Jag förstår ditt resonemang men det finns flera fördelar för mig med solfångare:

- Underdimensionerad tank innebär att större delen av energin i tanken töms kalla vinternätter. Jag kommer därför kunna nyttja i princip allt eventuellt tillskott vintertid (även om det är få soltimmar).

- Sommartid kan jag inte elda i vårt system med kökspanna - det blir för varmt. Solfångare är då ett idealiskt komplement ur ren komfortsynpunkt.

- Vår och tidig höst kommer att ge ett visst tillskott vilket gör att jag behöver elda mindre - mindre slit med veden. Vår/sommar/tidig höst blir det lätt onödig spillvärme vid vedeldning med kökspanna.

Givetvis blir det ett överskott sommartid som vi inte kan utnyttja. Jag lovar att räkna på det efter första året och återkomma. En viktig anlending för mig är att det är kul att mixtra med solfångarsystemet. Men utöver det kommer investeringen att löna sig - även om man räknar extremt lågt, som exempelvis dina 2000 kWh (10-15 års ROI beroende på vilka kostnader jag räknar in i solfångeriet). Men visst - det är långt ifrån en självklar energiinvestering för alla.
 
Hej

*Läs första inlägget och kommentera, de ändrade förutsättningarna är, 4 år senare alltså mer watt för pengarna.

Skulle detta funka idag, (om något år)?

** Idag får jag för summan som tidigare var uppe 50 000.-, solceller ratade för ca 2500 watt
** 28st 90w a 1750.- i sverige inkl moms
** Alt. en STECAgrid får man för ca 17 000.-.

Hur många watt levererar de i genomsnitt i skåne, fördelat på höst, vinter, vår & sommar?
Hur många Kw behövs för "köra" en normal villa för 4-5 personer?
* Gör själv av med ca 2,3kw/timme i genommsnitt

Alltså om jag täcker mitt tak med solceller för 200 000.- behöver jag ingen annan värmekälla ??
* Detta blir idag, 2011-09-19 ca 10 kw.
Eller kostar det 300 000.- och kanske mitt tak inte alls räcker?

är ute efter en diskussion.
 
Ja, förutsättningarna har förändrats men man måste va lite om sig och kring sig för att få det att fungera.

För det första ska din anläggning vara nätansluten, detta för att nätet blir din bank av energi, jag har försökt att belysa detta i trådar på detta forum tidiagare och principen är att använda hävstången mellan fast elpris och spotmarknaden , lite som aktiehandel :).

För det första ska du inte använda 90W paneler, dessa är på tok för små för att göra nytta, just idag är det billigaste du kan köpa watt/kr/yta en 200W monocrystalin panel som kostar ca 4000kr ink moms.

Låt säga att du monterar en anläggning innehållande 60 paneler så har du en anläggning som producerar 12 Kw och kostar ca 300Tkr, av detta får du 60% i bidrag vilket sätter ett pris till ca 140Tkr.

När man levererar till ex E-on betalar dom 4 öre under Spotpris.
När man köper gör man detta till ett fast pris ca 1 kr ink. avgifter.

Detta innebär att du från Mars till Dec antagligen får mindre betalt än det du betalar, mitt i sommaren får du kanske bara 20 öre, men det gör inte så mycket då du inte behöver mycket värme och kan lyxa till det med att bränna på massor av aircondition kostnasfritt :)

Men på Vintern när du behöver värme och bor i Skåne med mindre snöproblem än resten av Sverige blir det mera intressant eftersom det nästan alltid när det är som kallast är solsken ute, om vi tar en extrem dag så som vi har haft de senaste åren då elpriset kutar upp över tio kronor under dagarna när det är som kallast är det lysande att ha solceller.

Om du har 3 timmar av sol en svinkall vinterdag med en 12 Kw anläggning kommer denna att ge dig ca 36 KWh, det är viktigt att under just denna tid MINIMERA sitt eget uttag så att så mycket som möjligt levereras ut, lyckas du bra kanske du säljer 30KWh med el, detta ger dig 300Kr, som du i sin tur köper 300KWh för.. Det använder du i sin tur för att värma ditt hus med i några dagar.

Så.. eftersom elpriserna har börjat skena och cellpriserna gått ner är det nu en utmärkt investering.

Att göra en effektkalkyl utfrån dina behov är inga problem, denna kan du sedan använda vid valet av tillverkare och leverantör.
 
Kanske skulle det vara ett intressant projekt...

...men skulle det inte vara enklare att använda vattenburna solfångare för att värma huset?

Verkningsgrad solceller ~15%
Verkningsgrad solfångare ~80%

På resten av taket (vad du inte behöver för sofångare) kan du lägga solceller för skojs skull.
 
Problemet med vattenburna solfångare är just att dom är ganska så värdelösa när det blir kallt ute, solceller å andra sidan blir effektivare när det är kallt.

Jag använder själv 120 Heatpipes för att värma vatten, och det blir tämligen funktionslöst när vintern kommer.

Problemet med just Heatpipes är att även om verkningsgraden är bättre så kommer antagligen 80% av den energi dom producerar under året, och då helst på sommaren att gå till spillo (förutom varmvatten),

Inget av engergin en solcell gör går till spillo om anläggningen är nätansluten.

