Jag funderar på om det skulle vara en bra idé att installera en LLVP nere i källaren? Det borde väl öka både värmen, avfuktningen och kanske ventilationen?

Jag har nämligen väldigt kalla golv på bovåningen, mitt hus är enplans med källare från 1961. Bjälklaget mellan källare och ovanvåning är betong, blir väldigt kallt om fötterna under senhöst-vinter-vår, dvs större delen av året. Och sommartid väldigt hög luftfuktighet där nere!

Skulle väldigt gärna få mer värme i källaren (delvis inredd med gillestuga och populär lekplats för barnen) och därmed varmare golv där uppe + torrare rent allmänt året runt med behagligare temperatur under vintern.

Vad tror ni som kan och vet? :)
 
Jag hade börjat med en luftavfuktare.
 
När en LLVP torkar luften inne så kyler den samtidigt utrymmet, åtminstone stötvis. Fungerar bra i tropikerna med hög värme och väldigt hög luftfuktighet som måste minskas samtidigt med kylning/luftkonditionering. För svenska förhållanden och uppvärmd källare av gammeldags typ är LLVP plus kondensavfuktare rätt lösning om det saknas annat energisparande uppvärmningssystem resp ofta känns fuktigt i källaren.
 
eviljava skrev:
Jag hade börjat med en luftavfuktare.
Men den är bara nödvändig under sommaren och hjälper inte mot kalla golv?
 
Josth skrev:
När en LLVP torkar luften inne så kyler den samtidigt utrymmet, åtminstone stötvis. Fungerar bra i tropikerna med hög värme och väldigt hög luftfuktighet som måste minskas samtidigt med kylning/luftkonditionering. För svenska förhållanden och uppvärmd källare av gammeldags typ är LLVP plus kondensavfuktare rätt lösning om det saknas annat energisparande uppvärmningssystem resp ofta känns fuktigt i källaren.
Men nog värmer väl en LLVP, även på vintern? Fd svärfar installerade en LLVP på sin stuga och använder bara den + braskamin som extra tillskott på vintern. Eller pratar vi förbi varandra?

Om jag värmer upp källaren så blir det väl torrare med? Jag har liksom ingen lust att skruva upp elementen så mycket som krävs för att hålla full rumsvärme vintertid nere i källaren...har LVVP som värmer övriga huset + braskamin i vardagsrummet. Men golven är svinkalla på vintern och jag hade hoppats kunna slå två flugor samtidigt: varmare i källaren, varmare golv där uppe plus torrare källare året runt. Ev + avfuktare sommarmånaderna?
 
pink_painter skrev:
Men den är bara nödvändig under sommaren och hjälper inte mot kalla golv?
Nja... har du tvättstugan i källaren är den väl nödvändig året om (iaf. om du hänger tvätt på tork)?

Ang. de kalla golven vet jag inte om det räcker att höja värmen i källaren några grader. Upplevs golven på boytan kalla är det troligare att det beror på otätheter i fönster och dörrar. Även kallras från fönster brukar få den effekten.

Jag bor i ett hus med ungefär samma förutsättningar som dig. Vi upplevde också att våra golv var ganska kalla. Men när vi bytte fönster det.
 
S
Använder du LLVP för kyla så avfuktar den luften, därav missförståndet ovan tror jag.
Om du har kallt och fuktigt i källaren så tror jag att en LLVP är en bra första början, men jag tror ändå att du måste kombinera med en avfuktare framförallt under sommaren och hösten. Men har du kallt i källaren idag och sätter in en LLVP så borde den torka ut rätt bra, dock kommer du som sagt få problem på sommaren om du inte har avfuktare. Värme i källaren är bra ur alla synvinklar, finns inget dåligt (utom ekonomi då) med att värma källaren. Du kanske kan kosta på dig att öka ventilationen i källaren också om den är dålig...
 
eviljava skrev:
Nja... har du tvättstugan i källaren är den väl nödvändig året om (iaf. om du hänger tvätt på tork)?

Ang. de kalla golven vet jag inte om det räcker att höja värmen i källaren några grader. Upplevs golven på boytan kalla är det troligare att det beror på otätheter i fönster och dörrar. Även kallras från fönster brukar få den effekten.

Jag bor i ett hus med ungefär samma förutsättningar som dig. Vi upplevde också att våra golv var ganska kalla. Men när vi bytte fönster det.
Vintertid torkar tvätten betydligt mycket fortare än sommartid, källaren är inte fuktig på det viset, men väldigt kall såklart.

