Jag undrar hur stor kopplinsdosa jag behöver för att det ska vara något så när lätt för en amatör att koppla ihop trådarna, räcker det med en dosa som är 80x80mm eller ska man köpa det som kallas kopplingslåda på Claes O. En annan fråga, i vissa EKK kablar 3x1,m5 så är fasen svart o i andra brun, är det ingen standard på det eller kan det vara så att jag hittat en gammal rulle?
 
  • kopplingsdosa 004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det räcker utan problem med en vanlig så kallad GB dosa. Den är nog 80*80. EKK 3G1,5 innehåller färgerna Brun, Blå och Gulgrön. Men denna standarden började gälla för typ 7 år sedan eller något liknande så du kan mycket väl hittat en lite äldre EKK med svart fas. Men om du ska koppla som skissen visar måste du koppla en "spartrapp" annars kommer det inte räcka med 5x1,5 till brytare och uttag.
 
Den här dosan borde det funka med.
http://www.elbutik.se/product.html/kopplingsdosa-eljo-u56-ip56

2001 (eller om det var 2002) ändrade fasen färg från svart till brun. Har du en EKK med svart fas så är det mycket riktigt en gammal rulle.

Edit: Svarade visst i en ouppdaterad tråd jag haft i en flik.

//Patrik
 
Tack , ska jag köra dosa med plint eller utan o med klämma, vilket blir minst trångt?
 
Utan plint det är bäst. Plint är bara ivägen och tar plats.
 
Det kommer inte bli trångt det kommer gå jätte bra behöver inte använda Wago 8or.
 
Ja, precis. Köp dosa utan plint, annars släng iväg den så långt du bara kan! Plintar är bara ett jäkla sattyg i dosor, framförallt om man ska koppla mycket i en dosa.

//Patrik
 
Tack tack, då ska jag leka att jag är en riktig elektriker o köra utan plint:)
 
Patrik_Hed skrev:
Ja, precis. Köp dosa utan plint, annars släng iväg den så långt du bara kan! Plintar är bara ett jäkla sattyg i dosor, framförallt om man ska koppla mycket i en dosa.

//Patrik
Vad ska man annars använda i en dosa som sitter utomhus? Lämplig IP på dosan såklart!
 
Toppklämmor, såklart! Wago, Helacon, ubåtar, torix. Välj och vraka, vissa är bättre än andra, men samtliga är bättre än plint!

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Toppklämmor, såklart! Wago, Helacon, ubåtar, torix. Välj och vraka, vissa är bättre än andra, men samtliga är bättre än plint!

//Patrik
Funkar alla dessa utomhus?
Det är ju skyddat för fukt och UV-ljus men det kan bli en del temperaturförändringar.. -20 på vintern.. Vill ju inte att dom ska gå sönder pga det.
 
Ja, jag har aldrig hört talas om att de inte skulle vara det.

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.