Edarna:
Larmtillverkarna tillverkade inte larm 1996 och satte sig sedan och rullade tummarna. ;)

CO`s med flera lågprislarm är gamla uttjänta konstruktionslösningar som de stora larmtillverkarna redan slopat och vill du inte störa dig själv och dina grannar med fellarm eller ännu värre att inte larmet fungerar när det blir inbrott, så tvingas du att köpa ett dyrare larm.

Det är dumsnålt att köpa billiga larm från CO, Kjell&co mm.
Då kan man lika väl köpa en liten dosa för 100Kr och hänga upp i hallen! tex 36-1061 Dörrvakt/Minilarm och spara ytterligare någon tusenlapp. Den larmar också oftast när någon kommer! ;D

Priset är det man får betala för utvecklingen, tryggheten och funktionen, och numera är det nog ingen som tillverkar larm i Sverige längre utan de sätts för det mesta ihop i asien. Både bra och dåliga larm.
 
Funkar kanon med CO larm: Den som säger annat jobbar antagligen med/säljer dyra larm och vill inte att du köper lika bra funktion till lägre pris. Alternativt har de köpt ett dyrt larm ock känner sig lurade nu när det kan köpa lika bra larm hos Co till en bråkdel av vad de blivit lurade på. Larm är inte någon vetenskap på nobelnivå. Endast elektronik som känner av när en sladd bryts.........
 
norren skrev:
Funkar kanon med CO larm: Den som säger annat jobbar antagligen med/säljer dyra larm och vill inte att du köper lika bra funktion till lägre pris. Alternativt har de köpt ett dyrt larm ock känner sig lurade nu när det kan köpa lika bra larm hos Co till en bråkdel av vad de blivit lurade på. Larm är inte någon vetenskap på nobelnivå. Endast elektronik som känner av när en sladd bryts.........
Det är som när man köper nyckelbrickor, som gör att man får tillbaka sin nyckel när man tappar den. De fungerar kanonbra, så länge nycklarna ligger i fickan och man ej behöver använda systemet! (sedan när nycklarna är borta, får man reda på om det var bra eller ej)
Med ditt resonemang att det endast är elektronik som känner av att en sladd bryts, så skulle man bara behöva investera en 100-lapp för att få ett fullt fungerarnde och tryggt larm i sitt hus.  ;D Vad alla som har dyrare larm känner sig blåsta nu!

Larm köper man för att man känner sig otrygg och vill skydda sig själv, sin familj och sin egendom. Då är inte de ca 4000 kr som ett RIKTIGT larm kostar någon stor investering.

Många fler känner sig otrygga idag än för säg 20 år sedan, så därför har det kommit upp en jättestor marknad med massor av larm i alla möjliga konstruktioner.
OK, Du kanske känner dig trygg med ditt billiga larm, men funktionen är INTE 100% säker och det tycker jag att den skall vara när man köper säkerhet.

Du får inte samma funktionstrygghet i ett lågprislarm som ett dyrare.
Varför godkänner inte larmfirmor och räddningstjänsten att du ansluter ditt billiga larm till deras larmcentraler? Om de nu är lika bra, så borde det inte vara något problem. ;)

Jag är inte larmförsäljare/installatör eller har köpt något dyrt larm och känner mig blåst, utan larmutrustningen i vårt hus fick vi i present av vår kompis som är larmtekniker som har testat många olika larmsystem, både billiga och dyra. De billiga faller ifrån rätt snabbt på ett eller annat sätt. Oftast genom att de inte larmar när de skall!
 
Tyvärr blev detta lite långt, men läs gärna genom hela mailet... tack.

Jag håller med om att om man vill känna sig trygg så ska man satsa på ordentliga grejor, helt klart.

Men det är fortfarande ingen som kan berätta vad som är fel på ett billigt larm.

Jag har jobbat med elektronik i 20 år och ser inget som helst fel i produkterna som fanns för 15 år sedan. De är oftast mycket mer driftsäkra än dagens mikroprocessor-styrda enheter. Som exempel har vi en tvättmaskin från 92 som aldrig gått sönder medans styrkortet i grannes tvättmaskin från 2003 har redan gått sönder 3 gånger.

Vår DVD-hemmabio av dyrt och känt märke har fått byta moderkort två gånger pga processorfel, medan vår CD-spelare från 95 fortfarande fungerar utmärkt.

Min mobil telefon från 2004 'fryser' helt plötsligt och är stendöd tills man plockar isär den i smådelar och låter den ligga en stund, medan min första Philips Fizz fortfarande fungerar utan problem...

