Hahaha...Epic Fail
----

I unga år testade jag att dra upp en liten Ek ca 5cm i diameter med en Golf 1, eken stod i slänt en meter högre än bilen, anledningen till att jag ville dra upp den var för att få med roten då jag skulle handgräva där för en kommande altan.

Sagt och gjort, vajer runt träd o dragkrok, höga varv på motorn, friskt vågat, ett slack på 2 meter och det bar iväg...... .....tills linan blev spänd och då tog turen ett abrupt slut med skallen i ratten!, enligt vittnen lyfte bakvagnen på golfen med 20 centimeter!!!!
Eken stod fint kvar.

Vad har jag lärt mig på detta.....att dra träd med bilen kräver mod och stor bil;)
 
Bezt skrev:
Jag har försökt det på en buske med bil. Linan gick av med en smäll.
Samma här! och det var ändå en tämligen liten buske.
 
Sommartorparn skrev:
Samma här! och det var ändå en tämligen liten buske.
Skyll inte på busken.... ;)
 
thomasx skrev:
Skyll inte på busken.... ;)
Eller linan heller, för den delen.... ;)
 
thomasx skrev:
Eller linan heller, för den delen.... ;)
Får väl skylla på mig själv antar jag för jag försökte ta en genväg som inte funkade. ;) Upptäckte sedan att det var betydligt enklare att med händerna gräva sig fram till de rötter som fanns under busken knipsa av dessa med sekatör.

Det såg rätt farligt ut också när linan gick av (om någon hade stått i närheten) samt att bilens koppling nog tog en del stryk...
 
Jonnemannen skrev:
Kom att tänka på denna: [länk]
*Haha* fick precis samma tanke, så snälla TS, filma dina försök, och om det går fel och bilen går av på mitten eller nått så måste du lägga upp det på youtube och länka här!!! d^_^b
 
Låna en lite manligare traktor och vecka asfalten... Eller dra den rakt upp med lyftarmarna. ;)


... och filma. :)
 
Zixten skrev:
*Haha* fick precis samma tanke, så snälla TS, filma dina försök, och om det går fel och bilen går av på mitten eller nått så måste du lägga upp det på youtube och länka här!!! d^_^b
Men vadå, mission completed :) Det är ju bara sann bond-anda att skrota en bil eller två på vägen ;)

Goa grabbar... ;)

Här är ett par goa tjejer som använder en väldigt enkel och smidig teknik.

http://www.youtube.com/watch?v=cBo-669iJHg
 
Har sett skogsmaskiner modell större som haft problem med att rycka upp buskar. Tror inte du ska utsätta en bil för det, buskarna kan ha ett rejält rotsystem
 
AXS
Drog upp stora vinbärsbuskar genom att slå in ett långt spätt under rötterna.
Sen olika klossar under spettet och hoppa på andra sidan. Gick förvånansvärt lätt.
 
Stubbe efter äppelträd ca 30cm....

Grävde ur så mycket det gick och högg av så mycket rötter som möjligt med yxa, fyrhjuling och spännband. Tog sats ett antal gånger och fick hugga av lite mer rötter efter att ha lyckats lyfta den lite. Men tills slut gick det, kunde dock plantera potatis i gräsmattan efteråt =)
 
Jonnemannen skrev:
Kom att tänka på denna: [länk]
hahaha, lastat och klart. Kul att folk vill lämna sina misstag till Youtube.........
Träd är inte att leka med, en bil som kvaddar mot ett träd i 100km, brukar bli till skrot, medan endast barken på trädet lossnar på något ställe.
 
Ludwig skrev:
Låna en lite manligare traktor...
Försökt dra upp en 7cm björk med några av rötterna avsågade, gick inte så bra men jag grävde 4st 20cm djupa hål med däcken :cool: så dra upp kan lätt bli svårare än man tror.
 
Jag drog upp en gran med en Audi100 för några år sedan. Liten gran, ca 4meter hög och typ 7, 8cm grov nere vid marken. Stadigt spännband, 2-tons, och med drivhjulen på asfalten. Gick hur fint som helst...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.