Golven i de rum som fått nya fönster är fortfarande lika kalla, så jag tror inte det beror på kallras. Och de gamla som inte bytts ut har fått nya tätlister förra hösten. :)
 
sad_ant skrev:
Använder du LLVP för kyla så avfuktar den luften, därav missförståndet ovan tror jag.
Om du har kallt och fuktigt i källaren så tror jag att en LLVP är en bra första början, men jag tror ändå att du måste kombinera med en avfuktare framförallt under sommaren och hösten. Men har du kallt i källaren idag och sätter in en LLVP så borde den torka ut rätt bra, dock kommer du som sagt få problem på sommaren om du inte har avfuktare. Värme i källaren är bra ur alla synvinklar, finns inget dåligt (utom ekonomi då) med att värma källaren. Du kanske kan kosta på dig att öka ventilationen i källaren också om den är dålig...
Framför allt KALLT på vintern, men ganska torrt då. Tvätten torkar jättesnabbt vintertid, jämför med sommartid (speciellt den här varma och regniga sommaren!) där det tar flera dygn innan den torkat och sen luktar lite unket på köpet.

Jag vill alltså främst få upp värmen där nere vintertid, för att förhoppningsvis även få varmare golv här uppe plus inte frysa häcken av oss eller tokelda på elementen för att kunna utnyttja källaren (gillestugan, verkstan).

Har för mig att det ska bli billigare att värma upp källaren med en "egen" LLVP jämfört med att dra upp de få elementen på max och värma med LVVP (= mycket el på vintern, i och med att min halvgamla IVT Optima 700 inte riktigt orkat med de senaste smällkalla vintrarna!). :)
 
S
LLVP är nog en jättebra idé utefter den info du lämnat här. Då kanske du kan acceptera att det blir kallt några få dagar när det är -20 också istället för att blåsa på med el...
 
Och så får jag kanske komplettera med avfuktare under sommarmånaderna?
 
Japp, avfuktare under sommarhalvåret. Den värmer också utrymmet en del. Varje liter vatten som kondenserar ur luften ger ca 0,72 kWh gratis värme genom avfuktaren. Du vill förmodligen inte att en LLVP som torkar luften samtidigt kyler luften i källaren på sommaren eftersom det redan är ganska svalt där. Känns inte bra att vistas där då, bättre tillföra lite värme med avfuktaren som fungerar på ett annat sätt. Eftersom befintlig LVVP är underdimensionerad för huset är en extra LLVP för källaren ett utmärkt val för uppvärmning höst, vinter, vår. Under delar av hösten och våren kan avfuktaren och LLVP vara på samtidigt om temperaturen i källaren ska vara låg för att spara energi men ändå torr för att t.ex. tvätten ska torka.

Sedan är det viktigt att dränering runt källaren är görs om och isolering såsom isodrän/pordrän etc monteras på utsidan källarväggarna.
 
Redigerat:
Tack Josth! :)

Källaren håller ca 15 (12-17) grader året om, torrt på vintern men nästan klibbigt fuktigt den här sommaren med sin höga värme och mycket regnande. På vintern håller den 15 grader med aningen tillskottsvärme från elementen, hade gärna skippat den dyra vinterelementuppvärmningen, går det att räkna ut hur mycket jag skulle spara med en LLVP eller hur lång tid (år) det tar att tjäna in den?

Förra sommaren var nästan ännu värre, för då var det en *** som stack in trädgårdsslangen under trädäcket mot hugrunden och vred på kranen, medan jag var borta. Inte förrän nästa morgon upptäckte jag tilltaget, när jag gick ner i källaren och skulle ha något i frysboxen. Det var så blött att det var vatten ovanpå källargolvet! Stack och köpte en avfuktare på Bauhaus (minns inte märket och de hade inte mycket att välja på) och sen fick den gå dygnet runt, vilket den inte orkade mer än några veckor innan den la av. Men den hjälpte verkligen! Gud så mycket vatten den producerade och räddade förmodligen källaren. :x

Ventilerna är gamla, original, med plåtlucka man drar i så vinklar den ner. Ska försöka byta ut mot nya som är lättare att ställa in, kanske med kallrasskydd? Har förstått att man eg inte ska ha källarventilerna öppna på sommaren, men dumt nog är de ju det i alla fall. :blushing: Och på vintern stängda, fast med tanke på hur gamla och skeva de är så drar de in i alla fall.

I pannrummet är ventilöppningen helt ingenstoppad. Kan det ha att göra med att LVVP står typ precis utanför? Bör jag öppna upp ventilen igen eller ta upp en ny? Någon som vet varför "man" har fyllt igen ventilen där?

