E
Jag har mätt med spårfilm på vintern och har en egen billig gasmätare sedan i somras. Den visade samma som spårfilmen till en början några veckor, men steg sedan till det dubbla. Fast det ska vara mest på vintern. Vi har bara markradon så jag hade 140 i mitt arbetsrum förut och nu är det 351, på bottenplanet är det 440.

Enda vi kommit på är att berget bakom strålar mer och att det rinner ner mera vatten nu. Eller kan det vara mätarfel?
 
Det utsöndras väl lika mycket radon hela tiden, så anledningen till att man mäter under vintern är att man vädrar mindre då. På sommaren har man kanske korsdrag största delen av dagarna.

Spårdosorna visar ju ett medelvärde, din mätare visar väl momentant? Och den momentana nivån varierar antagligen över dygnet och kanske även över veckan, beroende på hur ofta man öppnar ytterdörren, hur ofta man duschar, hur ofta man lagar mat (köksfläkten) etc. Antagligen varierar den också beroende på hur luftcirkulationen är inomhus (d.v.s. en stängd dörr några timmar kan höja nivån tillfälligt).
 
  • Gilla
danne_08
  • Laddar…
S
Som nerre skriver så handlar det om ventilation, rimligtvis borde värdet vara som högst när det är tillräckligt kallt ute för att man skall stänga alla fönster och dörrar men innan temperaturskillnaden blir så stor att självdraget blir stort (om du har självdrag). Men om det är markradon så är väll ekvationen knepigare än så. Har du t.ex. stort undertryck i huset så borde rimligtvis mera radon sugas in från marken.
När man mäter radon så kan man tydligen direkt se om en dörr öppnas eller stängs eftersom värdet påverkas direkt... så står man med dörren öppen i 20 min och pratar med grannen så har man ju vädrat ut rätt mycket...
 
E
Spårfilm var 2 månader en vinter, min Ramon 2.2 visar inget på 48 timmar, sedan har jag S som veckosnitt och L från det jag började mäta. Har nu 339/343. Enda jag kan komma på nu annars är att huset ventileras mindre och att det inte är fart på värmetermiken än.

Radonkonsulter mäter året runt och så har jag i många år utan att märka några större skillnader, utom nu.
 
Redigerat:
radon har jag läst trivs bäst vid elledningar som vattenledningar...har er fuktkonsumtion ökat den här perioden dvs har er vattenförbrukning ökat? har ni gjort något installationsarbete nyligen som kan påverka? läste något som kanske inte alla känner till att jonisering effektivt reducerar radon på billigaste sättet för övrigt..
 
E
snuttensnatten skrev:
radon har jag läst trivs bäst vid elledningar som vattenledningar...har er fuktkonsumtion ökat den här perioden dvs har er vattenförbrukning ökat? har ni gjort något installationsarbete nyligen som kan påverka? läste något som kanske inte alla känner till att jonisering effektivt reducerar radon på billigaste sättet för övrigt..
Har du en länk om joniseringen?
 
Nerre skrev:
Det utsöndras väl lika mycket radon hela tiden,
Nej, det är inkorrekt. Det utsöndras olika mycket radongas beroende på en rad olika faktorer, såsom lufttryck, temperatur och markfuktighet tex.
Vid vilka tider koncentrationen blir högst varierar mellan olika fastigheter och har bla. att göra med varje fastighets förutsättninga vad gäller grundförhållanden mm.

Empiriskt så ser man dom högsta momentavärdena just vid den här tiden, när sommar går över i höst. Så dina iaktagelser är nog helt korrekta!

Ovan sagda gäller givetvis endast för radongas som avges från mark.
Att vi sedan vädrar mindre under eldningssäsongen påverkar givetvis också, men det är alltså inte den enda faktorn som avgör, ej vanligtvis heller den dominerande.
 
E
Tack det verkar knappt en del konsulter veta, finns det att läsa på annat ställe?

Varför blir det mest nu, det jag gissar att det är dålig ventilation och värmen knappt är på?

Verkar sjunka nu med högre radiatorvärme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.