Och så vidare...

Så kom inte att påstå att gammal teknik är dålig bara för att den är gammal, det köper jag inte.
Självklart har inte tillverkarna bara 'rullat tummarna' i 15 år men om man jämför med både datorer, telefoner, bilar osv så har ju inte grundfunktionen ändrats eller blivit så mycket bättre. Det som har ändrats och utvecklats är ju finesserna, hastigheten och användarvänligheten (och i bilarnas fall även säkerheten). Men Windows krashar betydligt oftare nu än förr. Telefonerna låter inte mycket bättre än förr men du kan ta bilder, lyssna på musik och läsa mail på dem istället. ..

Som thomas33 skriver ovan:
Larm köper man för att man känner sig otrygg och vill skydda sig själv, sin familj och sin egendom. Då är inte de ca 4000 kr som ett RIKTIGT larm kostar någon stor investering.

Visa mig ett larm för en normal stor villa som komplett kostar 4000 så köper jag det av dig direkt!

Har gjort en helt oventenskaplig undersökning på internet baserat på mitt behov för en 2-plans villa med källare och fristående garage;

1 centralenhet
24 dörr/fönster kontakter (Vi har dubbel fönster överallt, dvs 2 per fönster)
3 knappsatser för av-/påslag (Entre, garage och källaringång)
4 rökdetektorer (3 plan plus garage)
3 rörelsedetektorer
1 utomhussiren

Inga speciella konstigheter i denna konfiguration, anser jag. Sök på 'larm' på www.google.se så hittar ni nedanstående firmor på första sidan.

Följande priser fick jag från deras hemsidor:
Svensk Larmtjänst
28.200 kr + centralenhet som inte är prissatt på hemsidan + installation av extra tillbehör utöver grundpaket

Larmtorget
37431 kr inklusive installation (kostnad 8960 kr)

Aroundio
27400 kr + installation av extra tillbehör utöver grundpaket + dessutom 165kr/månad för att jag har brandvarnare/IR-det/extra knappsatser ????

gb-trading
10673 kr + egen installation

Clas Ohlsson
6190 kr + egen installation

Är det verkligen berättigat med 4 gånger så högt pris hos Larmfirmor för dessa produkter? Jag tvivlar starkt på att om du skulle kontakta fabrikerna som tillverkar produkterna så skulle inte priserna skilja speciellt mycket.

Jag har tidigare sålt skor och stövlar via import från USA och Asien. Mitt (och alla andra återförsäljare i Sverige's) inköpspris, inklusive tull, moms och frakt är ca 350 kr per par på ett speciallt par stövlar. Dessa säljs både på Internet och över disk i Sverige för 1995 kr. Vem tar pengarna där?

Jag tror att det är enorma påslag på produkterna när de väl hamnar inom EU och vidare in i Sverige och till en återförsäljare.
 
Edarna:
När jag talar om larm för 4000 Kr så talar jag om en grundsats med:
1st Centralenhet
1st Manöverpanel
1st IR-detektor PI
1st Magnetkontakt
...sen om du vill ha fler detektorer mm så blir priset givetvis annorlunda.

Jag bryr mig egentligen inte, om du köper ett lågpris larm eller ett riktigt godkänt, men ta och fråga Svensk Larmtjänst, Securitas och Larmtorget varför deras larm är så mycket dyrare än det som finns på CO som borde vara lika bra och ännu en gång, Varför godkänner inte larmfirmor och räddningstjänsten att du ansluter ditt billiga larm till deras larmcentraler? Om de nu är lika bra, så borde det inte vara något problem
 
Har köpt några larm genom åren och tror mig förstå hur man skall tänka. Idag....

Man utgår från funktioner man vill ha. Inte tekniken. Vill jag larma när jag sover, skall barnen kunna hantera larmet, surfa in? Vad händer när jag blir sjuk? Vid överfall? etc. Mao exakt vad vill jag uppnå med ett larm? Säkerhet, skydd, förebyggande, bekvämlighet?

Behöver jag detta till exempel?

Skalskydd
-(Magnet varje fönster och dörr-, Glaskross nedervåning-, linjedäckare vid behov-,  Inbyggt/dolt om möjligt. Programmerbart så man kan öppna fönstret på natten.)
Fullt skydd
- (Däckare

Programmeringsbart brandlarm i sovrum, kök, tvättstuga och vardagsrum, garage.
Sjukdomslarm vid sängar och i badrum.
Överfallslarm

Programmeringsbar centralenhet utefter vad som önskas och hur många anslutna enheter.
Kamera triggers från centralenheten.
Triggers till belysning i husetoch utomhus.
Triggers till ex.vis markiser.

