Hej!

Flyttade till radhus för några månader sedan och det börjar bli dags att förstå sig på sin panna. Det är en elpanna som värmer vatten som i sin tur går ut till elementen. Vad jag kan förstå har den en utegivare men ingen innegivare.

Det finns en inställning som styr lutningen på kurva, där kurvan styr hur utegivaren påverkar framledningstemperaturen, vilket jag fattar är detsamma som hur varmt vattnet är som den skickar ut till elementen. Så långt är jag med.

Men sedan finns det även inställningar för "börvärde för rumstemperatur", och man kan ställa in olika värde för tid på dygnet, veckodagar och lite sånt. Men vad jag inte förstår är vad (eller ens om?) olika värden på detta egentligen påverkar för något (kanske när pumpen är på eller av...?), och hur den kan göra det om den ändå inte har någon innegivare att jämföra med?
 
Om jag fattat rätt så ställer du in börvärdet så att du får lämplig temperatur, låt säga 22 grader. Om sedan temperaturen inomhus inte håller sig konstant när utetemperaturen ändras då ska du ändra lutningen på kurvan.
 
mlkjhr skrev:
Om jag fattat rätt så ställer du in börvärdet så att du får lämplig temperatur, låt säga 22 grader. Om sedan temperaturen inomhus inte håller sig konstant när utetemperaturen ändras då ska du ändra lutning bör vara helt öppnaen på kurvan.
Så är det. Och just därför bör man trimma in pannan vid minus grader. Det ska vara så kallt som möjligt. Och alla termostater bör vara helt öppna.

//////////////////////////////////////////////////////////////

Vad är det för panna ni har?
 
Tack för svaren, men jag förstår fortfarande inte riktigt hur det fungerar. Hur påverkar det jag ställer in som rumsbörvärde egentligen pannans funktion?

Om jag t ex ställer in 22 grader som "rumsbörvärde", tänker man ju sig att pannan skulle stänga av sig (pumpen?) om det är över 22 grader inomhus. Men eftersom det inte finns någon inomhusgivare, så hur kan den då veta om det faktiskt är 22 grader inomhus eller inte? Vad har jag missat?
 
@BigGitt, pannan heter Nibe EVC 270 och på den sitter en RVA36.531. Jag har läst igenom manualen för RVA36.531 och lyckades utifrån det ställa klockan rätt, och räkna ut att den nog inte är optimalt inställd, men jag vill gärna förstå hur den funkar innan jag börjar pilla alltför mycket :)
 
Kanske det inte påverkar alls hur du ställer rumsbörvärde då du inte har någon innetempgivare.
Utan det gäller att ställa in kurvan rätt i vinter.
 
Pannan känner till utomhustemperatur. Utifrån denna skickar ut varm vatten till radiatorkretsen.
Exempel. Vid 5 grader ute, +29 in i radiator. Då bör det bli + 20 inomhus.
Vid minus 20 ute in +58 grader.
Det är isoleringen/hur pass bra huset är isolerat samt dess förluster som avgör vilken kurva skall användas.

Pannan ska ge så mycket som krävs till husets värmeförlust, samt att värma upp till dina 20 grader.
Således vet den inget om den verkliga inomhustempen.
Väljer man fel kurva, kan det bli +20 vid +5 ute men +25 vid minus 20 ute. Dvs. Man måste välja rätt kurva för rätt hus.
 
Hmm, nu hittade jag något i manualen som jag nog missade innan.

"Om ingen rumsenhet finns ansluten, justeras framledningstemperaturbörvärdet inte via rumstemperaturens inverkan. I detta fall sker omkoppling av dygnsvärmegränsautomatiken enligt inställda börvärden.
Som bas för denna process används framledningstemperaturbörvärdet och det aktuella rumstemperaturbörvärdet.
Om framledningstemperaturbörvärdet faller under rumstemperaturbörvärdet plus ett justeringsvärde, frånkopplas värmen.
Värme FRÅN: TVw = TRw + 2 S/10
Om framledningstemperaturbörvärdet överstiger rumstemperaturbörvärdet plus ett justeringsvärde, inkopplas värmen.
Inkopplingspunkt för värme: TVw = TRw + 4 S/10

TVw = Framledningstemperaturbörvärde
TRw = Rumstemperaturbörvärde
S = Lutning reglerkurva
"

Så, där är svaret på hur rumstemperaturbörvärdet påverkar funktionen. Vidare finns det en parameter för att ändra lutningen på kurvan och en för att parallellförskjuta den. Så om jag nu sätter mig ner och tänker så det knakar så borde jag nog kunna fundera ut hur jag ska ställa in den så den funkar optimalt :)
 
Du ska vänta tills det blir så kallt som möjligt. Det kan hända att du hittar i manualen vilken kurva bör väljas.
Den hänger även med var i Sverige man bor. Där det blåser ska brantare kurva väljas (Gotland).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.