Oups, kanske ska förtydliga lite. ;)
Förstod inte själv hur det hängde ihop så jag kollade det med säljaren och det kostar ca 170-180kkr att putsa, men eftersom man tar bort panelen och slipper måla, så blir MERKOSTNADEN ca 80kkr. ::)

I detta fallet är det STO-puts som tydligen ska var lite flexibel och därför inte spricka. Den slevas på och är genomfärgad.

Bra eller dåligt? Dyrt eller billigt?



 
Just Sto Puts är jag också intresserad av svar på, bra eller dålig? Vi fick ett uppskattat pris på 135.000 kr att putsa ett 1,5 plans hus på 165 kvm (väggyta vet jag inte) av Trivselhus, det är säkert prutbart - vad vet jag, men oavsett så är det ju ingenting som man slänger på om det inte håller måttet.

::)
 
Trivselhus har ett riktvärde på 1050:-/kvm för att få putsad fasad, fanns inte en chans att vi har råd med det då fasadytan på kåken är 280kvm :(
 
M@ZE skrev:
Trivselhus har ett riktvärde på 1050:-/kvm för att få putsad fasad, fanns inte en chans att vi har råd med det då fasadytan på kåken är 280kvm :(
Det borde innebära att det huset som vi har kikat på 167 kvm borde ha en fasadyta på 129 kvm ca eftersom vi fått uppskattat pris på 135000 kr i tillägg jämfört med träfasad. Är det verkligen rimligt, eller tänker jag fel?
 
Det är nog inte rimligt .. vårt hus har 212kvm boyta och 280 kvm fasadyta. Men det beror ju på om det är en 1planare osv osv. Ring och kolla med trivselhus, lite kul och veta tycker jag :)
 
Frågan om man ska puts eller trä gör mig knäpp! Jag tycker att puts är vackrast, men håller det? STO-puts är bara max 5mm tjock så vad händer om man stöter emot med en stege eller avfyrar en läderboll mot en vägg? Hur bra sitter putsen efter 20 år?

Är då alternativet att bygga stenhus? Jag vet inte. Förmodligen börjar jag tappa greppet för nu detaljstuderar jag alla putsade hus jag ser, oavsett om jag går eller kör bil, och jag kan ju bara konstatera att många "underhållsfria" putsade hus ser ganska risiga ut. Flagnad färg, missfärgad, fuktskadad, skitig och sprucken puts är inget ovanligt. Hus med träfasad verkar mer hanterbara än putsade när dom börjar bli lite till åren. Ett "trähus" blir ju nästan som nytt vart åttonde år!

Men puts är ju snyggast på vissa typer av hus, det bara är så.

Hjälp!
 
Jag håller helt med dig Framerate, jag höll också på och velade fram och tillbaks, men tillslut beslöt jag mig. Men anledning till att det är jävligt dyrt att få puts på kåken jämfört mot att köra med träfasad gjorde att jag inte tyckte det var värt att lägga så mkt extra för putsfasad.

Men om pengarna var helt obetydelselösa hade jag valt puts.

Men för den merkostnaden får vi ett garage + tomt fixad.
 
Hej,

Vi ska bygga ett Götenehus med puts på frigolit. Jag har frågat dem om de alternativ ni nämner men de var inte alls pigga på det. Deras alternativ var att tegla och sen putsa vilket blir väldigt mycket dyrare.

Nackdelen med att inte bygga själv är väl just sådana här saker. Andra trähus tillverkare kanske har andra alternativ, vet ej.

Mvh/Brelle
 
Vår husleverantör hade inga problem när vi begärde Masterfacade för att putsa direkt på de.

Man skruvar skivorna direkt på läkt och sedan är det bara att prima och putsa.

Skivorna kostade 215 kr/kvm.
För att putsa behöver man bara hyra en maskin och putsa på ;D
 
Sweli skrev:
Vår husleverantör hade inga problem när vi begärde Masterfacade för att putsa direkt på de.

Man skruvar skivorna direkt på läkt och sedan är det bara att prima och putsa.

