kalleanka70 skrev:
Så här tycker jag skillnaden visar sig mest:

jämfört med

förvisso olika arkitektur men visst är det snyggare med putsen
Vilken fasad som är snyggast beror förstås mycket på vad det är för stil på huset.

Själv tycker jag nyfunkishus är grymt fula.
Länge leve falurött och vita knutar! :)
 
Vilma skrev:
Vilken fasad som är snyggast beror förstås mycket på vad det är för stil på huset.

Själv tycker jag nyfunkishus är grymt fula.
Länge leve falurött och vita knutar!   :)
Ha ha....allt sitter i betraktarens öga....men visst är det skönt med mångfald, trist om alla hus såg likadant ut... ;)
 
kalleanka70 skrev:
Johann, inte skall du be om ursäkt för att du startar en ny tråd, även om man kan söka lite först....


Så här tycker jag skillnaden visar sig mest:
[bild]


Välkommen i gänget av oss som ställer novisa men kul frågor!

Kalle Anka vad är det DÄR för hus??? Försökte backa länken men jag fattar inte ett ord finksa... Men det var en himla snajjsigt hus! Tips tack! ;)
 
fia_mstd skrev:
Kalle Anka vad är det DÄR för hus??? Försökte backa länken men jag fattar inte ett ord finksa... Men det var en himla snajjsigt hus! Tips tack! ;)
Hyvää Päivää! Va kan du inte finska....trodde det var allmänbildning ;). Om du kollar på http://www.jamera.fi och sedan klickar på "Jämerä-mallisto" så ser du en massa snygga finska stenhus....bilden kommer därifrån.  Testa de andra länkarna med, det finns mer hus och inspiration. Mycket ritning också.  Lycka till!
 
Är det någon här som haft problem med ett relativt nytt hus med puts (nytt=0-20 år)?
 
I Enskede finns en villa byggd -95 som de fick putsa om nu.
Det hade spruckit och rasat ner på sina ställen.
Huset är Värsåsvilla, tror jag..Ett putsat trähus alltså.
 
Min pappa påstår att det blir knepigt om man har dött material (=puts) på ett levande material (=trä) istället för att ha putsen på annat dött material som sten eller betong. Vi funderar ju också på putsfasad... Men får man inte garanti på en putsfasad? 20 år skall väl vara rimligt att det håller i alla fall tycker jag!
 
När man kör med armering och de fästen som Optiroc anvisar så ska det funka med puts på träfasad (så kallad revertering). Mellan träet och putsen finns även en putsskiva (hård mineralull).

Fästena är skitdyra (drygt 10 kr styck) och de tar upp rörelserna från träet. Fästet består av en plåtvinkel, en vajer och en ögla.... Det är nog vajern som flexar åt alla håll som tar rörelserna.

Därmed inte sagt att det kan gå åt helsike ändå.

Skit in, skit ut som man säger.

Har man putsat felaktigt så kan ju allt ramla ner. Hoppas själv att vi gjort enligt konstens regler - annars får vi bita i det sura om nåt år...


ps. Förr använde man inga lyxiga fasadfästen utan spikade fast armeringsmattan (rostfritt hönsnät) med märlor och det finns ju en hel del såna kåkar med fungerande puts.  Vårt hus var putsat på det sättet, men vi rev ner det pga påbyggnaden av en våning. Vi ville också passa på att isolera huset när vi ändå höll på.

EDIT
Här finns en pdf på Fasadfäste Röd som används:
http://www.optiroc.se/optibas/pdf/serpo311.pdf
 
Jag tror inte att det är speciellt vanligt att det går åt skogen.
Man ha ju gjort så här i många år nu, t.o.m. på gamla timmerkåkar.
Mitt exempel ovan belyser bara att det KAN gå åt skogen.
Men det är ju inte helt okänt... :)
 
Till våra kupor använde vi Masterfacade som går att putsa direkt på. De är en mineralskiva som innehåller betong. Tung och hård.

 
När det gäller kulören på putsad fasad, hur håller den sig när sol och vind ligger på? Är det lätt att byta färg om man skulle vilja?

Hälsningar,

Anna ::)
 
Jätteenkelt - kompressor, färg, färgspruta behövs. Kompressorn och färgsprutan hyr man för några hundralappar. Färgen kotar ett par tusen för ett hus.

Sen ska man ju att täcka fönster, takfot och grund samt måla när det inte blåser - annars lär grannen bli gramse när bilen hans/hennes är prickig av etsande färg ;)

(OM man får färg på fönsterplåt/fönster så måste man ta bort färgen snarast då färgen etsar sej fast. Annars blir det fula permanenta märken.)

 
Den håller sig mkt bättre än färg på trä. Det är olika typer av färger. Livslängden på själva kulören är min över 20 år. Har du en ljus färg ännu längre. Vi har ett terrakottafärgat hus i dag (putsat 1990) och den enda förändring man kan urskilja är att det kommit lite alger på vissa delar, detta kan dock tvättas bort men det är jag för lat att göra. Det målade partiernas färg, i synnerhet på solsidan har "svalnat" betydligt under samma tidsperiod.
 
Man har väl lagt puts på träkåkar i alla tider. Jag bodde på 80-talet i en gammal prästgård från 1700-talet som var gjord i timmer med vass och puts på utsidan. Fast det är väl en viss skillnad på timmer och plank. ;)

mvh
David
 
Allt hänger på hantverkaren anser jag.

Som någon sa så har man putsat träkåkar sen urminnes tider med bra resultat, samtidigt som puts på stenhus ramlar ner stup i kvarten på andra håll.

Som alltid så gäller det att man vet man håller på med och inte fuskar i något skede. Dålig rengöring av underlaget kan få hela klabbet att ramla ner t.ex.

Huruvida de nya metoderna att putsa trähus är bra eller dåliga vet jag inget om, men så länge som det finns garantier måste man våga prova.

Att byta färg på en putsad fasad är nog inte "lätt som en plätt". Snarare "inte så himla svårt". :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.