan, bara för att smörja maskineriet hos kommunen.

Du kan alltid svara att du absolut tycker att din granne ska få bygga ett garage, men att det så klart måste vara inom ramen för detaljplanen. Baksidan är att du själv i framtiden kan få samma svar om du vill bygga utom plan, och kanske en putt granne. Men vad är det för granne som inte pratar med dig om en sån här sak?
 
Tack för alla kommentarer!

Jag tycker också att det är konstigt att han inte sagt något. Saken är den att jag själv låtit ta ner 3 stora träd för att få in mer ljus på tomten. Faktum är att nämnda granne gynnades mest av detta då han fick kvällssol vilket han inte hade tidigare. Min tomt ligger som i en gryta med hus på 3 sidor som alla liger högre än mitt. Dessutom har jag ett lågt enplanshus.

Grannen har förhållandevis stor tomt ca 1200 kvm så det finns absolut möjlighet att bygga garaget inom plan, fast då hamnar det i hans söderläge. Nu skulle byggnaderna på hans tomt koncentreras till ett hörn i nordöst och dessutom får han alltså en stor del av tomten kvar orörd i sydväst.

Jag hade varit besviken men naturligtvis varit tvungen att acceptera ett enkelgarage med den höjden (3,5 m till takfot vilket är högre än mitt bostadshus) på den platsen inom detaljplan. Önskemålet nu att bygga 1 m från tomtgräns från mig och min närmsta granne är en kalldusch.

Själv skulle jag aldrig komma på tanken och komma med ett sådant "förslag" till mina grannar. Man är väl för hygglig helt enkelt.
 
Vad svarade du kommunen?
 
Vore intressant att höra hur det slutade. Vad hände?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.