Sätt upp heatpipes för skojs skull istället, det har jag gjort, men lägg krutet på den mest effektiva energin vi har, dvs. EL :)
 
NerCon skrev:
Problemet med vattenburna solfångare är just att dom är ganska så värdelösa när det blir kallt ute, solceller å andra sidan blir effektivare när det är kallt.

Jag använder själv 120 Heatpipes för att värma vatten, och det blir tämligen funktionslöst när vintern kommer.
Då är dina rör förmodligen trasiga/dåliga. De är värdelöst när det är mörkt eller molnig under vintern, inte när det är kallt.

NerCon skrev:
Problemet med just Heatpipes är att även om verkningsgraden är bättre så kommer antagligen 80% av den energi dom producerar under året, och då helst på sommaren att gå till spillo (förutom varmvatten),
Då ligger verkningsgraden fortfarande vid 16% d^_^b
Den där beräkningen håller ju inte. Visst är de bäst på sommaren när det inte behövs så mycket energi. Men det är samma med solceller. En solvärmeanläggning ger en bra tillskott under vår/höst. Då producerar dina solceller el med max. 15% verkningsgrad.

NerCon skrev:
Inget av engergin en solcell gör går till spillo om anläggningen är nätansluten.
Elbolaget blir glad när man skänker bort elen sommartid.

NerCon skrev:
Sätt upp heatpipes för skojs skull istället, det har jag gjort, men lägg krutet på den mest effektiva energin vi har, dvs. EL :)
Visst el är en högervärdig energi men TS vill producerar värme. Då är solfångare genvägen.

Övertyger mig med en seriöst kalkyl att din väg är effektivare.
 
De Heatpipes jag använder har solar "key mark" och når därför den av SP satta mininivån för godkännande, och dom är inte trasiga :)

Kanske är det då dags att göra ett fullskaligt experiment :).

Jag upplåter härmed utrusting och material till detta experiment, vore trevligt om vi kunde få opartiska observatörer.

Jag lagrar min energi i nätet och Hetpipenläggningarna lagrar i tankar så ser vi hur mycket energi vi kan hämta tillbaka från november till sista februari.

Det är såklart bra om någon annan med heatpipes kan ta den delen av experimentet då jag lätt kan anses vara partisk om jag gör bägge, Hur stor anläggning har du ? och var i landet befinner du dig?

Mina eller någon annans 120 rör 1800*58 ska ge ett årsutbyte på 8000Kwh enligt expertis, tar jag då och räknar på samma årsutbyte på solceller blir det bra precist 1/3 av min slocellsanläggning, dvs. 6Kw, 30 st 200w paneler, dessa har ett årsutbyte på min bredgrad på ca 7800Kwh.

Alla mätare är redan plomberade och klara så det enda som behövs är en avläsning den 1/12.

Och i detta test mäter vi den energi vi kan använda och inte det som produceras eftersom allas vårt intresse ligger i att använda energin.

Seriösare kalyl än så kommer du inte att kunna få :)
 
Räknade lite på solcellerna för nämnd period, ser ut ungefär såhär, kanske någon med hetpipes kan göra det samma?

November 397 Kwh
December 301 Kwh
Jaunari 310 Kwh
Februari 496 Kwh

Totalt Teoretisk produktion utifrån soldata 1504 Kwh.

Med ett spotpris på 5kr (dagtid) per Kw ger det mig 7520 kr, vilket i sin tur köper mig 7000 Kwh till ett pris av 1.1 Kr / Kwh, dvs ungefär samma som hela årsubtytet på Heatpipes, och detta under de fyra kallaste månaderna.

Det vi inte vet för just detta år är:
Soltimmara
Spotpriserna dagtid under perioden
Snödjup

Ska bli kul :), Det fins inget jag gillar mer än en utmaning, allra helst där jag kan lära mig nått
 
Som redan sagts så fungerar nog inte solanläggningen till 100%. I fjol satte jag 30 st heatpipes i en balja med 50-gradigt vatten. 6 st fungerade i stort sett inte alls och de andra hade olika värden allihop. Nu i aug gjorde testade jag 24 st andra varav 2 var kass och de andra hade olika värden.Så var inte så säker på att det inte kunde vara bättre.Kanske tom så du kommer upp i 8000 kwh. Men visst är solel ändå intressant.
 
Att 120 st heatpipes ska ge 8000Kwh har inget med min anläggning att göra. Men det tycks vara enligt markanden vedertaget att 30 rör ger 2000Kwh, jag tror att det är en önskesiffra som ev uppnås under ideala förhållanden med en mycket låg vattentemperatur, ju varmare vattnet blir destå särrre blir utbytet.

När din acctank eller varmvatteberedare håller 70 grader så är effektiviteten inte mycket att tala om, blir det sedan vinter bli effekten obefintlig och pumpen startar endast för att cirkulera vattnet och vad som händer då är att vi matar ut varmvatten till solfångarna.

Allt som kommer från solen är av godo, och solfångare för att värma vatten är ett bra komplement för att minska energibehovet.
 