Kontrollpaneler vid ytterdörr, garage, hall/sovrum.
GSM-modul samt vanlig teleuppringar. (Måste klara ADSL)
Batteribackup.
Åskskydd
Överbelastningsskydd
Sabotageanpassade moduler och dragning.
Sirener inom- och utomhus,
Blixtljus, etc.

Sen är det andra parametrar som styr. Behöver jag service? Ansluta till larmbolag? Enkelt att bygga ut? Anläggningsintyg höjer värdet på fastigheten och sänker premien. Vissa bitar kräver godkända larm, utesluter trådlöst och kräver installation och service.

När det gäller Kina, så tro mig, Om inte importören själv kollar kvaliten, så gör inte kineserna det heller.... :)

Skulle därför själv lägga ner en oerhörd tankekraft innan larmet köptes in. Dom billiga larmen uppfyller tyvärr inte dom tekniska och funktionella förutsättningarna man sätter upp. Och vart 5:e år vill jag ha byte av batterier i sirener och centralenhet.

PS. Är oerhört nöjd med brandlarm i barnens sovrum då en av tjejernas täcke tog eld en gång... Säkerhet är väl en av dom sakerna jag anser man VERKLIGEN skall investera i.
 
thomas33:
Jag förstod att det var en grundsats du pratade om, men bara för att förtydliga det som skrivs i både denna men framför allt en del av de andra trådarna som handlar om larm, var jag tvungen att göra en komplett lista. ;)

Det är väldigt lätt att det låter bra och billigt '...när man lika gärna kan köpa ett godkänt larm för 4000 kr...'

Och angående att larmfirmor osv inte ansluter 'billigare' larm så tycker jag faktiskt att det är fullt naturligt, liksom att de inte ansluter centraler av ANNAT fabrikat (må vara hur dyrt det än är) utan endast deras egna.
De kan inte veta hur ett direkt importerat larm fungerar och kan därmed inte ge support via telefon, bevakningsbolaget kan inte stänga av larmet utan att läsa manualen, osv.
Detta är fullständigt självklart så därmed är de tvingade att säga att de kan godkänna den och den modellen och inga andra (oavsett pris).
Tyvärr blir det nog så att priset kan ligga högt för att de som vill/måste ha en anslutning till bevakningsföretag är tvingade att använda just deras produkter. Därmed ingen konkurrens från andra tillverkare.

Tyvärr ingen fri marknad...

Även om du importerar deras utrustning från USA över internet (till 20-25% av det svenska priset) så FÅR du inte ansluta ditt larm till dem eftersom du dragit det själv, däremot kanske det går bra om du anlitat en behörig installatör.
Så, summan av kardemumman borde då vara att de inte VILL ansluta andra larm än de som de har installerat/sålt därför att de då tappar monopolet.

Jag har frågat larmfirmor för länge sedan (runt 1998) när det var aktuellt i ett helt annat sammanhang, och en del svarade då precis som jag angivit ovan; är inte en viss utrustning installerat efter en viss standard (läs: centraler som de vet hur de fungerar, inte av en viss kvalitet) så kan inte deras personal fjärr-hjälpa kunden.
Dock hade det bolag vi använde då, inga problem med att så sent som 1998, årligen förnya ett larm-avtal från 1984 där larmet var baserat på en centralenhet från samma tid, dvs helt analogt system med en handfull transistorer och en yttre larmuppringare.

Detta gamla larm har haft en hel del falsklarm, dock INGET som varit beroende av själva larmcentralen, utan yttre givare som har gått sönder.



På mitt fd jobb så var jag inblandad i offertproceduren vid upphandling av en uppgradering av vårt befintliga larm som blivit för gammalt. Detta var ht-2004.
Det offerten gällde var utbyte av befintlig larmcentral + ny kortläsare + 5 IR-detektorer. Ingen speciell kabeldragning utan i stort sett all befintlig installation gick att återanvända.

Vi tog in en offert från det stora bolaget som redan har serviceavtalet och gjorde installationen från början. De ville ha 142.000 kr för detta !!!!!!!
Ni kanske kan gissa vad vi sa....

Vi tog in fler offerter från andra fristående firmor och de låg på ca 60% av kostnaden ovan, tyvärr ville det stora bolaget inte ha oss anslutna längre i så fall.

Så tills vidare kör de på med den gamla utrustningen så länge den håller, vilket den gör alldeles utmärkt just nu.



