Har ej Term. på radiatorerna idag, men funderar på om det är något.
Ger det någon ekonomisk vinst?
Rent materialmässigt kommer det att kosta ca 5000 kr för 13 radiatorer.
Har idag pellets med utomhusgivare och vanliga vred på elementen.
Om man skall köra på termostater skall man ta det även i källaren ?,(inräknat i de 13), där är det ju ingen sol eller annan värme typ spis, vi använder inte heller torkskåp.
 
Det räcker i det/de rum som kan få övertemperaturer från tex braskamin eller solinstrålning. Resten sköter shuntautomatiken om.
 
Så rum ovan jord borde räcka? Inga problem att blanda med och utan termostat?
 
Fungerar temperaturregleringen bra i huset utan termostater? Om inte, köp termostater! Om det är bra, varför vill du ändra?

Jag installerade termostater på alla min element då de flesta var gamla och trasiga. Resulterade i ett mycket jämt och trevligt klimat med lägre energiförbrukning. Eldar pellets och har inte shuntautomatik.
 
Varför jag funderar på det, är för att jag funderar lite på fjärrvärmen som går utanför huset.
Leverantören rekomenderade det "stark", frågan är om han vet vad han tala om, "alla" vet ju att det är bra.
En anledning till är mina tvivel på de gamla vreden, ett par av dem har läckt, och har fått byta packning.
Å andra sidan, har man bytt packning, så är de väl som "nya"?

Om, jag tog fjärrvärmen så kommer även den att styras av utegivare och auto.shunt. Så det kan ju inte vara tvunget med termostater.
 
Om ventilen läcker är det en trasig packning, och det är både enklet och billigt att laga, och resultatet bör väl vara "nyskick". Har ingen större erfarenhet om detta.
Jag funderade också på att byta pelletsvärme till fjärrvärme (Har en gammal panna, när den går sönder är ju frågan vad man ska fortsätta värma huset med) En arbetskamrat varnade för fjärrvärme, då flera i bekantskapskretsen fastnat i "fjärrvärmefällan", som han kallade det. De hade upptäckt att det blev ganska dyrt och ville byta tillbaka till egen panna - men det fick man inte! Långa bindningstider och ständigt stigande priser gjorde att jag blev mer tveksam till fjärrvärme. Värt att kolla upp ordentligt innan man tecknar avtal.

Annars är jag mycket stor anhängare av termostater på elementen (radiatorerna?) istället för central styrning. Det för att jag kan reglera temperaturen rum för rum väldigt exakt.
Är du dock nöjd med inomhusklimatet ser jag ingen anledning till att byta till termostater.
 
Har nu konsulterat en energiexpert på området.
Enl. honom så gör man mycket små vinster på att byta till termostater, och det kommer
aldrig att betala sig. Det är endast komfortmässigt vinst. Det skulle finns en kraftig övertro på
termostaternas ekonomisk vinst.

Ang fjärrvärmen här, så är den 100% kommunägd, så det känns ganska tryggt.
De har inga aktieägare som kräver ständig vinst.
Avgiften är bland den lägsta i landet, däremot ges inga subventioner för installationen, så den är ganska hög.

Mina tankar ang. Inlåsningen till en värmeleverantör är den att det på riktigt bara finns en frihet -- ved--.
I övrigt följer priserna hela tiden varandra, så någon riktig prispress finns nästan inte för den vanlige Svensson .
 
I sovrummet vill man KANSKE ha. Men om allt funkar. Varför köpa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.