NerCon skrev:
Mina eller någon annans 120 rör 1800*58 ska ge ett årsutbyte på 8000Kwh enligt expertis, tar jag då och räknar på samma årsutbyte på solceller blir det bra precist 1/3 av min slocellsanläggning, dvs. 6Kw, 30 st 200w paneler, dessa har ett årsutbyte på min bredgrad på ca 7800Kwh.
OK, du vill jämföra en solfångaranläggning som kostar ~ 40 000 kr med en solcellsanläggning som kostar ~150 000 kr ???

NerCon skrev:
När man levererar till ex E-on betalar dom 4 öre under Spotpris.
När man köper gör man detta till ett fast pris ca 1 kr ink. avgifter.
Och hur bra fungerar din ackumulatortank (Elnät) egentligen? Sälja billigt under sommaren till Eon och köpa dyr tillbaka under vintern?

Sorry, men jag ser inte poängen med ditt resonemang.
 
Nja, nu va det inte riktigt jag som började att jämföra, och testet byggde faktiskt på dina antaganden om effektivitet, nu lägger du bara till argument som inte fans från början, han som lyfte tråden frågade om just förutsättningarna för solceller.

Men du har rätt det är en anläggning som är dyrare, och det finns en förklaring till detta, den är långt mycket bättre, därför slopar staten bidragen på vattenvärmande solfångare samtidigt som dom lägger 60 miljoner nya kronor på solceller.

Anläggning på 6 kw kostar strax över 150 Tkr sedan kan du dessutom får bidrag för detta med 60%, och då är du nere i 70 Tusen, så skillnaden är inte så stor.

Hur "tanken" fungerar har jag redan förklarat men jag gör det igen:

Sommar med lågt spotpris gör att man med fördel förbrukar så mycket man kan av sin el med, ac pumpar osv, som du säger är det liten vits att sälja den då det är mycket dåligt betalt just denna årstid.

Man ser till att diska och tvätta, göra allt som är energikrävande under den ljusa delen av dagen, när man har tillgång till den energi, detta gör att man för var Kw man använder själv fortfarande sparar i paritet med sitt fasta avtal även om sportpriset är kanske runt 20 öre.

När spotpriset passerar det fasta priset, vänder man på förbrukningen och lägger alla lasterna på nätterna, kanske även en accumulator som består av ett batteri som gör att man under de kalla vinterdagarna har kan ta bort nästa hela egna behovet under de timmar som man levererar ut el på nätet.

Detta gör att nästan all produktion går ut på nätet, och förra året låg priserna dagtid på allt från 5-14 kr kwh, så man klarar sig rätt många dagar på elen som alstrar under några få timmar.

Så. nätbanken fungerar så att man säljer dyrt för vad spotpriset kan vara, och köper tillbaka för sitt fasta elprisavtal, differansen blir din förtjänst, förra året blev hävstången 5 ggr pengarna i snitt, läs gärna om priser historiskt på nordpools hemsida, man kan se timme för timma förra vintern.

Detta gör att inte bara solclellerna är otroligt mycket bättre än solfångare, det är även en långt mycket bättre långsiktig investering och även om anläggningen är dubbelt så dyr kommer detta att tjänas in mycket mycket snabbt.

Jag har kollar runt lite på nätet och funnit ett antal nätanslutna solfångaranläggningar som redovisar sin produktion på internet, snittet på 120 heatpipes under dessa fyra månader verkar ligga runt ca 200Kwh producerad energi, sätt det mot dryga 7000Kwh på solceller för en anläggning med samma effekt och ett snitt-spotpris på 5kr/kw (men det bygger på att man har ett fast elvtal man köper sin el på runt en krona).

Men igen är det så att all solenergi är bra, men solceller är där man ska lägga sina pengar nu eftersom priserna gått ner och elen blir bara dyrare och dyrare.

Jag är fortfarande helt seriös vad gäller testet.
 
Redigerat:
själv tänkte jag mig luftsolfångare som solvärme som fungerar förvånansvärt bra i södra sverige om vinternt och solceller för ventilation, styrning av markiser och dörrar samt belysning och de stora eltjuvarna i hushållet
 
Jag har en kompis som är involverad i ett bygge av en ny brandstation. Där har man bestämt sig för att installera solceller för att värma varmvattnet med och anledningen är att solceller är effektivare än vattenburna solfångare.

/Mats
 
Visst är solceller säkert effektivare när det är som kallast och "mörkast" eftersom varje liten kilowattimma gör nytta, men jag har svårt att tro att det klår solfångare i utnyttjad energi per investerad krona årsvis. Man slänger säkert bort en massa på sommaren, men höst och vår plockar man väl ändå hem rätt mycket energi och investeringen är inte så stor.

Jag menar, vad blir årsmedelverkningsgraden på solfångare? Nån skrev tidigare att de ger 80% som bäst, om de ger 0% i januari och vi säger att det är linjärt med solhöjden så blir det ju ändå 40% i medel på årsbasis och priset är lägre.

Detta säger jag som glad solcellsägare. Jag funderar på att komplettera vår solslingeförsedda beredare med en solfångare så får värmepumpen vila på sommaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.