Skivorna kostade 215 kr/kvm.
För att putsa behöver man bara hyra en maskin och putsa på  ;D
Eftersom jag börjar bli paranoid och snart bara ser problemen i allt (stackars mig :'( ) så känns inte Masterfacade helt kalas heller eftersom det skruvas på läkt. Vad säger att skivorna inte kan dras ifrån varandra eller bukta så att putsen spricker?

Hade bara vårt val av husmodell passat i träfasad, så hade jag tagit det, men det passar inte alls i trä. Att det skulle vara mer underhåll med trä bryr jag mig inte om. Vi har trä idag och det rör sig om två veckors arbete vart åttonde år, så det är inget problem. Hellre det än att putsen ramlar av efter tjugo år.

När det gäller underhållsfrihet så värdesätter jag nog aluminiumfönster högre än puts.

Men vårt hus kommer inte att passa i trä. Skit oxå! >:(

Äsch, det håller nog finfint med puts... :-/
 
Framerate skrev:
Eftersom jag börjar bli paranoid och snart bara ser problemen i allt (stackars mig  :'( )
Tröstar det dig att veta att du inte är ensam om dessa känslor? :-/

Lycka till! :)
 
fia_mstd skrev:
Tröstar det dig att veta att du inte är ensam om dessa känslor?  :-/
Ja det gör det! Tack! :-*

Och på tal om tröst... Läste i en reklam om stenhus att ett stenhus kan stå i flera hundra år!

Och?
 
Putsad frigolit spikat på en träkonstruktion? Jag trodde att frigolit+puts var tänkt som nödlösning för putsade stenhus som behövde tillägsisoleras ??? . Ju fler materialsikt i en vägg destå större chans att det kan bli fel någonstans, tycker jag. Varför inte satsa på ett stenhus med putsfasad från början ( få arbetsmoment)? Blir det fortfarande en stor skillnad i priset?
Putsen håller ju om man inte målar den med tätt plastfärg, om man inte isolerar ett gammal hus invändigt ( frostkador), om huset inte utsätts för sättningar. Ett stenmaterial tål fuktbelastningen bättre än trä och är inte så känslig för mögel och svamp samt kan akumulera värmen som en trähus inte kan. Hur mycket pengar är det värt utom själva utseendet?
gaia
 
Framerate skrev:
Eftersom jag börjar bli paranoid och snart bara ser problemen i allt (stackars mig  :'( ) så känns inte Masterfacade helt kalas heller eftersom det skruvas på läkt. Vad säger att skivorna inte kan dras ifrån varandra eller bukta så att putsen spricker?

Hade bara vårt val av husmodell passat i träfasad, så hade jag tagit det, men det passar inte alls i trä. Att det skulle vara mer underhåll med trä bryr jag mig inte om. Vi har trä idag och det rör sig om två veckors arbete vart åttonde år, så det är inget problem. Hellre det än att putsen ramlar av efter tjugo år.

När det gäller underhållsfrihet så värdesätter jag nog aluminiumfönster högre än puts.

Men vårt hus kommer inte att passa i trä. Skit oxå!  >:(

Äsch, det håller nog finfint med puts...  :-/
Masterfacade skivor är gjorda av träfiber och cement.
Vi har haft dessa skivor utan puts sedan slutet av mars, förra året, utsatta för regn och vind och vinter och sol.
Fortfarande ser de ut som nya.
Jag hittar inte broschyren som beskrev exakt vad de är gjorda av.
Bor du i Stockholm, rekommenderar jag att du åker till Fredells och hämtar en broschyr och tittar på de. De har en utställning där.

Mera än att rekommendera de av egen erfarenhet, kan jag inte göra, det är upp till dig.
 
anna_a skrev:
Det borde innebära att det huset som vi har kikat på 167 kvm borde ha en fasadyta på 129 kvm ca eftersom vi fått uppskattat pris på 135000 kr i tillägg jämfört med träfasad. Är det verkligen rimligt, eller tänker jag fel?
Det är väldigt dyrt tycker jag om priset är EFTER avdrag för träfasaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.