Detta har jag hittat på samma forum som jag lämnat länk till tidigare:

Ärver min frus barn mig?
När du dör blir det först en bodelning, innan arvet börjar fördelas. I bodelningen får din fru normalt hälften av era sammanlagda tillgångar om inte annat framgår av t.ex. äktenskapsförord, mm. Det som finns kvar på din lott i bodelningen efter din död är det som ska ärvas.

Om du inte har barn på annat håll, så ärver nu din fru dig. Hon får både tillgångar via bodelningen och ett arv. Detta gäller oavsett om du är far till din frus barn eller ej (sedan 1988 får gemensamma barn ändå vänta på sitt arv tills båda föräldrarna dött).

Om du har barn med någon annan än din fru, så ärver nu det eller de barnen dig, och din fru ärver ingenting om inte hennes barn är dina också. Din fru får endast det hon fick genom bodelningen, hela arvet går till dina barn på annat håll. Om din frus barn är dina också, så delas ditt arv upp i lika många delar som du har barn sammanlagt, både med din fru och med andra. De av dina barn som du inte har med din fru ärver nu sina andelar, men andelarna till de barn som är gemensamma med din fru går till frun (sedan 1988 får gemensamma barn vänta på sitt arv tills båda föräldrarna dött).

Vill du att fruns barn ska ärva trots att de inte är dina barn kan du upprätta ett testamente. Har du inga barn på annat håll kan du testamentera allt till fruns barn om du vill, har du egna barn på annat håll kan du testamentera högst hälften till fruns barn.
 
Vi har vårt hus-lån i SEB och där har vi tecknat en försäkring för var och en. Vi har ungefär 1 miljon i lån på ett hus värt 1,800 000:-
Skulle min sambo gå bort (dö) så löser försäkringen 300000:- av lånet.
Skulle jag gå bort (fortfarande dö) så utfaller 600000:- .

Vi har gjort denna uppdelning för att jag har högre inkomst än min sambo och skulle klara huset på egen hand. Premien är ju beroende på vilket belopp man väljer och hur gammal man är.


Hoppas detta är till hjälp!

Roger :)
 
cyanna:
när man är gifta så ärver maken/makan allt om man bara har gemensamma barn. Barnen ärver först när även den andre föräldern går bort. Även här kan det vara vikigt med testamente, så att man skriver in att den som ska ärva ärver allt som enskild egendom.

Har man barn på var sitt håll så blir det något krångligare.

Det vikigaste är att oberoende om man är gift eller sambo så ska man se till att ha alla papper i ordning- testamente, försäkringar etc, det underlättar mycket för de efterlevande.
 
Vi har löst det med både banklåneskydd (förhandlat till oss vid lånediskussion) och livförsäkring, korsvis ägda, skyddar totalt sett alla lånen för respektive kvarlevande.

Känns tryggt utifall att, vi har kanske tagit i lite för mycket men kostnaden är inte jättestor.

Fortfarande sambo, vem vet, hon kanske friar snart ;)
 
Hemmakatten
Man behöver inte göra den korsvisa ägandes livförsäkringen till enskild egendom längre eftersom arvsskatten mellan makar är borta.

Oavsett samlevnadsform bör man ha livförsäkring o bolåneskydd. Har man valt att vara sambo krävs det lite mer genomtänkt arbete för att få allt på plats.

Bankernas bolåneskydd innebär att om den ena dör så täcker banken upp för halva lånet under förutsättning att ni står som låntagare båda två och att ni har alla bolån hos samma bank.
 
Teresian skrev:
Efter vad jag har hört har vissa banker tagot bort detta med bolåneskydd ( för dyrt).
Hade besök av Försäkringsrådet och enl dem har t e x Nordea (= vår bank)  tagit bort detta med att skulden halveras i fall en av oss låntagare skulle gå bort. ???

De rekomenderade därför att man tar livförsäkring .

Ska själv kolla upp detta med banken , nu när vi ska ta nya lån.

Någon annan som vet? ???
Jag fick exakt samma svar från FSB när jag var där och pratade lån för några veckor sedan.
 
Teresian skrev:
Efter vad jag har hört har vissa banker tagot bort detta med bolåneskydd ( för dyrt).
Hade besök av Försäkringsrådet och enl dem har t e x Nordea (= vår bank)  tagit bort detta med att skulden halveras i fall en av oss låntagare skulle gå bort. ???

De rekomenderade därför att man tar livförsäkring .

Ska själv kolla upp detta med banken , nu när vi ska ta nya lån.

Någon annan som vet? ???
Bolåneskydd finns fortfarande kvar i Nordea. Det man tagit bort är att man kan få det kostnadsfritt år 1.
Är man sambo ska man helst teckna en grupplivförsäkring istället för ett Bolåneskydd. Har att göra med att sambos inte ärver varandra.

Personligen tycker jag en grupplivförsäkring är bättre än bolåneskydd, du kan välja utfallande belopp själv och man har möjlighet att själv välja om man vill amortera av lånen eller om man vill behålla en del i kontanta medel. Man kan även teckan för olika belopp beroende på vilket skydd man behöver.

Mvh Kicki
 
Tänk på att när ni skriver testamente att allt som er sambo eller make/maka ska ärva, ärvs som enskild egendom.

Enskild egendom innebär att skulle de gifta om sig etc... så kan den nya parten inte få del i arvet vid eventuell skilsmässa.

Detta gäller även om ni kommer att ärva av era föräldrar- se till att de skriver i sitt testamente att ni ärver som enskild egendom. Kanske inte så kul att förlora släktgården etc vid en skilsmässa.
 
sanne78 skrev:
Tänk på att när ni skriver testamente att allt som er sambo eller make/maka ska ärva, ärvs som enskild egendom.

Enskild egendom innebär att skulle de gifta om sig etc... så kan den nya parten inte få del i arvet vid eventuell skilsmässa.
Om man har gemensamma barn så förstår jag resonemanget till fullo, då vill man ju att barnen, när dom blir stora, kan få nåt efter mamma/pappa
MEN om man inte har gemensamma barn ???
 
Hej

Vi har valt SEB som bolåneinstitut. Vår bankkontakt rekommenderade oss att ta en kapitalförsäkring som faller ut om någon stryker med. Billig (ett par tusen om året) och enkel att skriva på sambon direkt på kontraktet. Minskar i värde över tiden och ökar i kostnad efter det att du fyllt 55. Men då är vi vill gifta.... :)

/Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.