Jag och sambon är på väg att köpa ett hus byggt 1929, renoverat och tilläggsisolerat med ny fasad på 90-talet. Vi har tittat på hus länge, har gått på många visningar och har nyss sålt vår lägenhet som vi totalrenoverade själva. Vi har koll på vad man ska se upp med vid ett husköp och har verkligen gått igenom (vad som känns som) varenda centimeter i det här huset utan att hitta något anmärkningsvärt. Vi har letat efter fukt i källaren, luktat, inspekterat vinden, takbjälkar, fasad, badrum osv. Vi vet vad som behöver göras på huset och har gjort en kalkyl på detta.

Nu har vi lagt ett bud och väntar på att få besked från säljaren om denne accepterar budet. Sedan kommer vi till kärnfrågan i denna tråd. Besiktning eller inte besiktning? Det står överallt att man absolut ska se till att göra en besiktning när man köper hus men vi ser inte riktigt hur en besiktning skulle hjälpa oss i detta husköp. Det kanske låter stöddigt men vi har ju sett besiktningsprotokoll tidigare och tycker inte att de är mycket att hänga i julgranen... En normalt funtad, händig och påläst person kan ju kolla alla de sakerna själv? Jag menar, det är ju skillnad om man köper ett nyare hus där man inte planerar att renovera något alls utan förväntar sig att allt ska vara tipptopp - men här vet vi ju vad som måste göras och vad vi vill göra, och vi är medvetna om kostnaderna för detta.

Tänker vi helt fel? Det enda som skulle kunna vara ett skäl för besiktning, som det känns nu, är om vi får någon juridisk fördel av att göra en besiktning - men så är väl inte fallet? Det är väl bara ett hjälpmedel för att ta ställning till om man är villig att köpa huset trots ev brister som visar sig i besiktningen (om som vi förmodligen redan har konstaterat själva).

Tar gärna emot era tankar och åsikter kring detta! Känns som om man blir helt dumförklarad om man säger att man inte ska låta besiktiga huset...
 
*) Du får en oberoende genomgång av ditt tilltänkta hus - helt enkelt en bra samtalspartner som hjälper dig prioritera insatser. 4 kunniga ögon ser mer än två. Det kräver en besiktningsman som det är lätt att samtala med.
*) Vid framtida problem kan det vara en hjälp i samtal med försäkringsbolag. Just att det finns ett papper på att något inte syntes/märktes när ni köpte.
*) Hur har ni kollat fukt? Fuktmätare?
 
Vi har inte använt någon fuktmätare ska erkännas. Men vi (inkl en kompis som själv har renoverat ett gammalt hus och är mycket kunnig) kunde inte känna någon konstig lukt eller se några tecken på fukt i källare eller badrum. badrummet kommer vi dessutom att göra om så om det skulle vara något där är det ingen katastrof. Samma sak med köket.

Vi tycker bara att det i protokoll som vi sett tidigare flaggas för både det ena och det andra, att det KAN vara en riskkonstruktion osv. Vi vet ju vad som ska/måste göras på huset och vad som ser bra ut.

Vad kontrollerar egentligen en vanlig besiktiningsman? El, avlopp, värmekälla (inkl golvvärme?) innefattas väl inte utan måste göras vid separata besiktningar?
 
Mikael_L
En besiktning har ju vissa fördelar, som ni redan vet då ni antyder detta.

Men jag förstår även er inställning till besiktning av detta hus.
Om huset är gammalt och slitet så är det ju lätt att man bara får ett protokoll i sin hand där i princip allt är riskat. I så fall står man ju fortfarande i princip i samma sits som innan, bara några tusenlappar fattigare.

Jag ska inte ge mig på att råda i frågan, men jag tycker det är ett intressant ämne, så jag kommer följa tråden. :)
 
En El&VVS-besiktning kanske kan vara värt att lägga en slant på? Om dessa anläggningar döms ut blir det oftast kostsamt.
 
Säljaren accepterade vårt bud! :-D Så nu måste vi verkligen ta ställning till ur vi ska göra med en ev besiktning.