Jag vet inte om jag är helt ute och cyklar, men jag vidhåller att pengar inte alltid är kvalitet.

Vore tacksam om någon från larmbranchen gjorde ett inlägg, därmed inget ont sagt om de som redan svarat. Vore dock nyfiken på vad någon insatt person faktiskt tycker när man nu kan vara anonym i inläggen...

Dessutom måste jag passa på att tacka för kommentarerna hittills, jag har hittat en hel del andra intressanta produkter på nätet som inte har varit speciellt dyra, dock högre än CO.
Klart är dock att jag kan aldrig tänka mig att betala över 30.000 för ett larm. För den summan får jag inbrottssäkra dörrar och pansar fönster runt om, och då behövs inget larm...

 
OLHA:

Jag håller helt med dig att man måste utgå ifrån de behov man har till att börja med. Du har helt rätt i det och jag har också försökt tänka på det mesta när jag gjort min spec och behovslista i tidigare inlägg.

En hel del av de alternativ som du listat ingår i alla system jag tittat på, inklusive Clas Ohlssons.
Däremot har inga av de jag har kollat upp, tex markisstyrning, belysningskontroller, åskskydd, överbelastningsskydd, osv.
Om dessa funktioner ens finns tillgängliga så är de iså fall ytterligare tillbehör med mer extra kostnader, förstås ::)

Sen använder en del larmbolag trådlösa larm för att minska installationstiden, men de är inte godkända (!) alltså bryr sig inte försäkringsbolagen om att du har ett larm och du får inte minskad självrisk, lägre premier, osv.
En del larmbolag går dock in och täcker din kostnad för tex självrisken och det kan ju vara bra i sig.
 
Har även jag tittat på Clas Ohlsons larm men fick upp ögonen för en annan larm tillverkade nämligen PIMA, som är ett israeliskt företag tror jag ( www.pima-alarms.com ). Det svenska företaget All-teknik (http://www.allteknik.com/larm.htm) är en av återförsäljarna.

Efter varit i kontakt med Manfred Zeitelberg på All-teknik känns detta larm som ett vettigt alternativ. Enda nackdelen jag hittat direkt är att extra knappsatser för larmet om man köper de som erbjuds av PIMA är svinaktigt dyra förhållande vis till vad ett larmpaket kostar där de ingår.

Är det något som har något positivt eller negativt att säga om PIMA:s larm?

Är de bättre eller sämre än just Clas Ohlsons larm?

// Snozzi
 
Har precis installerat larmet som det hänvisas till ovan. I förhållande till priset tycker jag man får mycket för pengarna. Jag har aldrig haft avsikten att ansluta till larmcentral, har familj och grannar som larmas istället, med "utryckningstider" och dygnet-runt service som ingen central kan matcha. Den kravspec jag har uppfylls alltså med råge.

Har testat lite olika "inbrottscenarios" - och av de drygt 20 försök jag gjort har den larmat varenda gång. Falsklarm är för tidigt att säga någonting om.

Största nackdelen är att CO inte har hela sortimentet (extra knappsats saknar jag). Det får jag beställa någon annanstans ifrån. En mindre nackdel är att expediterna på CO inte har en aning om vad de säljer - man får läsa på själv.
 
-> aiskylos

Jag antar att du syftar på Clas Ohlsson larmet.   :)

I så fall...
... så finns det faktsikt en lös knappsats på CO.
Gå in på deras hemsida och i 'Kategorier' till vänster så klicka vidare till:
El & Elektronik/Larm & Bevakning/Kodströmbrytare
Där finns det två knappsatser varav den ena är för detta larm. (299kr)

Sedan håller jag med om att både CO's, och andra 'varuhus', -personal inte är så värst insatt i det man frågor om.
Tex saknar jag en riktig järnhandel där man kan få hjälp med det man behöver utan att den man frågar ska behöva ringa runt för att ta reda på min fråga...

Jag kommer att installera detta larm i huset, för jag behöver inte heller någon uppringning till bevaknings-/larmcentral. Larmet kan ringa upp 5 olika telefonnummer och skicka meddelande till personsökare, det räcker gott för mig. Vi har en väldigt bra grannsamverkan och en bra kontakt med så gott som alla grannar i området.

Så här kommer nog min anläggning att se ut när den är klar:
4 brandvarnare, en på varje plan + garage
Magnetkontakter på samtliga dörrar och fönster (för att kunna ha ett skalskydd på natten)
1-2 IR-det. för inre skydd
Kodpanel vid entré + garage
En dold brytare, med två lysdioder för status, på övervåningen vid trappan för att enkelt kunna aktivera nattläget mha två tryck
Förbereder även kablage för ett par små web-kameror för att vid larm kunna spela in bilder.

