Har lite funderingar gring att sluta elda i gammla hus från början av 1900 talet.
Husen har ju då ingen fuktspärr i väggar och tak utan har ju genom ett undertryck av draget i skorstenen dragit in kall (torr) luft genom väggar och tak.
Om man då slutar att elda och istället kör med t.ex bergvärme, kommer då inte den varma (fuktiga) luften att vandra ut genom väggar och tak, och då släppa ifrån sig fukt där?
 
Det är möjligt, men det behöver inte bli så. Självdraget kommer ju inte att sluta bara för att du inte eldar. Däremot förstärks ju självdraget vid eldning.

Slutar du elda bör du alltså tillse att ventilationen även fortsättningsvis fungerar tillfredsställande.

Jag eldar inte (mer än lite mysbrasor då och då) och jag har inga problem med dåligt självdrag.
 
Mikael_L
Ibland blir man tvungen att installera mekanisk frånluft (=fläkt) för att kompensera en avslutad användning av eldstad eller ved/olje-panna.

Förutom denna undertrycksproblematik kan man även råka ut för andra otrevliga överraskningar, såsom att en varm murstock på vinden eller i krypgrunden tidigare har hållit fuktnivåerna i schack i dessa utrymmen, men när man slutar elda kan mögeltillväxt skjuta fart.
 
Har sett problemet på grannhuset. Två äldre människor byttes ut mot en barnfamilj och pannan mot fjärrvärme. Fasaden ändrade ganska snabbt färg. Antar att det är den ökade fukten som tränger ut.
 
Mikael_L
Sen kanske barnfamiljen även förändrade husets vanor en del.
Mer tvätt på tork, kanske duschar och badar mer, mer pastakok osv osv ...
:cool:
 
precis
 
Bor i gammalt stenhus och märker tydligt att en brasa gör susen, brukar elda några ggr i veckan inomhus. Har 3 eldstäder i huset och ett vattenburet gv system med panncentral (vedpanna + acktankar) som centralt system för alla hus. Gamla hus byggdes med tanke på att murstocken skulle värma huset inifrån och uppåt med självdrag som ventilation, bygger man om värmesystem så ska man nog behålla alt renovera eldstäder. River man eldstäder och slutar elda så lär det nog bli problem förr eller senare, det är svårt att få ett gammalt hus tätt, rätt medicin är nog att bara tillföra värme - genom att elda.
 
Min svärfar fick mögel på vinden när han bytte ut vedpannan mot bergvärme, tycker dom som installerar bergvärme borde informera om riskerna och råda hur det skall ventileras.
 
  • Gilla
Nyhamn1
  • Laddar…
BobbaFett skrev:
Min svärfar fick mögel på vinden när han bytte ut vedpannan mot bergvärme, tycker dom som installerar bergvärme borde informera om riskerna och råda hur det skall ventileras.
men borde detta inte vara "allmänkunskap" att veta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.