Vad gäller fukt så tycker jag att det borde kännas på lukten om det finns "mikrobiell tillväxt" någonstans eftersom huset i princip har stått obebott de senaste åren med bara något enstaka inhopp då och då av säljaren. Elen är avstängd sedan i maj så ingen värme har varit på i huset sedan dess - det borde väl vara positivt i den bemärkelse att ev fukt borde ha kunnat frodas i lugn och ro utan att torkas upp av värmesystemet?

Vet någon vad en VVS och elbesiktining kostar?
 
Kanske ska tillägga att säljaren renoverade huset i mitten på 90-talet så el och VVS-stammar är bytta då.
 
Se det så här - OM ni hittar något senare som ni inte vet om eller kan misstänka redan nu, kommer ni då att bara tänka "Nåja, det dyker ju alltid upp saker att åtgärda på ett hus, bara att öppna plånboken, kavla upp ärmarna och renovera lite till", eller kommer ni att vilja ropa "dolt fel!" och ge er på försäkringsbolag och förra ägaren för att försöka få ekonomisk kompensation?
 
Förslag: Gör en egen besiktning med protokoll och massor av bilder. Ha med en god vän som kan vara ögonvittne. Låt det ta 3-4 timmar att gå igenom huset från taknock till källarbrunn.
Då har du dokumentation (som du sparar med köpehandlingar) på att du tagit ditt ansvar som köpare och besiktigat.

Till hjälp kan du ta ett tidigare protokoll (bara för att få med alla punkter.)

Glöm inte fota elcentral, golvbrunnar etc.
 
#8 Faktiskt så skulle vi nog tänka enligt ditt första alternativ. Vi förväntar oss inte ett perfekt hus helt utan brister men vi kanske också har svårt att se worst case scenario här...

#9 Det låter ju som en vettig mellanväg. Men skulle ett "eget" besiktningsprotokoll verkligen kunna fungera som bevis och underlag till ett ev försäkringsbolag?
 
O
Om man känner att man besitter kunskapen att själv besiktiga huset så tycker jag absolut att man skall göra det!
Man kan se det så att man har lite pengar till en del oväntade fel. För som sagt, sånt dyker alltid upp, oavsett hur många besiktningsmän man haft!

Försäkringsbolag gör oftast en egen besiktning.
Ett eget besiktningsprotokoll är bara till för dig.
 
luneas skrev:
#8 Faktiskt så skulle vi nog tänka enligt ditt första alternativ. Vi förväntar oss inte ett perfekt hus helt utan brister men vi kanske också har svårt att se worst case scenario här...

#9 Det låter ju som en vettig mellanväg. Men skulle ett "eget" besiktningsprotokoll verkligen kunna fungera som bevis och underlag till ett ev försäkringsbolag?
Sitter fel till för att svara alltför utförligt men det finns tillfällen när besiktning är mer eller mindre värd. Sen är det alltid en avvägning hur mkt som ska undersökas. De flesta svenskar undersöker endast delar av det som borde för att ha en hel bild. Om jag mot förmodan undersöker en fastighet åt någon (händer nån gång/år) så tar det 6-10 timmar på plats och 1-3 timmar på kontor för inhämtning o granskning av dokument etc etc

Om huset varit obebott hade jag varit än mer försiktig och åtminstone själv noga gått igenom så att allting som varit avstängt fungerar, inga frostskador eller läckage

Gällande försäkringsbolag eller rättegång så spelar det i teorin ingen roll om och hur en besiktning gått till. Där ska istället försäkringsvillkoren, kontra rekvisiten dolt eller utfästelse avgöra. I praktiken så kommer man dock lättare undan med vettiga egna undersökningar då det snabbare förutsätts att eget ansvar ej föreligger om ni förstår mitt korthuggna svar
 
kinglolle skrev:
Sitter fel till för att svara alltför utförligt men det finns tillfällen när besiktning är mer eller mindre värd. Sen är det alltid en avvägning hur mkt som ska undersökas. De flesta svenskar undersöker endast delar av det som borde för att ha en hel bild. Om jag mot förmodan undersöker en fastighet åt någon (händer nån gång/år) så tar det 6-10 timmar på plats och 1-3 timmar på kontor för inhämtning o granskning av dokument etc etc