Hur vet man vilken LLVP man ska köpa? Finns det något speciellt man ska tänka på?

Dum fråga: Varför är det så viktigt att jag gräver upp, dränerar om och isolerar? Huset står på (i) sandjord, lättgenomsläpplig och jag har inga andra problem med fukt i källaren än just den varma, fuktiga luften sommartid. :)
 
Hemskt, rena sabotaget att försöka dränka din källare!

Tur att det inte blev stående fuktigt under en längre tid utan det torkade upp snabbt tack vare en avfuktare. Går att avfukta enorma mängder vatten ur en fuktskadad källare. Bra att det är dränerande sandjord, men blir det blött på källargolvet av trädgårdsslangen utanför är det något fel på dräneringen. Vid återfyllningen runt källaren 1961 öste man säkert tillbaka olämpligt fyllnadsmaterial, stenar kan ha skadat kall-asfalten och dräneringsrören täppts eller kollapsat med åren. Hög tid att dränera om. LVVP utedel kan eventuellt hängas upp på väggen under tiden. Isolering som t.ex. isodrän gör det genast ett par grader varmare i källaren bara det. Gamla källare hade egentligen ingen isolering och drar massor av värmeenergi att värma upp. Men de gjordes med material och färger som skulle tåla fukt och vatten ända fram till 70-talet då det blev hjärnsläpp:x och många byggde om till gillestugor som sedan ofta möglade pga instängd fukt.

Vanligt med ca 15-17 grader i källare. En fördel är att kunna sova där under de varmaste sommarveckorna om det inte är för fuktigt d^_^b Woods, Mitsubishi, KCC etc har bra avfuktare som ska hålla länge. Om det är boutrymme är nog Mitsubishi ett bra val (men ganska dyra) eftersom de sägs vara relativt tysta. Har två st Woods själv men i biutrymmen. Viss ventilation måste givetvis finnas året om, men inte mer än nödvändigt på sommaren för att avfuktaren ska ha en chans att torka luften. Solheta dagar går det också att öppna alla dörrar och fönster för att få upp tempen och lägre RF%. Underskatta inte de gamla ventilerna med plåtlucka, de har ger en fantastisk möjlighet att öka/minska ventilationen som inte nya pytteventiler har. Bara viktigt att insektnäten är hela. På vintern kan man stoppa en plastpåse med isolering bakom luckan. Bättre att komplettera med fler nya ventiler än att ta bort de gamla. Inte bra att ventilen i pannrummet är tätad. Ska finnas ventil där samt i skorstensstocken. I så fall göra ny ventil i källarväggen bredvid LVVP utdel.

Att välja lämplig LLVP kräver en del eftertanke och räknande. Går att uppskatta en besparing med data om ditt hus som storlek o planlösning i källaren, nuvarande energiförbrukning, hushållets storlek, tidigare energiförbrukning med t.ex. oljepanna, kapacitet på nuvarande LVVP, antal kWh elpatron som används m.m. Finns det någon energideklaration?
/josth
 
Redigerat:
Japp, sabotage var ordet. :@ Inte kul att upptäcka fuktigt källargolv i tvättstugan precis. Och jag tror att en del av problemet berodde på att under trädäcket är det uppfyllt med grovt grus + sånt som fallit ner uppifrån mellan spjälorna och sen blivit jord. Dvs fuktighetshållande massor direkt mot källarväggen på den sidan. Så när personen i fråga tog bort munstycket från trädgårdsslangen och stack in slangen in under trädäcket mot källarväggen så var det full fräs på vattnet i många timmar! Från tidig em till nästa morgon. Det blev nog någon kubik? Golvet i tvättstugan var fuktigt närmast väggen och en bit ut, några kvm i alla fall. Och massorna under trädäcket utanför höll såklart kvar fukten ganska länge. Tack och lov för avfuktaren jag fick tag på i all hast! Den gick dygnet runt i flera veckor, sen gav den tyvärr upp. Men då var i alla fall fukten borta.

Hoppas du inte tar illa upp nu, men jag har läst helt nyligen att man behöver inte dränera om och isolera källaren om man inte har uttalade problem med fukt rent generellt och inte heller tänker "bo" där nere. Det får vara en tanke för framtiden, just nu finns det annat som är prioriterat i renoveringslistan. :)

Jag var nog otydlig ang ventilen i pannrummet, någon har tätat den med handdukar och annat hårt inpackat, det bör vara lätt att ta bort.

Men hur ska jag egentligen göra? Täta dem (alla?) på vintern och inte ha så mycket öppet på sommaren? Hur blir det då med ventilationen och tilluften?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.