Jag har en sjöbod på Öland som behöver lite restaurering. Ev. skulle jag vilja ha möjlighet att ha enkel övernattningsmöjlighet, stora huset räcker inte om alla barnen kommer samtidigt.
Det är ett otroligt sammesurium. Öländsk timrad delvis, vanlig stående panel, taskiga takstolar, konstigt tak, ( tegel är inte så vanligt på sjöbodar ) etc. Bifogar lite bilder och tacksam för förslag/synpunkter/debatt !!
 
  • Sjöbod2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sjöbod3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sjöbod1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sjöbod4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jättefin liten bod! Är det betonggolv? Jag är dålig på betong och vad man kan lägga på det. Antar att det skall kallställas under vinter. Kan du inte bara regla upp för innerväggar och innertak och låta sammelsuriet vara på utsidan? det är charmigt och inte ovanligt på uthus!
 
Vilken charmig liten bod! Du skriver inget om vilken ambitionsnivå på iordningställandet du tänker dig. I nuvarande skick är ju boden luftigt byggd vilket gör att den håller sig frisk också. Vill du bara ha en enkel övernattningsmöjlighet, eller tänker du dig att isolera den också? Ju hög högre ambitionsnivå vad gäller bostadsstandard desto viktigare att inte bygga in några problem för framtida röda och mögel.

Det hörn du visar bild på kan möjligtvis vara lite rötangripet. Kanske du behöver byta de två nedersta av de liggande bräderna. Hur känns det när du sticker kniven i träet? Hur är det med nedersta delen av hörnstolpen?
 
Min tanke var att behålla karaktären, jag har redan hört mig för med en timmerman att fixa de nedersta brädorna precis enl. sommartorparns kommentar. Gafsan ! det är precis det jag vill göra, regla upp innerväggar, enkel liggande brädvägg. Jag är egentligen mest osäker på vilken lösning
Alt A
- Gamla väggen
- Vindpapp
- luftspalt 20 mm
- stående reglar med isolering
- liggande brädor ( målade med linolja på hyvlade sidan mot rummet
Alt B
- Gamla väggen
- luftspalt 20 mm
- vindskiva, typ asfaboard ?
- stående reglar med isolering
- liggande brädor ( målade med linolja på hyvlade sidan mot rummet
Alt C
- Gamla väggen
- Skiva spikat mot fasad ( typ ? )
- luftspalt 20 mm
- stående reglar med isolering
- liggande brädor ( målade med linolja på hyvlade sidan mot rummet
Synpunkter mottages gärna !
 
Fixat utsidan men ej koll på insidan, inga tips ?
 
  • SjöbodFix.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I all välmening..

Har du kollat med Länsstyrelsen, jag antar att boden ligger inom strandskyddet? Det kan bli ett djäkla liv om du börjar ändra det yttre och/eller inreda.

Våra bodar får vi knappt ens måla, glöm inreda för övernattning.
 
mycke_nu skrev:
I all välmening..

Har du kollat med Länsstyrelsen, jag antar att boden ligger inom strandskyddet? Det kan bli ett djäkla liv om du börjar ändra det yttre och/eller inreda.

Våra bodar får vi knappt ens måla, glöm inreda för övernattning.
Jo jag vet ! man får gå försiktigt fram. har varit i kontakt med länsmuseet och kommunen. Har nu tänkt om vad det gäller inredning. Men , det är inget som hindrar att man får huset tätt och ställer dit en säng. Bara man sköter det snyggt :cool:
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.