Om huset varit obebott hade jag varit än mer försiktig och åtminstone själv noga gått igenom så att allting som varit avstängt fungerar, inga frostskador eller läckage

Gällande försäkringsbolag eller rättegång så spelar det i teorin ingen roll om och hur en besiktning gått till. Där ska istället försäkringsvillkoren, kontra rekvisiten dolt eller utfästelse avgöra. I praktiken så kommer man dock lättare undan med vettiga egna undersökningar då det snabbare förutsätts att eget ansvar ej föreligger om ni förstår mitt korthuggna svar
Jag har pratat med energibolaget och frågat om elen har varit avstängd tidigare (t.ex. i vintras) men enligt dem har den inte varit det utan det var först i början på sommaren. Så man får väl hoppas att det stämmer - värmen kan förstås ha varit avslagen ändå när ingen har bott i huset men det verkar ju korkat av säljaren att ha gjort så med risk för frostskador osv.

Nu har jag turen att ha en pappa som är elektriker så jag hoppas att han kan hjälpa oss med att kolla upp elen, VVS däremot blir värre men det kanske är värt att spendera pengar på en sån besiktning med tanke på att det är vattenburen golvvärme i huset.
 
Hittade nu en VVS-firma som gör en besiktning för 495 kr, låter inte det extremt billigt? Det står att de då besiktigar vatten och värme:

"Vi utför VVS- och energibesiktningar. Det innebär att vi gör en genomgång av VVS:en för ditt hushåll.
Besiktningen fungerar som en bilbesiktning fast för ditt boende. Vi kontrollerar hushållets vatten och värme. Vi ser till att VVS-utrustningen och installationerna i kök, badrum, WC, tvättstuga och pannrum etc fungerar tillfredställande och så ekonomiskt som möjligt.

Droppande vattenkranar, läckande element, felinställda oljebrännare, rinnande WC-stolar och otäta golvbrunnar är exempel på vanliga problem som försämrar funktionen, kan leda till vattenskador och kan kosta mycket pengar. Vid våra besiktningar upptäcker vi små brister som annars riskerar att bli stora problem.

Pris: 495:- för en komplett besiktning."

Bara att boka in direkt eller? Någon som har erfarenhet av VVS-montörerna i Gästrikland AB?
 
luneas skrev:
Säljaren accepterade vårt bud! :-D Så nu måste vi verkligen ta ställning till ur vi ska göra med en ev besiktning.

Vad gäller fukt så tycker jag att det borde kännas på lukten om det finns "mikrobiell tillväxt" någonstans eftersom huset i princip har stått obebott de senaste åren med bara något enstaka inhopp då och då av säljaren. Elen är avstängd sedan i maj så ingen värme har varit på i huset sedan dess - det borde väl vara positivt i den bemärkelse att ev fukt borde ha kunnat frodas i lugn och ro utan att torkas upp av värmesystemet?

Vet någon vad en VVS och elbesiktining kostar?
Just för att huset stått tomt så skulle jag besiktiga det. Ev fuktproblem är torra, och de luktar inte just NU. Men ett problem med ventilation gör så att det kanske sätter igång igen så fort ni bebor huset.

Vi köpte ett hus som var enligt besiktningen helt ok i tak mm. Ingen fukt kunde påvisas då huset stått tomt och allt var torrt. (ingen idé att ens mäta ev fukt.)

Taket HADE varit fuktigt, men nu torkat upp och blivit helt torrt och svart. Tog man i undertaket (det stom plåten ligger på) så fick man bara svart fnöske i händerna. De förra ägarna (döda) hade upptäckt det fuktiga taket men byggt in det utifrån och innifrån så att det var omöjligt att upptäcka utan att riva något.

Vår besiktningsman tog på sig ansvaret och vi fick ersättning på 450 000kr.

Jag skulle aldrig snåla in på besiktning. (vet 2 till som lyckats få ersättning.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.