Igår hade jag hantverkare hemma som gjöt igen källargolvet i det som ska bli en kombinerad tvättstuga/badrum. Nästa steg är att lägga golvvärmeslingor och flytspacka rätt fall osv. Hantverkarna säger att det räcker om betongen torkar i tre dygn innan man lägger golvvärme och flytspackel.
Sedan behöver självklart allt torka och härda betydligt längre än så. Men jag känner mig osäker om det räcker med tre dygn innan värmeslingor och flytspackel kan läggas.

Någon som kan bringa klarhet i vad som gäller?
 
Menar du torka (som i vattenavgång) eller härda (som i hållfasthetstillväxt)?
 
Torka, tror jag. Hantverkarna vill komma tillbaka efter tre dygn och lägga värmeslingor och flytspackla. Jag har lite för dålig koll på om det räcker att vänta tre dygn innan man lägger ytterligare ett lager ovanpå den nya betongen. Det är ju inte så att ytan kommer att utsättas för någon större belastning, men torkar lagren olika snabbt så kanske det kan bli sprickor eller sättningar. Eller?

Efter värmeslingor och flytspackel behövs ytterligare tid för härdning. Därefter (när ungefär?) tänker vi bygga en duschvägg i glasbetong och en vanlig vägg med metallreglar och våtrumsgips som skiljevägg. Detta ovanpå den nya betongen.
 
Förutsatt normala temperaturer och normal betong så går det att arbeta på betongytan rent hållfasthetsmässigt efter den tiden men om du skall lägga tätskikt på betongen så tror jag att HusAMA har ett krav på 85 % RF i betongen.

Regler och krav är inte min hemmabana men när det gäller betongen så har den inte torkat ut på den korta tiden.

Om du berättar exakt hur konstruktionen ser ut (vad finns under betongen, hur tjock är den etc.) samt vilken betong man använde, temperatur i källaren samt typ av golvvärme (effekt, c/c alt. temperatur på vattnet och c/c) så kan jag hjälpa dig med en beräkning.
 
Supersnällt! Vi har använt grovbetong, står att den heter K40. Under betongen finns en grusbädd för avloppsrör. Betongen är ca 10 cm tjock, temperaturen ca 20-21 grader. Vi har tänkt lägga en ångspärr innan flytspacklingen (bara där dusch och badkar ska stå, med tanke på att detta är i en källare). Golvvärmen som läggs ska inte knäppas på förrän långt senare, så den kanske inte är så viktig att speca i detta skede (vet ärligt inte vad för effekt den ligger på).

Det jag framförallt är rädd för är att betongen och flytspackelskiktet torkar och krymper olika snabbt, vilket i så fall skulle kunna leda till sprickbildning. Men jag är verkligen novis på detta område, så alla råd tas tacksamt emot.
 
Hej!

Har kikat lite på det där - så här står det i BBV om betong:

5.3 Betong
Godkända tätskiktssystem som enligt provning
har tillräcklig deformationsupptagande
förmåga kan användas på underlag av
betong med ålder minst två månader, från
gjutning till plattsättning eller enligt tätskiktstillverkarens
anvisning.
Betongens deformation på grund av
krympning och krypning ska beaktas.
Betong gjuten mot stålform, t.ex. prefabricerade
betongelement, kan ha mycket tät/
blank yta som kan behöva bearbetas för fullgod
vidhäftning mot tätskikt/fästmassa.

Så två månader bör man vänta * med tätskiktet * enligt BBV.
 
Tack så jättemycket!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.