Hej.
Är på gång att ta in offerter på att få elen i ett hus byggt 60+ och undrar vad kostnaden för detta kan vara?

Dels vill jag byta ut alla proppar till automatsäkringar (tror jag har 9 stycken)..
Sen byta all elkabel & uttag så att allt blir rätt & jordat..

Då det har varit en del ägare innan mig så är det lite alla möjliga färger som använts..
Vet att förr så var det vitt, brunt, röd & svart kabel som användes och jag vill ha detta till blå, brun & hederlig gul/grön jord.

Antal dosor är väl nånstans runt 10-12 stycken, och huset är på en 70 kvm ....

Jag har fått ett första pris på mellan 25-30´000 kr....
Vet inte om detta är mycket eller lite?

Kan vara kul att höra från er vad det kan kosta så jag vet vad jag kan "pruta" med elektrikerna..:)

/Peter
 
Vi bytte all el i vårt hus och lite nyinstallation, En ny elcentral med JFB och automatsäkringa. 36 platser. Detta gick på cirka 28.000:- och då ingick även en badrumsfläkt. Så du borde hamna några tusenlappar runt det. Men jag tror vi fick ett bra pris för vi blev positivt överraskade när ffakturan kom.
 
Bonusfrågan är varför du vill byta all el i ett 60-talshus?
 
Så man vet tidigare ägare inte varit och kopplat själva så att något är felkopplat. Finns folk som dött av mindre. Billigare försäkring är ett plus också. Automatsäkringar är smidigt. Det är några bra saker som motiverade vårt byte av el.
 
Snart 50 år gamla kablar och uttag känns inte säkert.
Känns bättre med nytt och fräscht och papper på att det är rätt gjort. :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.