Ska gräva upp runt grunden och renovera källaren, dock så tycker jag att elmätaren i källaren sitter helt fel.

Har en vanlig elektriker behörighet att flytta inkommande el och mätare? lr behövs det någon svindyr gubbe från vattenfall lr liknande?

Och kan man skarva gamla kabeln utanför huset i marken och dra in den på nytt ställe i källaren?

Samt får man sätta elmätare och elcentral i tvättstugan? kommer bla att ha fjärrvärmeväxlaren i tvättstugan och det vore skönt att ha elmätare och elcentral där också.

Någon som har koll på hur det ligger till med dessa saker?
 
Om jag inte mins fel tillhör mätaren din nätleverantör, d.v.s du måste kontakta denna om du vill flytta den. Men jag tror inte att det ska finnas några hinder för det, men det kanske kostar en slant.
Vad det gäller placering tror jag inte det finns några krav förutom att den skall vara lätt åtkomlig för betjäning, inspektion och underhåll, d.v.s inte under bänken bakom tvättmaskinen...
Tvättstuga räknas normalt som ett "torrtrum", dock med dessa förbehåll: Elmateriel som är så placerad att den befaras bli utsatt för spolning med vatten lägst kapsling IPX4, övrig materiel skall ha kapsling IP2X eller IPXXB (lägst). Det borde alltså inte vara något hinder att ha centralen där, om elleverantören vill flytta den, frågan är kanske om det är lämpligt...

/Niklas
 
Det finns väl ändå en viss höjd mätaren ska sitta på?
 
Om du vill flytta mätaren så kommer nätbolaget inte gå med på en ny placering innomhus. Flyttar du mätaren till ett fasadskåp tror jag att elverket gör mätarflytten gratis.
 
Prata med nätägaren som sagt och var beredd på att vara flexibel med placeringen. Vår granne skulle flytta sin och fick en offert på 80k från Vattenfall...
 
Bor i Sthlm, Jag ville flytta min inkommande el och Fortum gör detta gratis om man byter till inneskåp till fasadskåp. Fortum behövde skarva inkommanda jordkabel och det var inga problem (jag hade grävt fram kabeln vid husgrunden så den var åtkomlig). Från fasadskåpet med huvudsäkringen och vidare in i huset ingår inte i fortums ansvar dock. Där får man skaffa fram en egen elektriker - denna dragning kan ju bli enkel eller svår. Det enkla är att man endast behöver dra en matningsledning från fasadskåpet till din säkringscentral inne. Svårare/jobbigare är om det behövs massa konstiga skarvningar och förlängningar inne i huset för att få till det.
 
sajjen skrev:
Om du vill flytta mätaren så kommer nätbolaget inte gå med på en ny placering innomhus. Flyttar du mätaren till ett fasadskåp tror jag att elverket gör mätarflytten gratis.
Har du Vattenfall som nätbolag så godkänner de mätarplacering inomhus.De VILL iof gärna att du flyttar ut mätaren, men de kan inte tvinga dig.
 
D
Varför vill de ha ut mätarna i fasadskåp fortfarande? Nu är ju alla mätare fjärravlästa så det finns inget behov av att ha dem ute för enkel avläsning.
 
ridax skrev:
Varför vill de ha ut mätarna i fasadskåp fortfarande? Nu är ju alla mätare fjärravlästa så det finns inget behov av att ha dem ute för enkel avläsning.
För att de inte vill ha sina kablar inne i husen. Helst ser de att avlämningspunkten är belägen utanför huset, men de kan som sagt inte tvinga någon att flytta ut den.
 
Dodger skrev:
För att de inte vill ha sina kablar inne i husen.
Nej det handlar om att man vill komma åt sin MÄTARE när helst man önskar, för utbyte, service eller kontroll.
 
Det lär väl också handla om att de vill att det ska vara krångligare och synligare att stjäla el (genom att koppla in sig före mätaren eller liknande)...
 
MathiasS skrev:
Nej det handlar om att man vill komma åt sin MÄTARE när helst man önskar, för utbyte, service eller kontroll.
Har enbart senaste veckan jobbat med två ärenden ang. ombyggnad av anläggning/mätarflytt med Vattenfall. I de fallen så har de motiverat utflytt med att de försöker undvika att dra sina kablar inne i kundens hus.

Visst, tillgängligheten till mätaren är oxå ett argument men även att Vattenfall strävar efter att ha sin avlämningspunkt utanför kundens hus.
 
Som Mathias säger så motiverar Fortum i sthlm sin sponsring av detta med att dom kan komma åt sina grejer utan att gå in i hus.
 
"Har en vanlig elektriker behörighet att flytta inkommande el och mätare? lr behövs det någon svindyr gubbe från vattenfall lr liknande?"

Både ja och nej kan man svara på den frågan...
En "vanlig" elektriker, kan flytta kablar som är "dina", dvs från mätaren och framåt. Han/hon kan alltså förbereda för en ny inkommande kabel, men får vanligtvis inte ansluta inkommande kabel. Detta är lite olika beroende på vilket nätbolag du har dock.
Dock så krävs det en behörig installatör som signerar alla papper (skilj på behörig installatör och elektriker (eller el-yrkesman som den korrekta benämniongen är)). Alla el-installationsföretag har en behörig installatör, men om du har en "kompis" som skall göra jobbet så är det inte säkert att det kommer att godkännas.

Mitt råd är precis som alla andras, hör med ditt nätbolag vad som gäller för just dig.
 
Dodger skrev:
Har enbart senaste veckan jobbat med två ärenden ang. ombyggnad av anläggning/mätarflytt med Vattenfall. I de fallen så har de motiverat utflytt med att de försöker undvika att dra sina kablar inne i kundens hus.

Visst, tillgängligheten till mätaren är oxå ett argument men även att Vattenfall strävar efter att ha sin avlämningspunkt utanför kundens hus.
Ok!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.