Dags för fastighetstaxering, tidigare ägare ha "glömt" att registrera 45m2 av huset vilket jag tänkte korrigera inför kommande försäljning men får lite problem att se skillnaden på biarea och boarea.

Enligt "Så här mäter du din bostad" från SIS ska pannrum räknas som biarea, men vad räknas som "pannrum"? I mitt fall är rummet som pannan står i även genomgångsrum till kontor och bastu samt detta rum även innehåller dusch och är ihopbyggt med en groventré och i groventén står en VVB.

Vi brukar räkna hela området, pannrum med dusch + groventré som "groventré".

Bastun räknas som boarea antar jag, men den känns mer som biarea än groventrén med pannan, så då blir det lite märkligt att räkna groventrén som biarea. Allt ligger i markplan.

Hur brukar man räkna udda rum som min groventré?
 
Är groventrén på 45m2. Blir nog svårt att hävda att pannrummet är på 45 m2.
 
Jag tror att tanken bakom mätinstruktionerna är att pannrum inte ska räknas om det är ett rum med en panna i och som svårligen kan användas till något annat. I ditt fall är det ju ett genomgångsrum och i min värld är det boarea oavsett om pannan råkar stå där. Groventré är boarea och detsamma gäller dusch och bastu så jag tror att hela rasket ska räknas som boarea.
 
PCLarsson: 45m2 = Summan av allt de tidigare ägarna glömt, dvs uterum+groventré+förråd+bastu+cykelgarage

Hene: Bra logiskt svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.