Dock kommer nog både magnetkontakerna och IR-det. bli av den bättre kvaliteten än billigast möjligt. Detektorn som följer med i larmpaketet från CO ser väldigt liten och ömtålig ut.

 
Oavsett val av larmtyp så skippa det där med trådlösa larm, precis som nämts så är de lättstörda (Kanske inte just av taxi dock, men av annat som finns på 400Mhz bandet). 800Mhz larm?? Är de verkligen godkända i Sverige utan licens, trodde det bara var mikrofoner som fick finnas där?
Vad jag ville säga att det är inga problem att göra ett trådlöst larm STENDÖVT, så att detektorerna inte har en chans att berätta att inbrott pågår. Kanske kunde jag tänka mig att komplettera ett larm med någon enstaka trådlös detektor. Men inte bygga upp hela säkerheten kring det. Jag talade med ett av de större vaktbolagen som ville sälja ett trådlöst larm till mig om detta och fick till svar att om detektor blir utstörd så genereras ett "tekniskt fel" i centralapparaten. Fint, sa jag åker väktarna på ett sånt lam då?? NEJ, blev svaret......
 
Edarna skrev:
-> aiskylos

I så fall...
... så finns det faktsikt en lös knappsats på CO.
Gå in på deras hemsida och i 'Kategorier' till vänster så klicka vidare till:
El & Elektronik/Larm & Bevakning/Kodströmbrytare
Där finns det två knappsatser varav den ena är för detta larm. (299kr)
Tack för hjälpen, men det är nog inte rätt knappsats. Jag har köpt larmet 36-1990, och de kodströmbrytare du tipsar om är trådbundna.

Fördelen där är att man kan kombinera trådlöst och trådbundet. Viss redudans har jag inbyggt, utan att det kostar skjortan.
 
Lite seriösa alternativ:

http://www.villasakerhet.se/
(En portal för olika säkerhetsprodukter.)

http://www.boschsecuritysystems.com/se/en/start/load.htm?news&cms={site:se;ID:se1030}
(Hög kvalitetslarm.)


http://www.siemens.com/index.jsp?sd...ni1249846pc174z3&sdc_sid=31598754888&
(Hög kvalitetslarm.)

http://www.teletecconnect.se/index.asp?Site_ID=1
(Ett bland dom vanligare larmen.)

http://www.safetyline.se/
(Galaxy slåss med Teletecconnect)

Om man ändå lägger mkt pengar på att bygga hus, kan man satsa lite på säkerheten ändå. CO larm känns helt fel i ett nybygge. Som att köpa kök från Grönland, vitvaror från en Ukrainsk tillverkare..... Och installera dom med hjälp av pakistanska elektriker. ;) Ett integrerat larm kan vara den bästa investeringen någonsin för Er.

Och nej, jobbar inte i larmbranschen men är hyffsat insatt.
 
OLHA skrev:
Om man ändå lägger mkt pengar på att bygga hus, kan man satsa lite på säkerheten ändå. CO larm känns helt fel i ett nybygge. Som att köpa kök från Grönland, vitvaror från en Ukrainsk tillverkare..... Och installera dom med hjälp av pakistanska elektriker. ;) Ett integrerat larm kan vara den bästa investeringen någonsin för Er.

Och nej, jobbar inte i larmbranschen men är hyffsat insatt.
Köpa kök från Grönland? Det var en rätt krystad liknelse!

Det man får fråga sig är väl snarare vilka behov man har. Jag har inte behov av koppling till larmcentral, och den driftsäkerhet jag efterfrågar klarar rimligen CO-larmet av. Det får väl också vara någon måtta på paranoian. Att någon tjyv skulle ta sig omaket att störa ut delar av min anläggning ser jag som så osannolikt att jag inte kan försvara de extrakostnader det innebär med ett helt störningssäkert system. Jag har ingen picasso i vardagsrummet.

Nästa fråga är om man verkligen enbart kan lita på ett larm, oavsett kostnad. Vi satsar mer på passiv säkerhet, belysning, lås etc. Grannsamverkan tror jag också mycket på, särskilt i ett så dagbefolkat område som vårt.

Myten säkerhetsföretagen odlar är att inbrotten ökar lavinartat. Synd bara att det inte stämmer med verkligheten! (se t ex BRÅ:s statistik)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.